Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gapet mellan segel och bräda

• Gapet mellan segel och bräda

Publicerad av jofiwa på 7 maj, 2003 vid 08:54

När man planar och låter seglet vinklas bakåt så hittar man det läge där seglet “trivs” och uppträder stabilt. I detta läge är seglets underlik näst intill vågrätt. Tanken är att man genom detta läge stänger gapet mellan segel och bräda och på så sätt tvingar vinden in i seglet. Det borde vara mest fördelaktigt om ingen vind passerade under seglet men är tanken att seglets underlik ska, när man stänger till, ligga dikt mot brädan eller ska det vara ett litet gap? Min fråga är hur stort ska/kan gapet vara?

Själv har en ojusterbar mastförlängare som är något för lång vilket resulterar i att gapet blir större. Hur mycket vindtryck förlorar jag på det? Borde jag kanske korta den eller spelar 5 cm ingen roll.

surfen svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • zehlertz

Medlem
    7 maj, 2003 vid 10:27

Du har delvis rätt som du säger med gapet. Men detta gäller bara då du ligger o speedar o då främst med slalom/race segel.

Tex ett vågsegel är ju väldigt högt skuret och där kan du aldrig täta till, dels för att seglet ser ut som det gör, sen ska det gå att manövrera i stora vågor o längst ner i dalarna har du ändå ingen vind.

Om du riggar seglet rätt, med rätt mastlängd + förlängning då får du seglet så långt ner som det “ska vara”.

Sen beror det ju på hur du seglar: Kör du på en våg eller freestylebräda då har du ofast en mer upprätt vinkel på seglet…men jag antar att du menar när du ligger o speedar?

vad är det för segel o vad ahr du för bräda?

• Knatte

Gäst
    7 maj, 2003 vid 12:24

Om du har ett racesegel och är ute efter maximal fart, så skall du ha minimal glipa. smile.gif
    Men detta fungerar bara på segel som är lågt skurna (race) enligt inlägg ovan..

• jofiwa

Medlem
    7 maj, 2003 vid 13:00

Seglet som jag skrivit om är ett Simmer ZeroFive 7,5 och ja, jag menar när man ligger å pressar/speedar.

• the_novice

Medlem
    7 maj, 2003 vid 13:23

Har för mig att moderna segel inte behöver vinklas tillbaks lika mycket som förr (läst i artikeln i Boards som diskuterar hängselestropparnas placering dvs 1/3 från masten). Dvs man skall inte medvetet täppa till gapet mellan bräda och segel.
    Det borde däremot bli lite konstigt att ha allting 5 cm högre än vad som behövs? Tex behöver ju bommen vara 5 cm högre också om man skall få lagom balans i seglet?
    Det finns väl brädtillverkare som faktiskt försänker ned hela mast-fästet (Hypersonic 125 tex?) för att få riggen lägre?

• jofiwa

Medlem
    7 maj, 2003 vid 14:07

Så man ska alltså sträva efter att få seglet så långt ner som möjligt, lr?

• Knatte

Gäst
    7 maj, 2003 vid 16:16

Japp!
    Du bör alltid ha en optimal, dvs. så kort mastlängd som möjligt till seglet, när det är korrekt riggat.
    Seglets nederdel skall inte börja 5- 10 cm från mastfoten/nedhalsrullarna.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 maj, 2003 vid 17:07

Det finns ingen aerodynamisk mening med att stänga till gapet för att ta tillvara på luft.

Däremot skall seglet ligga rätt i förhållande till ekipaket och när det är för högt blir kraften felriktad och dessutom tyngre att hålla emot.

• jofiwa

Medlem
    7 maj, 2003 vid 21:06

Ok. Nu kom jag på en annan sak jag måste fråga om. Hur var det med fenboxen, skulle man flytta bak fenan när man har ett större segel? Seglar 7,5 på 36 cm – låter det rimligt?

• surfen

Medlem
    8 maj, 2003 vid 08:16

Nej har ingen betydelse!
    Fena framåt på brädan livligare bräda lättare att svänga tar sämre med höjd. Fena bakåt på bräda stabilare snabbare, tar bättre höjd, tänk på att man inte låter fena komma utanför akterslut med en race fena. Sjögräs har ingen betydelse om fenan sticker ut en del för basen är rätt stor på SG-fena så det påverkar inte lika mycket.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gapet mellan segel och bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.