Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gammelräser för ickeplanande väder
-
Seglade klubbens bräda några vändor idag. Hade stora problem med att orka hålla riggen efter 3 veckor utan nån träning alls och en tråkig förkylning. Var lätt att komma i selen och då var det ju lugnt men tyckte ändå att det var jobbigt med framarmen. Taskig balans också, kanske fortfarande skit i kroppen?
Jaja, planing fick jag upp bettan i iallafall med centerbordet upphissat och masten längst bak. Cool känsla, stabilt som ett tåg, fast med direkt respons när man gjorde nåt med seglet eller fötterna.
Däremot så tyckte jag att det var svårt att placera sig och skotningen. Skit bakom ratten.
Jämfört med tigan så kände jag att jag inte kunde skota hem lika mycket. Det kändes som att jag kvävde vinden och att det bromsade. Jag kunde inte gå bak så långt som jag helst skulle vilja, utan jag tyckte det gick bäst med framfoten mellan krysstroppen och centerbordet, bakfoten mitt över slutet på centerbordet. Kan det ha varit att min 6.8 var för liten? Blåste mellan 6 och 8.
Slalomen sticker ju iväg väldigt disktinkt när man gör rätt. Den här gick bra men det kändes som att jag inte stog riktigt rätt. På nåt sätt ville jag bak och skota hem mer, men istället gick det bättre att gå fram och släppa ut. Och att jag fick dra mycket med framarmen.Är det möjligt att dra några slutsatser alls av min beskrivning?
-
Vad har du för rigg? Med en gammal rigg från -88 hade du nog kunnat ha fullt drag i bakstropparna, men om du har en lite modernare från senare delen av -90 talet eller nyare så tror jag att för att kunna stå längst bak, så krävs det 9 kvm i 6-8m/s.
Jag gjorde samma reflektion i Klagshamn förra helgen, 7.8m2 i 8-10m/s borde inneburit bakstropparna på halvvind, men nu fick jag peka ner på djup slör för att kunna stå där bak. Skulle tro att dagens 9.5 är bra segel till raceboard, och kan jämföras med dåtidens 7kvm. -
Jag har MKIV-seglet i avataren på en delbar fiberspar reflex 3000 (constant curve). 76 cm hängseletampar. Jag är 182 cm lång. Låg sittsele.
-
Du får ursäkta men jag är inte så kunnig på Pryde-segel. Vad är MKIV för sort segel och hur gammal är det?
Själv körde jag med North Prisma 7.8, ett cambersegel som Niklas Olausson hade i World Cup -97. Dvs det är gjort för mindre brädor, och för högre hastigheter. -
Så här ser det ut i segeltorken med en annan mjukare mast. (Segelnumret är Bertils och är numer borttaget)
Det är ett fullcambrat segel med 7 trevliga rullcambers. Är nog från mitten av 90.
Det står Björn Dunkerbeck World Cup på det. Kan det bli bättre? 😀 LOLHursomhelst är det hur tungt som helst att dra rigg på så träningsvärken idag är total om vi säger så.
-
Knatte
Gäst3 juni, 2007 vid 11:12@Carl R 388030 wrote:
Så här ser det ut i segeltorken med en annan mjukare mast. (Segelnumret är Bertils och är numer borttaget)
Det är ett fullcambrat segel med 7 trevliga rullcambers. Är nog från mitten av 90.
Det står Björn Dunkerbeck World cup edition på det. Kan det bli bättre? 😀 LOLHursomhelst är det hur tungt som helst att dra rigg på så träningsvärken idag är total om vi säger så.
MKIV är årsmodell -94. (-95 Sedan hette seglerna VX, -96 VX1, -97 VX2 mm.)
Hade själv ett MK 6.0 kvm IV som var en dröm på sin tid. Tålde hur mycket vind som helst, med den tidens måttstock. -
Knatte
Gäst3 juni, 2007 vid 11:14@Carl R 388030 wrote:
Så här ser det ut i segeltorken med en annan mjukare mast. (Segelnumret är Bertils och är numer borttaget)
Det är ett fullcambrat segel med 7 trevliga rullcambers. Är nog från mitten av 90.
Det står Björn Dunkerbeck World Cup på det. Kan det bli bättre? 😀 LOLHursomhelst är det hur tungt som helst att dra rigg på så träningsvärken idag är total om vi säger så.
Carl R. Vet inte om du seglar med seglet riggat som på bilden ?? Men jag säger bara “mera nedhal” skall du definitivt ha när du seglar ett MKIV. Seglet skall ha mycket mera fladder i akterliket och blåser det lite så har du fladder ner till bommen..
-
@Knatte 388032 wrote:
Carl R. Vet inte om du seglar med seglet riggat som på bilden ?? Men jag säger bara “mera nedhal” skall du definitivt ha när du seglar ett MKIV. Seglet skall ha mycket mera fladder i akterliket och blåser det lite så har du fladder ner till bommen..
Det är draget så det tar stopp. Drar jag mer så får jag först skära upp mastfickan i framkant. Tror dock det är bättre på den masten jag har nu.
Brukar köra med löst uthal. -
“Rig it right” 😀 Video på stableroad av NP med riggningstips för segel som ser ut som MKIV.
-
OK, då så. Även om ditt segel är till åren får det ändå kanske kategoriseras som “modernt”. Dvs styv kolmast med mycket böj och fladdrigt akterlik. EN gissning är att gamla segel (se nedan) hade mindre mastkurva, styvare master, styvare akterlik, mer buk hela vägen upp. NAckdelen med dessa segel var bl a ett smalt vindregister. Seglen gav mer sidotryck. Och på nåt vis så stod man lättare/oftare i bakstropparna, även med stora segel, precis som på bilden. Till sklilnad fråm Knattes bild så seglar jag bara på utan att stila, jag visste inte om att Martin Ståhl hade snott min kamera. Dvs det är en helt naturlig stans. En sista fråga, vad har du för fena?
-
Uj, jag vet inte. Det är ju klubbens bräda.
Den är bakåtsvept och inte särskilt lång.Angående fladdret i seglet, kan det vara så att lattorna är för hårt satta?
-
Nej det är för lite nedhal. Det var runt -94 som kraften i nedhalet för första gången började närma sig 100 kilo (1000 newton om man vill vara petig) så ett det tar stopp handlar nog mer om att du har en förlängare som inte är tillräckligt rejäl. Rigitright-videon visar om jag inte minns fel MK1 eller MK2, som visserligen var de första seglen med ordentligt lösa akterlik men MK4 ska riggas med betydligt lösare akterlik.
När MK4 kom hade NP-seglarna problem för att de inte planade när övriga gjorde det. Jag minns en kille som skröt över att han hade provseglat ett MK4 7.5 eller så i Haga Park, i 15 m/s och det funkade utmärkt. Då kommenterade en tävlingsseglare att “Jaha, om du behöver 15 m/s till ditt största segel, vilket segel ska du då tävla med när det blåser 8 m/s?”.
Jag vill minnas att det kom en ny omgång master som förbättrade läget men när nästa års VX kom hade man tagit ett halvt steg tillbaka och fixat lite mer bottendrag, MKIV var för extremt när man inte kunde göra segel på 9-10 kvadrat.
-
@Rasmus_W 388052 wrote:
Nej det är för lite nedhal. Det var runt -94 som kraften i nedhalet för första gången började närma sig 100 kilo (1000 newton om man vill vara petig) så ett det tar stopp handlar nog mer om att du har en förlängare som inte är tillräckligt rejäl.
Jag tror inte det. Jag har en mistralförlängare och jag drar 3 vändor snöre exakt enligt skiss på seglet. Jag tycker inte alls att det är tungt att dra, men när den är dragen till max så tar det helt enkelt stopp för att mastfickan tar emot. Har en mycket bra hickorypinne som draghjälp och har inga problem med kraft. Jag förstår om du inte tror mig, men jag har riggat den med 10 cm mer höjd på förlängaren och man märker ganska lätt när det inte går att dra mer alls.
Sen är det ju lätt att dra bort så många hål som man inte kan dra. Dessutom stämmer det hela ganska väl med max nedhal angivet på informationsrutan på seglet. -
Är mistralförlängaren av samma årgång som brädan och seglet? I så fall har jag en likadan. Den duger INTE till att dra tunga segel med. När jag skaffade min 9.7:a så var mistralen min enda förlängare och det var lögn i helvete att dra nedhalet till miniminivån. Jag provade med vev om det enda som hände var att jag fick sprickor i nedhalsblocket och att tamp efter tamp gick av. När jag sen skaffade en modern förlängare (streamlined) så var det inga problem att dra mer än vad som krävs. I och för sig vevar jag fortfarande ner seglet, men det är mest för att spara på krafterna, glömmer jag veven hemma kan jag rigga ändå.
-
@Rasmus_W 388054 wrote:
Den duger INTE till att dra tunga segel med. När jag skaffade min 9.7:a så var mistralen min enda förlängare och det var lögn i helvete att dra nedhalet till miniminivån.
Ok, då säger vi att förlängaren är kass också.
Dock kommer vi tillbaka till att jag har dragit max. Vet inte hur jag ska förklara så att du förstår? Masten ligger dikt an längs framkant på mastfickan så att det tar emot. Mastfickan fjädrar inte. Jag har lika mycket böj på masten som seglet är sytt. Kan jag förklara det bättre?
Hursomhelst, det verkar som att seglet är för litet för vindarna med den brädan om jag förstår rätt eller? Det kändes som att jag gärna kunde ha haft mer drag iaf. Om det nu inte var så att jag stod helt fel eller skotade fel. Egentligen ville jag nog helst höra att jag gjorde fel. Det är ju som billigast så. 😉
Logga in för att svara.