Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gammelräser för ickeplanande väder
-
@Carl R 388557 wrote:
Dock är du och rasmus och vem som helst faktiskt väldigt välkommen ner till surfstranden vid getå för provriggning. Dock vill jag ha ett gammalt slitet segel i samma storlek om det går åt fanders med mitt mkiv. 😉
Säg till i förväg så tar jag med extra kaffe och mackor.Man vet aldrig. 🙂 På samma gång kan jag passa på och ta med min 9.7:a eller nåt modernt formulasegel jag än så länge inte äger och utmana dig på att försöka dra nedhalet till miniminivån med din mistralförlängare och hickorypinne. Jag skulle tippa på att du kommer tvingas ge upp sisådär en decimeter innan dess. Sen kan det behöva dras 2 cm till i hård vind…
-
Nu är ju inte mitt segel särskilt tungdraget så jag tror jag undviker att sabba min förlängare på ditt segel. Däremot så kan du få låna min riggpinne. 🙂
Skicka PM när du kommer. Allt utom nordan funkar på norrköpings surfstrand.Vidare börjar brädan bli fördig nu. Det var inte svårt att laga hålet, men det har varit svårt att få tid att jobba med det. Centerbordsflapsen blir nog riktigt bra bara limningen kvar där.
Har fixat till min svarta mast jag köpte också som tyvärr hade bott utomhus och var illa sticksig. Den fick lite behandling av våtslipppaper 600 och ett lager klarlack (blir nog ett lager till idag) och börjar se ut som ny. 🙂 -
@andersbq 385595 wrote:
Om jag hade haft den hade jag lappat ihop hålet på undersidan och bara kört.
Ihoplappningen hade jag gjort med epoxi, microballonger och ett par lager glasfiber varav det sista hade fått gå ut 3 cm över hålets sidor. (det är inga belastningar där du har hålet, gäller bara få det tätt)Hålet var ju väldigt grunt, säg 2.5 mm som djupast. Så jag har bara spacklat i med platic paddings marin-epoxy. Nu har jag läst en massa trådar efter att jag började känna att jag ville ha snyggare färg och sökt på epoxy att det verkar som att glasfiber är viktigt vid lagningen. Så nu börjar jag svaja här och tänker att det kanske är bäst att slipa ner lite extra och dra på ett lager glasfiber och spackla igen? Man kunde se frigolit längs kanten av skadan, och altså är vävlagret skadat mao. Däremot så var inte snittet trådigt på nåt sätt.
Just nu är det spacklat, slipat och slätt. Men grått. Hade tänkt att måla härnäst, men är somsagt osäker på om jag gör något dumt.
Skadan är som en femkrona i storlek.
Om man skulle lägga på glasfiber ovanpå, som går utanför, är det inte svårt att få ytan slät mot det övriga?(Här är bilderna http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=385568&postcount=90 )
@andersbq 385595 wrote:
Sedan kan man måla på båtfärg eller gelcoat. När man ändå är igång kan man måla lite gelcoat på sidorna av brädan där plasten släppt.
Det är topcoat som är gelcoaten som man målar med eller?
Jag har försökt läsa alla trådar men tyvärr blir jag nästan mer osäker ju fler trådar jag läser. Vissa trådar pratar om billack, andra fälglack, gelcoat etc.
Jag vill ju att det ska bli skyddande och så lika det omgivande som möjligt. -
Sådana här hemmalagningar blir aldrig 100% snygga men funktionella. Du har alltså bara målat i/på med epoxi. Brädan är därmed lite försvagad just där du lagat. Antagligen ingen problem, men den tål inga smällar just där. Om du hade armerat med ett lager glasfiber, hade den blivit enormt mycket starkare. Dock sticker det ut 0,2 mm… och om du sedan målar på med gelcoat för att göra det vitt och tätt så blir “bulan” 0,3 mm. Men såna lagningar håller och dom försämrar inte prestandan, bara utseendet. På en bräda med några år på nacken spelar det väl ingen roll? Kolla på bilden på mina flaps, där ser du lagning med glasfiber och lite gelcoat.
-
Har hittils inte lagt på nån mer armering även om jag innerst inne är sugen på det, men jag har tyvärr inte tid. Syyynd att man inte bor i hus så man kan ha projekt igång lite enklare.
Jag gjorde ett försök att få på centerbordsflapsen, men de satt inte rikigt bra. Visserligen var det jag som tabbade mig för det var målat lite grundfärg nån timma innan och troligtvis hade det inte härdat. Dock tyckte jag att kontaktlimmet satt lite dåligt. Sen verkar det som att det blir väldigt stora påfrestningar när man hissar upp centerbordet. Gummit viker sig runt centerbordet i den främre delen och limmer släpper.
Undrar om man kan fasa av gummit så det blir följsammare? (kanske gå på med en slipmaskin på upp-sidan?) Det verkar ju vara snarare 1 mm på equipe 1’an som klubben har. 3mm är rätt tjockt när det börjar vika sig.
Ska man göra en springa i mitten på nån 1/4-dels millimeter? Som det är nu så har jag kapat gummit så det är exakt hålets storlek och centerbordet har bara ett snitt att åka genom så det är så tajt som det kan bli just nu.Provade äntligen brädan idag (när vinden hade lagt sig… hann inte innan) och den är för skön. Man blir så harmonisk av att den accar så lätt.
Vattnet for redigt upp ur centerbordsboxen utan flapsen. Hela bakstropparna var täckta med vatten. 😀 -
Har fått lite hjälp av Guy med listerna. Det som är bäst är tydligen urethangummi, 2mm. Den är gulaktigt vit och blir brun med tiden. Den ska limmas med lamineringsepoxy (med en aning microballonger för att den inte ska vara för flytig) för bästa resultat. Det krävs dock en del slipande på gummit för att få upp en yta som går att limma, samt att limningen måste göras med en del press uppifrån.
Sikaflex var ett annat lim-alternativ som han inte hade provat men som andra tydligen hade använt. Jag är lite frestad att köra det för att om urethangummit stelnar med tiden som det hade gjort på den här brädan så blir det ju väldigt mycket jobb för att få bort det.
@andersbq 388044 wrote:
En sista fråga, vad har du för fena?
Har nu kollat på klubb-brädan vad det var. “Equipe CAD Race” En bakåtsvept sak i svart med gult längs kanten.
-
Kul läsning om gamla raceboards, mäktig känsla att plana omkring med en sån. Känns som brädan är lång som ett hangarfartyg när man står längst bak i stropparna…
Carl R, om det är så att din Equipeförlängare+mastfot börjar gå sönder så har jag en uppsättning (använt men helt) om det är intressant. Jag har pensionerat min Mistral Stinger årsmodell -91 och vad jag kunde se på bilden låååångt upp i tråden så ser det ut att vara samma förlängare+mastfot.
-
@Carl R 391080 wrote:
Har fått lite hjälp av Guy med listerna. Det som är bäst är tydligen urethangummi, 2mm. Den är gulaktigt vit och blir brun med tiden. Den ska limmas med lamineringsepoxy (med en aning microballonger för att den inte ska vara för flytig) för bästa resultat. Det krävs dock en del slipande på gummit för att få upp en yta som går att limma, samt att limningen måste göras med en del press uppifrån.
Sikaflex var ett annat lim-alternativ som han inte hade provat men som andra tydligen hade använt. Jag är lite frestad att köra det för att om urethangummit stelnar med tiden som det hade gjort på den här brädan så blir det ju väldigt mycket jobb för att få bort det.
Har nu kollat på klubb-brädan vad det var. “Equipe CAD Race” En bakåtsvept sak i svart med gult längs kanten.
Sikaflex är grymt bra till många limjobb (och nåten mellan träribben på båtdäck. En del limmar nuförtiden fast träribborna direkt mot GRP-plasten på båtdäcken, med Sikaflex,utan att samtidigt skruva som man gjorde förr. Det verkar funka, vet ej hur det är om 20 år dock) Observera att det finns tre olika kvaliteter, varav den dyraste är bästa till limning.
-
@Carl R 385874 wrote:
Rullen är grym. 🙂 (Här http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=49093&page=2 så kanske nån slipper leta.)
Stableroad har rätt mycket coola gamla filmer. Annars är det rätt svårt att hitta film med annat än piruetter.
Finns det mer film nån annanstans med lite cruising så tar jag tacksamt emot tips.
Tack för hjälpen alla!!!!!Helt otroligt vilken nostalgitrip, brukar larva runt på farsans HiFly om det inte blåser tillräckligt för att plana på mina egna, o den NielPryde brädan 🙂 shit vad man ville ha en sån på 80-talet.
-
Ny fråga:
Vad är det för segelstorlekar som gäller på kossan?
Kanske dum fråga men när jag sitter och tittar i formulaforumet och det pratas 12 kvm så känns det som att det seglas annorlunda storlekar på stora brädor.
Är det samma segel på den här som på slalomen för samma vind eller ska man upp en storlek eller 2?Ett par sköna rätzer klipp med jobbig numetal. http://www.youtube.com/watch?v=2i1lX3KVfwg
http://www.youtube.com/watch?v=o2g6IsEh5Nw -
Knatte
Gäst8 juli, 2007 vid 07:51@Carl R 395329 wrote:
Ny fråga:
Vad är det för segelstorlekar som gäller på kossan?
Kanske dum fråga men när jag sitter och tittar i formulaforumet och det pratas 12 kvm så känns det som att det seglas annorlunda storlekar på stora brädor.
Är det samma segel på den här som på slalomen för samma vind eller ska man upp en storlek eller 2?Ett par sköna rätzer klipp med jobbig numetal. http://www.youtube.com/watch?v=2i1lX3KVfwg
http://www.youtube.com/watch?v=o2g6IsEh5NwDin bräda trivs bäst med segel mellan 7.0-9.0 kvm enligt Mistral själva. Men funkar säkert ihop med 6.0 och en något större storlek än 9.0 kvm också:laugh:
-
6.8 är ok altså 🙂
Men hur fördelar man seglen över vindstyrkorna är jag lite ute och fiskar efter…
Eftersom slalomen kanske är specad upp till nån kvadrat mindre och startar på nån 4-halva eller så (gissar lite), kör man samma storlek i samma vindstyrka eller kan man ta mer på kossan av nån anledning? -
Knatte
Gäst8 juli, 2007 vid 09:41@Carl R 395333 wrote:
6.8 är ok altså 🙂
Men hur fördelar man seglen över vindstyrkorna är jag lite ute och fiskar efter…
Eftersom slalomen kanske är specad upp till nån kvadrat mindre och startar på nån 4-halva eller så (gissar lite), kör man samma storlek i samma vindstyrka eller kan man ta mer på kossan av nån anledning?Då borde du väl satsa på ett segel på 8.5- 9.0 kvm som nästa segel?? Ett hopp på 1.5 kvm eller lite mera bör du klara av om det är ett skapligt modernt segel:tongue: Du bör kunna ta ett större segel på en kossa jämnfört med en slalombräda, då du har mer storlek/volym att jobba med på en kossa.
Svarade jag på rätt frågor nu ??:smirk: -
@Knatte 395371 wrote:
Då borde du väl satsa på ett segel på 8.5- 9.0 kvm som nästa segel?? Ett hopp på 1.5 kvm eller lite mera bör du klara av om det är ett skapligt modernt segel:tongue: Du bör kunna ta ett större segel på en kossa jämnfört med en slalombräda, då du har mer storlek/volym att jobba med på en kossa.
Svarade jag på rätt frågor nu ??:smirk:Japp, tack! 🙂
Jag har inte funderat så mycket på hur volymen påverkar vad man kan ta. Har mest tänkt runt banorna vindstyrka kontra vad man orkar hålla emot.
Typ att överriggad = att man knappt orkar skota hem?Riktigt moderna segel kommer det nog dröja tills jag skaffar. Jag tycker NP’s gamla worldcupsegel (första halvan 90-tal) är så sköna å snabba att jag inte ser nån anledning att uppgradera. 😀
Det enda skulle vara att mastfickan tar in lite mer vatten när man fuktar riggen men nu har jag en upphalstamp med ögla till selen så nu är det inget problem heller. -
Det som spelar roll är väl främst bredden och bottenarean. Bredden gör att du kommer längre ifrån brädans mitt och får mer hävstångsverkan och kan hålla emot ett större segel. Bottenarean påverkar brädans friktion mot vattnet och en stor kossa har mycket större bottenarea än en liten slalom och därför är friktionen större och du behöver mer kraft (=större segel) för att övervinna den.
Sen spelar såklart volymen roll. För lite volym gör att brädan trycks ner av en stor rigg och då blir den trög att få igång.
Visst är gamla racesegel mysiga men provar du ett modernt segel så tror jag du kommer tycka att det har hänt grejor.
Logga in för att svara.