Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Går det att laga master eller bara att kasta?
-
Går det att laga master eller bara att kasta?
Posted by zehlertz on 2 juni, 2003 at 11:18Körde av min mast på öland i helgen.
en C30% 490 mast *gick av precis där den övre mastdelen möter den undre när du har satt ihop delarna…hänger ni med?funderade på om det går att plasta i ngt extrarör o trä in det i det gamla, håller det? nån med erfarenheter?
zehlertz replied 21 years, 6 months ago 4 Members · 8 Replies -
8 Replies
-
Som att laga ett fiskespö, du får aldrig samma kurva/styvhet/etc etc igen.
Bara att kasta, tyvärr. -
prova sälja ena delen om du har en tvådelad mast,
om du nu inte blivit spolad av en monstervåg
som knäckt masten i fem delar, småflis. -
jo men den e ju inte av rakt av, den e bruten precis i skarven …kolla bilden…
-
Prova med ett alurör eller en bit från en gammal skrotad mast. Jag har lagat en epoxymast som gick av på mitten genom att såga bort det som var trasigt (ca 10 cm på var sida om brottet i mitt fall) och epoxilimma i ett alurör med rätt diameter i underdelen så att det sitter med ca 15-20 cm på var sida om skarven. Visst påverkas böjkurva och styvhet men kostnaden för reparationen är ju försumbar om man lyckas hitta rör gratis som jag gjorde, så det är ju värt att testa. I mitt fall så funkade masten nog bättre till mitt segel efteråt än innan. Dock nåt hekto tyngre. det är nog 13 år sen men masten håller än, fast den används bara till den 3,8 m långa BIC Bamban som finns vid sommarstället vid Sveriges byigaste sjö .
/Håkan
-
Det finns faktiskt en hel del att förlora på att prova eftersom ett mastbrutt med lite otur kan leda till rätt mycket skador på seglet.
Rent principiellt, lite beroende på mastens konstruktion, kanske du skulle kuna ge dig på en lagning om du lyckedes få bort det gamla “skarvröret”. Det känns dock väldigt svårt. Att få till någon tillräckligt starkt genom att stoppa ine ett rör inuti det gamle “skarvröret” verkar inte heller lätt.
Däremot kan du tillverka en fin och lätt fast förlängare av den trasiga underdelen.
-
tack för alla tips… får se hur jag löser det… nu var det polaren som körde sönder min mast… han känner nån riktig kolfiber guru som sa att det gick att fixa…men det känns lite taskigt att be honom köpa en ny mast… min mast var ju inte ny o kanske jag hade kört sönder den nästa gång?
Blir alltid så trist när det händer nåt med lånade prylar…
-
Om din polare bad om att få låna masten så kanske han bör fixa en ny (begagnad likvärdig). Om du tjatade att han skulle testa dina fina prylar så är det mer tveksamt. Kanske kan han ge dig någon allmosa relaterad till den moraliska skyldighet han känner för brottet.
När det gäller mina egna prylar är det oftast jag som tjatar, vad nu det kan bero på…
-
Eftersom han har en kärring som också vill ha sin del av kakan så har han inte haft pengar till att köpa en rigg än. Vi hade precis till Öland byggt klart hans bräda o givetvis fick han låna mina prylar…han ska fixa en ny åt mig har han sagt. Men en ny ska han inte behöva köpa…
man vill ju gärna låna ut sina prylar så att mer än jag får njuta på vattnet
Log in to reply.