Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › går det
-
går det
Publicerad av lukasw på 28 juni, 2006 vid 11:56Har fråga kan man köra v8 9,0 på jp super-x? väger 106kg, kan tänka mig att speedea på 🙂 😀
MVH
LukasW
lukasw svarade 18 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Knatte
Gäst28 juni, 2006 vid 12:26lukasw wrote:Har fråga kan man köra v8 9,0 på jp super-x? väger 106kg, kan tänka mig att speedea på 🙂 😀MVH
LukasW
Storlkek på super-X är ju intressant info innan du kan få svar 😀 😀
-
Jag skulle inte tro att det funkar så bra ens på den största modellen. Jämför du en slalom på 110 liter som tar tex 8 kvm och en motsvarande superX så har slalombrädan bra mkt skarpare kanter. Superx har ju fasade kanter för att kunan spockas utan att skära fast. Skarpa kanter ger bättre lyft när du ska plana upp och den ökade vikten/kraften från ett stort segel gör att en superX trycks ner i vattnet. Detta märks ju mest i marginella förhållanden men jag skulle ändå tro att det inte är värt att trycka på mer segel än vad tillverkaren rekommenderar.
-
Rakt fram kan det säkerligen funka OK, men som Oscar skriver så är brädan inte gjord för att ta stora segel. Och vinsterna mot åttanoll riskerar att utebli helt. Snarare tvärtom, det kan faktiskt mycket väl bli sämre med nionoll (sämre toppfart, sämre planing, sämre i manövrar, ja helt enkelt sämre).
Så, nej. Jag skulle inte handla överdrivet stort segel till en sådan bräda.
Surfa På!
Logga in för att svara.