Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Går det att köra i minus grader?
-
Går det att köra i minus grader?
Publicerad av surfskutt på 3 december, 2003 vid 20:21Såg på windguru att det skulle blåsa som f–n på lördag. 20m/s i sthlm. Problemet är att det även skulle vara minusgrader. Misstänker att det kan vara stor sillnad så fort det blir frysgrader. Men vore ju skoj att komma ut en sista gång
colle_screamer svarade 21 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Hmm mycket möjligt men när händerna är så kalla att dom inte orkar greppa bommen så försvinner viljan kanska snabbt!
-
du far fylla ett par vantar med varmekuddar och var glad att du inte bor pa gronland for dar ar det sommar vid tjugo minus!!!!!
-
Det beror ju lite på om du löst problemet med hanskar.
Min erfarenhet är att om du har en handske som är öppen i handflatan så fungerar den bra ner till 2-4 grader beroende på hur mycket det blåser,du trillar i och o.s.v. Men skilnaden mellan 5 och 2 den är ofantlig. Men med helt täta handskar så är det bara att köra om det nu funkar för krampen. Det kallaste vi kört var i februari, storm+ i byarna och + 1.5 grad. Men det var j kalt om händerna när man trillade i dock var det varmt om kroppen. -
jag har öppna tumvantar men mitt råd är diskhandskar, bara tejpa runt vid hden (inte för hårt så blidet stannar) så blire varmare iaf du kan även ha tunna vantar under. det funakar perfa… nu när jag kör (för de hade slut på stängda vantar på sp) så har jag gummihandskarna sen mina öppna över… det funkar skit bra.. du kan även köra med underställ under våtdräkten även det värmer.
-
Det ska även blåsa på Fredag och Söndag och då med lite mildare luft.
Kommer köra på erken i Norrtälje/peter
-
de kommer antagligen blåsa kuling både freda, lörda å sönda å va perfekt riktning för alla för nu ska ja till hemsedal
-
Jag gillar entusiasmen som finns här på Konfen, men kan ändå inte låta bli att tänka på vad konsekvenserna skulle bli vid ett ev. haveri. Att det går att få till en fungerande klädsel för normalt surfande i minusgrader kan jag mycket väl tänka mig, men har du någon plan för hur du fixar ett haveri 2 km från stranden? (t.ex. att du hoppar och brädan går mitt i tu, eller att du kraschar, tappar brädan och den blåser iväg från dig, vilket är lätt hänt i 20 m/s, eller att du skadar dig på något sätt så att du inte lyckas ta dig upp på brädan igen. Den fantasifulle kan lätt hitta på ett antal till scenarion som inte är så bekväma.)
/Andreas
-
ja håller nog delvis med. jag tror de e dumt att gå ut i stora vågor när de e såhär kallt. kör lite freestyle inne vid stranden istället.
-
jo jag håller helt med andreas t och niklas s det är otroligt dumt att gå längre ut än nödvändigt, när det blir kallt så försvinner all kraft med en gång, man hinner inte ens tänka… MEN no guts no glory, när jag kör vid den här årsiden så är jag inne åp vatten där jag bottnar hela tiden….
-
Bor man i GBG området så kan man med fördel sticka ner till Torkelstorp där man bottnar hela tiden (om man inte sticker iväg). Skönt att kunna ställa sig upp och vifta lite på armarna om det blir för kallt!
-
Va e detta försöker ni skrämma bort mig från varberg i helgen har ju inte fått nåt ripp i större vågor på över en månad.
Jag håller nog fast vid mitt ”våga vägra vinter” tills moder natur övertygar mig om att så inte är fallet.
Logga in för att svara.