Senaste nytt › Forums › Övriga › Gör det själv. › Gänga direkt i G10??
-
Gänga direkt i G10??
Posted by pedersen on 15 februari, 2012 at 13:31Håller på med ett projekt på jobbet och har en fråga.
Kan man gänga med gängtapp (M5) rakt i materialet (10mm platta) G10
eller måste man ha en insatsgänga?
Skruven skall inte hålla jättemycket.pedersen replied 11 years, 11 months ago 3 Members · 16 Replies -
16 Replies
-
Ja, men det är inte som att gänga i metall.
HSS-tappar är slöa på andra gängningen, Använd en (dyr) industritapp.
Smörj med lättflytande skärvätska alt 5-56.
Borra någon tiondel mindre än rekommenderat enligt gängtabell. -
Tack för snabbt svar. Jag skall testa.
Jag trodde GDS-forumet var dött efter flytten till “övriga forum”, men fel hade jag 😉 -
Precis som du sa, Svenne, funkar det kanon att gänga i G10. Förborrning 4mm istället för 4,2mm till M5 blev super.
-
Nu nästa grej. Jag vill bygga på en 1mm klack på en aluminiumyta för att tajta till ett urfräst spår från 16mm till 15mm. Kan jag använda Watskis lamineringsepoxi med microballonger? Sitter det kvar på den ytan, Biltema epoxilim gör det inte. Eller skall man ha något annat typ kemisk metall?
-
Pedersen;689887 wrote:Nu nästa grej. Jag vill bygga på en 1mm klack på en aluminiumyta för att tajta till ett urfräst spår från 16mm till 15mm. Kan jag använda Watskis lamineringsepoxi med microballonger? Sitter det kvar på den ytan, Biltema epoxilim gör det inte. Eller skall man ha något annat typ kemisk metall?
Kemisk metall är epoxi med metallpulver i. Fultemas epoxi är spröd generellt borde du undvika den.
Det beror på vad du vill göra, om du blandar i mikroballonger blir epoxi lättslipad med tål inte nötning på samma sätt längre. Alujumjum oxiderar snabbt så från att du har slipat av ytan har du ungefär 1,5 minut på dig innan du en ny oxidyta.
Slipa grovt och applicera direkt!
Faktum är att glasfiberspackel (Hagmans eller Plastic Padding) kan vara bättre i det här fallet. Det är lösningsmedelbaserat och tål nötning hyfsat bra. -
Nu blir man nyfiken, vad är G10 för material? (måste erkänna jag är helt ny inom surfing, men jobbar med gängor i olika material i vanliga fall)
-
Man får tacka för det snabba svaret.. Det klarnade en del!
-
Fortsätter med min G10-tråd.
Hur farligt är dammet som bildas vid fräsning? Skyddsutrustning?
Vilken kvalitet på fräs, borr m.m. skall användas? Känns som det mesta bli slött. -
Dammet ska du evakuera omedelbart, och har du inte en tillräckligt bra sug så är det minst ansiktsfilter. Att köra utan utsug är inte ens ett alternativ. Har du möjlighet att köra med kylvätska så är det bäst och sparar dessutom verktygen. Du måste då har en kylvätskeanläggning med filter. Kör du utan filter blir det geggamoja i kyltanken och pumpen slits rätt hårt av fiberpartiklarna.
Vanliga HSS-fräsar går inte. Skaffa karbid-fräs men inte någon billig mojäng utan en som kostar. Diamantbelagda verktyg är de som verkligen håller i längden, om du vill öppna pluskan ordentligt.
-
Tack för svaren. Har en industridammsug som jag kan komplettera ett H-filter, man kanske kan använda den.
-
Duger dom här?
http://www.smaskin.se/web/Produkter/Skarande_verktyg/Frasning/Pinnfrasar/Pinnfrasar_HM_belagda_HRC50/2-skariga-012625.aspx
eller skall HRC vara högre? -
Jag kör med deras men inte till fiber. Kanske funkar ett tag, i alla fall längre än HSS.
De karbidfräsar som används till fiber ser ut som en roterande rasp. S-Maskin har nog såna också som karbid.
[IMG]http://www.cnczone.com/forums/attachment.php?attachmentid=94506&d=1259977040[/IMG]Fast ska du ha verktyg som håller…
http://www.secotools.com/sv/Global/Products/Milling/Solid-carbide-end-mills/JC800-serien-for-kompositmaterial-/
http://www.mitsubishicarbide.com/mmc/en/product/pdf/b/b189g.pdf
http://se.osgeurope.com/lang-sv/end-mills.htmlEDIT: Här ser du skillnaden.
http://www.mmsonline.com/videos/end-mill-comparisons-in-cfrp-part-1—carbide-tool
Log in to reply.