Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gammelräser för ickeplanande väder
-
Om jag inte misstar mig så är inte det där en XR utan en LCS. Det gör säkert ingen större skillnad för dig, men det kan vara bra att veta.
/Robin
-
Vill minnas det står XR på sidan av den framför krysstropparna.
LCS vill jag tro att står för Light Composite Structure eller nåt i den stilen och bara talar om byggmetoden. Men det är som jag tror.
Kan dubbelkolla i kväll. 🙂 -
@andersbq 385595 wrote:
Om jag hade haft den hade jag lappat ihop hålet på undersidan och bara kört.
Ihoplappningen hade jag gjort med epoxi, microballonger och ett par lager glasfiber varav det sista hade fått gå ut 3 cm över hålets sidor. (det är inga belastningar där du har hålet, gäller bara få det tätt) Sedan kan man måla på båtfärg eller gelcoat. När man ändå är igång kan man måla lite gelcoat på sidorna av brädan där plasten släppt.Tror du inte en kille på företaget bredvid höll på att bygga en egen båt, eller bygga om rättare sagt. En tävlingssegelskuta. Så han hade precis köpt 7 kg microballonger eller hur det var och erbjöd sig att kika på skadan. Så himla oväntat. Han sa precis som du angående lagningen iallafall när han såg bilden. Hoppas hinna börja med det på söndag. 🙂
@andersbq 385595 wrote:Och flapsen (som ska vara ganska hårda för att inte släppa in vatten, dom kan man limma med kontaktlim. Gör ordentligt rent, annars får du göra om det igen o igen.
Si si, det blir nöjet i morgon. På gummiföretaget tipsade de om att rugga upp gummiytan också. Har klurat mycket på hur man ska bära sig åt för att skära rakt, när det är dags för centerbordsskåran, men det löser sig nog med en tapetseringsskärmall kanske.
@andersbq 385595 wrote:Den bruna kanten är skarven mellan ovan och underdelen, din bräda är en av de sista som är byggda i Tyskland med våffeljärnsprincipen, där man bakade ihop ett lock och bottendel och skummet. Då uppstod en skarv, som med tiden blir lite brun. Bara att cruisa! Har du kollat filmen som ligger på “Bringdahl till Naish”? Fint ös Anders har på sin course där!
Rullen är grym. 🙂 (Här http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=49093&page=2 så kanske nån slipper leta.)
Stableroad har rätt mycket coola gamla filmer. Annars är det rätt svårt att hitta film med annat än piruetter.
Finns det mer film nån annanstans med lite cruising så tar jag tacksamt emot tips.Tack för hjälpen alla!!!!!
-
Själv har jag varit och tävlat idag med min gammelräser i Klagshamn, har hedrat Per A med att segla raceboard i hans minnestävling, kom 5:a tror jag. Helt OK men oj vad fort det gick för dem med formula och 11 kvm… Efter den korta lilla slalomtävlingen körde jag en lång runda runt Höllevikensfyr i 8-10 m/s och slörade ner mot Ljunghusen. Riktigt härlig retro att flyga fram med en sådan jättebräda. Skulle varit ännu roligare om det hade varit fler raceboard fetischister!
-
För raceboard fetischister:
http://www.exocet-original.com/products/warpx.asp
Ska enligt shapern själv ha gjort 24 knop i subplaning. Är det den enda raceboarden med “klassisk” design i nyproduktion?
-
Tycker nog att Starboard Phantom Race 380
http://www.star-board.com/viewpage.php?page_id=69
verkar vara ännu mera klassisk, dvs en av Per Andersson sista projekt. -
@andersbq 386018 wrote:
Själv har jag varit och tävlat idag med min gammelräser i Klagshamn, har hedrat Per A med att segla raceboard i hans minnestävling, kom 5:a tror jag. Helt OK men oj vad fort det gick för dem med formula och 11 kvm… Efter den korta lilla slalomtävlingen körde jag en lång runda runt Höllevikensfyr i 8-10 m/s och slörade ner mot Ljunghusen. Riktigt härlig retro att flyga fram med en sådan jättebräda. Skulle varit ännu roligare om det hade varit fler raceboard fetischister!
Jag och kompisen Thomas körde runt med pråm i Klagshamn i lördags. Dock inte några Raceboards direkt. Hederliga F2 Strato från -85 och Fanatic Cobra från -84. Men sparkade upp Straton i “hela” 19.7 knop. Brädorna är aldeles för tröga och tunga för att kunna tävlas med men vi hade kul ändå. Vi deltog bara i det lilla funracet.
Men man skulle helt klart haft en modern Raceboard. Verkar riktigt kul. Tror det är bättre än en formula att bara cruisa runt med. Klarar ju deplacementfart bättre.
-
Roligt att höra om seglingen. 🙂 Coolt med 80-tal!
Har annars inte sett några knopangivelser nånstans. Hade varit kul att se vad man teoretiskt kan pressa upp en räser i för hastigheter och på vilka bogar.Förresten, 24 knop utan planing? Går det? Planar det inte då?
Har suttit och spanat på warpx och phantom race och det verkar som att warpx brädan har annat tänk när det gället planing. Kolla fotstropparna baktill. Phantomen har stropparna som equipen, men warpx verkar vara designad för att köra utan den där lösa biten undertill bak när det är planing.
-
Lite om maxfarter på en raceboard (har aldrig loggat nån gång utan gissningar). Maximal kryssfart med högsta möjliga vinkel, ca 10-12 knop. Halvvind cirka 15-18 knop. Undanvind/slör (överlevnadskörning) ca 25 knop. I samtliga dessa lägen planar man. Kryssen är det en slags kombination av centerbordsplaning, deplacement- och vanilg planing.
Sedan det där med waprx och att plocka bort en bit av brädan bakom fenan… teorin är att man skruvar dit den när man inte tänker plana.
Men vindsurfing går ju ut på att plana, annars kallas det “brädsegling”.
Alla brädor som har delar som ska skruvas på eller av är kompromisser anser jag, skaffa hellre fler brädor, man kan aldrig ha för många! -
Brädsegling… vad vackert det låter. 🙂
@andersbq 386982 wrote:
skaffa hellre fler brädor, man kan aldrig ha för många!
Får en bild framför mig av lägenheten fylld med sådär tre fyra brädor i varje rum av varierande storlek. Lite som den där damen med 12 svanar i en etta. 😀
-
Oregistrerad
Gäst30 maj, 2007 vid 10:58@Carl R 386956 wrote:
Roligt att höra om seglingen. 🙂 Coolt med 80-tal!
Har annars inte sett några knopangivelser nånstans. Hade varit kul att se vad man teoretiskt kan pressa upp en räser i för hastigheter och på vilka bogar.Förresten, 24 knop utan planing? Går det? Planar det inte då?
Har suttit och spanat på warpx och phantom race och det verkar som att warpx brädan har annat tänk när det gället planing. Kolla fotstropparna baktill. Phantomen har stropparna som equipen, men warpx verkar vara designad för att köra utan den där lösa biten undertill bak när det är planing.
Patrice Belbeoc’h (Exocet) har kört Exocet Warp-X utan planing i 24 knop.
“Step Tail Adapter” används i lättare vindar, men tas bort i hårdare för att få kortare vattenlinje och bättre planingsegenskaper.Warp-X kom 1:a, 3:a och 4:a på Raceboard-EM i Frankrike nyligen. Så de nya raceboardbrädorna kan ge de gamla en riktig match! 🙂
Det vore kul om det kom igång lite raceboardtävlingar i Sverige.
-
Oregistrerad
Gäst30 maj, 2007 vid 12:0424 kn utan att plana låter väl lite väl mycket !!
när jag segla segelbåtförut så sas det att dom går ca lika fort som dom är långa 10m i vattenlingen ca 10kn sen måste man plana för att öka??
24kn 24m
mård -
24 knop utan att plana är nog svårt med en surfbräda… Eller så har man en udda definition av planing.. Planing är när man åker fortare än sin bogvåg vilket sker när man överskrider skrovets deplacerande maxfart. Tumregeln där är att maxfarten i knop är: 2,43 gånger roten ur längden i vattenlinjen i meter. Det ger en längd på cirka 100m för att komma upp i de hastigheterna utan att plana. Riktigt så långa brädor hade man väl inte ens på 80-talet? Sedan spelar förstås skrovformen en viss roll men jag tror helt enkelt inte på att det är möjligt att åka så fort utan att plana…
MVH
JohanC
Logga in för att svara.