Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gammelräser för ickeplanande väder
-
Knatte
Gäst2 maj, 2007 vid 15:49@Carl R 380568 wrote:
Det var roligt ändå att nån kunde pricka brädan. Tack! 🙂
Sitter och överväger att köpa en -94 Equipe XR, fast som saknar centerbord.
Är det svårt att få tag på normalt sett? Ev har en i klubben ett extra i kolfiber, men annars?
1500:- skulle jag få ge för den brädan.Tror inte det är lätt att få tag på centerbord. De säljs ju liksom inte extra :cool2:
1500 kr utan centerbord hade jag inte köpt brädan för, men kan du få ett kolfiber centerbord med och om brädan är i bra skick och har fena med osv. i övrigt så är väl 1500 pix ok. Kolla bara att du får mastfot eller någon infästning med, så att du kan fästa din rigg i. Normala mastfötter brukar inte passa, då dessa brädor har mastskena och inte mastfotskasset:wink:
-
@svennebanan 380583 wrote:
Angående försvunna centerbord så kanske den här kan passa:
Equipen har 2 st “tryck-knappar” på var sida som ska gå i 2 spår, utöver den där pinnen som centerbordet “hänger” i.
Så jag tror att den där är mer för flytbryggor än räserbrädor. -
@Knatte 380588 wrote:
Tror inte det är lätt att få tag på centerbord. De säljs ju liksom inte extra :cool2:
1500 kr utan centerbord hade jag inte köpt brädan för, men kan du få ett kolfiber centerbord med och om brädan är i bra skick och har fena med osv. i övrigt så är väl 1500 pix ok. Kolla bara att du får mastfot eller någon infästning med, så att du kan fästa din rigg i. Normala mastfötter brukar inte passa, då dessa brädor har mastskena och inte mastfotskasset:wink:
Jag är lite splittrad, men eftersom den är i samma stad så slipper man ju frakt å sånt iofs. Mastfot ska finnas, det var “bara” centerbordet som var på villovägar.
Dessutom finns en extra köpbar mastfot hos en klubbmedlem om man skulle paja den. -
Knatte
Gäst2 maj, 2007 vid 18:59@Carl R 380599 wrote:
Jag är lite splittrad, men eftersom den är i samma stad så slipper man ju frakt å sånt iofs. Mastfot ska finnas, det var “bara” centerbordet som var på villovägar.
Dessutom finns en extra köpbar mastfot hos en klubbmedlem om man skulle paja den.Ligg på för att få kolfiber centerbordet då :tongue: :tongue: Sedan är ju affären i hamn Ju 🙂 Men att det finns fena är ju av högsta prio. Vet inte vad för slags infästningen det är på denna? Det kan ju vara en vanlig feninfästning typ Power eller Tuttle. Men kan vara något unikt också…
-
Inget snack, bara att köpa!
OM det verkligen är en -94 XR för bara 1500:-
Eftersom det är en av världens flest tillverakde brädor så finns det reservdelar. Ett Onedesign centerbord passar säkert oxå.
Här är en sajt med reservdelar till Mistral:
http://www.oceanairsports.com/cat/Mistral83.cfm?page=99
centerbord=daggerboard
Sedan tror jag att jag har ett malibucenterbord någonstans… Är dock ej 100. -
Knatte
Gäst2 maj, 2007 vid 20:06@andersbq 380630 wrote:
Inget snack, bara att köpa!
OM det verkligen är en -94 XR för bara 1500:-
Eftersom det är en av världens flest tillverakde brädor så finns det reservdelar. Ett Onedesign centerbord passar säkert oxå.
Här är en sajt med reservdelar till Mistral:
http://www.oceanairsports.com/cat/Mistral83.cfm?page=99
centerbord=daggerboard
Sedan tror jag att jag har ett malibucenterbord någonstans… Är dock ej 100.Oj! Centerborden var inte gratis:mad2: :ooo: Kostar mer än själva brädan om priset var 1500 kr..
Men det kanske kan fixa sig på billigare sett inom sverige. Köp brädan och börja leta sedan leta efter centerbord och om du inte får med ett centerbord…:tongue: -
Du kan bygga själv. Jag köpte ett “ämne” av balsaträ från Jonas Davidsson i Karlstad (DivII-byggare på 80-talet) Sedan laminerade jag på ett par lager glasfiber. Funkar, men blev snabb slitet på sidorna. EN som byggt många fina c-bord är Guy. Men om jag minns det rätt så tycker han illa om att bygga dem & fenorna, för det tog så lång tid. Men det går att bygga själv… Du kan få malla av mitt. Tryckknapparna på sidorna är nog inte nödvändiga, går nog bra med plastpluggar.
-
Väldigt vänligt, men jag försöker mig nog klara mig från byggande så långt som det går. Bor i lägenhet och det som inte är surftid och arbetstid spenderar jag med tjejen och dottern (nu 8 månader) 🙂
Om man däremot skulle flytta till ett hus om nåt/några år så skulle jag nog vara rätt sugen på att testa att bygga grejer. Ska höra med min klubbkompis om han vill sälja pizzaspaden. -
Knatte
Gäst12 maj, 2007 vid 15:47@Carl R 380655 wrote:
Väldigt vänligt, men jag försöker mig nog klara mig från byggande så långt som det går. Bor i lägenhet och det som inte är surftid och arbetstid spenderar jag med tjejen och dottern (nu 8 månader) 🙂
Om man däremot skulle flytta till ett hus om nåt/några år så skulle jag nog vara rätt sugen på att testa att bygga grejer. Ska höra med min klubbkompis om han vill sälja pizzaspaden.Hur går det Carl R ?? Har det blivit något tillslag på racingfronten ännu??
-
Jag har väl bestämt mig för att köpa den här equipen för 1500 och jag har hittat ett passande centerbord för en extra femhundring. Nu väntar jag bara på att se så att pengarna kommer att räcka den här månaden så har jag klartecken från regeringen. 🙂
Den är helt utan dingar, grejen uppepå baktill runt centerbordet (som tydligen var i neopren) är borttagen och ersatt med ett litet band mittpå bara. Tydligen för att tjäna vikt. Gummiflärparna undertill var helt slut så det måste jag fixa nytt. Några tips på det? Det var förresten lim som gällde, fanns inga skruvar alls undertill. Mastfot och fena finns.
Verkar det ok?
Det är lite lättare att vänta nu när det var regn, vindstilla och en förkylning jag fick från min 8,5 månaders dotter som gör helgen lite lugnare.Var dock ute på klubbens equipe förra helgen och fick ett fånigt kastfall när jag skulle ta undan vantarna och satte knäet igenom seglet, så med all silvertejp nu så ser tom MKIV’t använt ut. 😉
Dan innan så visade sig equipen gå nästan dubbelt så fort utan planing som en klubbkompis breda Fanatic E-Ray som inte heller planade. Han hade ett 1 kvm större segel då. Däremot så försvann han iväg när han lyckades få den att plana. Ska bli intressant när det blåser tillräckligt för att få igång en storplanka och se hur den går utan centerbord. Jag kommer att segla massor långbräda. Jag gillar verkligen känslan. Hittade förresten också en gammal fin “wind surfing” tidning från 91 i klubbstugan som berättade om mastfotstrim och centerbord. 😀 Galet bra. 😉 -
Knatte
Gäst12 maj, 2007 vid 18:20@Carl R 382770 wrote:
Jag har väl bestämt mig för att köpa den här equipen för 1500 och jag har hittat ett passande centerbord för en extra femhundring. Nu väntar jag bara på att se så att pengarna kommer att räcka den här månaden så har jag klartecken från regeringen. 🙂
Den är helt utan dingar, grejen uppepå baktill runt centerbordet (som tydligen var i neopren) är borttagen och ersatt med ett litet band mittpå bara. Tydligen för att tjäna vikt. Gummiflärparna undertill var helt slut så det måste jag fixa nytt. Några tips på det? Det var förresten lim som gällde, fanns inga skruvar alls undertill. Mastfot och fena finns.
Verkar det ok?
Det är lite lättare att vänta nu när det var regn, vindstilla och en förkylning jag fick från min 8,5 månaders dotter som gör helgen lite lugnare.Var dock ute på klubbens equipe förra helgen och fick ett fånigt kastfall när jag skulle ta undan vantarna och satte knäet igenom seglet, så med all silvertejp nu så ser tom MKIV’t använt ut. 😉
Dan innan så visade sig equipen gå nästan dubbelt så fort utan planing som en klubbkompis breda Fanatic E-Ray som inte heller planade. Han hade ett 1 kvm större segel då. Däremot så försvann han iväg när han lyckades få den att plana. Ska bli intressant när det blåser tillräckligt för att få igång en storplanka och se hur den går utan centerbord. Jag kommer att segla massor långbräda. Jag gillar verkligen känslan. Hittade förresten också en gammal fin “wind surfing” tidning från 91 i klubbstugan som berättade om mastfotstrim och centerbord. 😀 Galet bra. 😉Man tillverkade egna flapps på den goda tiden och limmade dit. Är säker på att Andersbq har stabila tips angående detta… Tror det stod om detta i något gammalt Surfsport som jag kanske har kvar..
Men kul att du skall slå till på grejerna 😀 Du kommer garanterat få plana ofta framöver..
(Väntar bara på att min kropp skall säga OK, för ansträngningar igen.. :crazy: ) Då skall jag också köra centerbordsbräda igen, även om det är en modernare shape på min..
-
Här går det undan värre med inköpen. Fortfarande rinnande näsa och har hållit mig inne nästan hela tiden. Var på stranden å köpte lite kol iallafall. Känns bra att komma en bit på väg. 🙂
Vad är bästa material för centerbordsflaps?
-
Flapsen på min Equipe sitter med lister, ser ut att vara ett click-on system.
Jag har inte plockat av dem mer än en gång när jag skulle laga sprickorna som komnär jag började segla med det stora centerbordet. Bifogar bilder på mina flaps.
Att göra egna har jag väl viss erfarenhet av . Många Div II seglare limmade på mylarduk (segelduk) med kontaktlim, men duken klarar inte att hålla emot vattnet som pressas in på slören.Cobra (och många andra) hade en tjock gummiduk, ca 3 mm som höll emot vattnet bra. Även Guy som du redan ringt hade den lösningen. Viktigt i så fall är att ha en stor plan kontaktyta när du limmar, annars kommer den lossna ofta. Det är stor kraft när du stampar ner centerbordet!
-
Nu är brädan införskaffad. Har också skaffat 3mm gummiduk i svart. Den verkade vara rätt böjlig så jag hoppas att det fungerar bra. Velade lite ett tag och funderade på om 2mm skulle vara följsammare men eftersom du sa att 3mm var det vanliga så körde jag på det. 🙂 Blir nog kalas.
Fenan var tyvärr på avdrift så den ska jag få inom 2 veckor senast. Lite roligt var att det verkade nästan som att centerbordet fanns ihop med fenan, så nu kanske jag har en reserv.På minuskontot så hade en förvaringsding upptäckts så jag har lite mer lagjobb än flapsen. Dingen är på undersidan och är som en reva in i brädan. Jag undrar hur den är byggd för det verkar nästan som nån slags duk på en styv skiva (kolfiber?) och därunder verkar det nästan vara ihåligt, som en bikaka. Nu har jag ju bara ett litet hål att teoretisera runt men det är inget som håller emot under dingen och det finns kanter runt skåran. Lagar man det här med vanligt marinspackel däri, eller finns det nåt bättre sätt? Jag antar att om hålet är djupt så kanske det inte håller emot riktigt? Men som sagt jag är osäker på konstruktionen.
Underlagsfilmen har också släppt litegrann på bägge sidor ungefär vid kryssstropparna där botten övergår från att vara uppvikt på sidan till att bara vara en skarp kant mot sidan. Är det kontaktlim eller nåt gelcoatartat man använder där?
Det är ju som en brun kant hela vägen som verkar vara det bärande och så ser det vita bara ut som nån yta av typ duk.
I övrigt tycker jag att den ser riktigt bra ut. Hoppas det går fort att fixa till den för nu är jag riktigt sugen på att få den i vattnet. 🙂 -
Om jag hade haft den hade jag lappat ihop hålet på undersidan och bara kört.
Ihoplappningen hade jag gjort med epoxi, microballonger och ett par lager glasfiber varav det sista hade fått gå ut 3 cm över hålets sidor. (det är inga belastningar där du har hålet, gäller bara få det tätt) Sedan kan man måla på båtfärg eller gelcoat. När man ändå är igång kan man måla lite gelcoat på sidorna av brädan där plasten släppt. Och flapsen (som ska vara ganska hårda för att inte släppa in vatten, dom kan man limma med kontaktlim. Gör ordentligt rent, annars får du göra om det igen o igen. Den bruna kanten är skarven mellan ovan och underdelen, din bräda är en av de sista som är byggda i Tyskland med våffeljärnsprincipen, där man bakade ihop ett lock och bottendel och skummet. Då uppstod en skarv, som med tiden blir lite brun. Bara att cruisa! Har du kollat filmen som ligger på “Bringdahl till Naish”? Fint ös Anders har på sin course där!
Logga in för att svara.