Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide
-
Garmin Foretrex 201 Quick Start Guide
Publicerad av 40knots på 31 augusti, 2007 vid 20:21Fick min Garmin igår. Jag vet, RTFM, men jag tänkte ändå att någon som har en 201 skulle kunna ge några bra vinkar hur man skall göra för att få grejen att funka och hur man skall kopla den till sin pc och behöver man något program och i så fall vilket är att rekomendera.
Tack på förhand.
40knots svarade 17 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 32 Svar -
32 Svar
-
Tänk dock på att efter årsskiftet så är det Amaryllo/Gt11 som gäller. Iaf för att sätta rekord.
-
Har jag gjort bort mig totalt….. laddade och ställde in enheterna och klockan på min nya 201a. Testade lite i bilen, resettade best speed och svansen…. surfade och sedan stängde jag av den. Nu undrar jag om jag kan ladda ner altsammans på datorn eller borde jag ha startat en session istället för bara reset och köra? Jag vet, RTFM…..
-
Det är bara o ladda ner det hela, och sedan ta bort dom punkter som genererades när du körde. Kör du GPSar, så gör du det i Files/Track point data table
-
Jester;412332 wrote:Det är bara o ladda ner det hela, och sedan ta bort dom punkter som genererades när du körde. Kör du GPSar, så gör du det i Files/Track point data table
Nu har jag kommit så långt att jag har javan och GPSar installerat på min dator och Foretrexen kopplad till datorn. Men ingenting händer fast jag väljer gps/download all. Hur skall jag veta vilken com port som är i användning.
-
det vanligaste rådet brukar väl va att trycka i sladden hårt i gpsen
va ett liknande fel uppe nyss http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52035 -
Jester;412332 wrote:Det är bara o ladda ner det hela, och sedan ta bort dom punkter som genererades när du körde. Kör du GPSar, så gör du det i Files/Track point data table
Nu har jag kommit så långt att jag har javan och GPSar installerat på min dator och Foretrexen kopplad till datorn. Men ingenting händer fast jag väljer gps/download all. Hur skall jag veta vilken com port som är i användning. Progarmmet bara meddelar: no garmin device found on com1/2.
-
Jag gissar att du kopplar in det hela via USB-kabel? (moderna datorer saknar ju COM-port). Om du gör det så är tumregeln att välja den com-port med högst nummer.
Fungerar det fortfarnde inte kan det bero på glapp i någon anslutning (exempelvis kan det vara problemet som Mården beskriver), eller att USB-kabelns drivrutin inte är korrekt installerad (datorn skall ge ifrån sig ett litet ljud så fort du trycker in något i en usb-port). -
Jester;412760 wrote:Jag gissar att du kopplar in det hela via USB-kabel? (moderna datorer saknar ju COM-port). Om du gör det så är tumregeln att välja den com-port med högst nummer.
Fungerar det fortfarnde inte kan det bero på glapp i någon anslutning (exempelvis kan det vara problemet som Mården beskriver), eller att USB-kabelns drivrutin inte är korrekt installerad (datorn skall ge ifrån sig ett litet ljud så fort du trycker in något i en usb-port).Jag har en mängd datorer men använder mig för endamålet av en med com port. Datorn har inte reagerat för ett nytt harware….. det är nog där felet sitter. Är det något man måste göra på själva garmin?
-
Kör du direkt mot en com-port så hittar datorn inte ny hårdvara automagiskt. Är nog så att det är kabelstrul…
-
Jester;412789 wrote:Kör du direkt mot en com-port så hittar datorn inte ny hårdvara automagiskt. Är nog så att det är kabelstrul…
Vad menar du…. att datorn borde hitta ny hårdvara eller inte? Det finns ingen driver eller sådant som behövs?
-
Har du tryckt in kabeln hårt som Mården skrev då? Jag har läst tillräckligt många trådar här för att ha snappat upp att den där sladden måste tryckas in rätt hårt i gps:en för att nåt ska hända.
-
@40knots 412792 wrote:
Vad menar du…. att datorn borde hitta ny hårdvara eller inte? Det finns ingen driver eller sådant som behövs?
Den hittar inte automatiskt saker du kopplar till com-porten, porten är en grunka som hittades på sådär 15 år innan plug and play och eftersom det finns så många olika saker man kan ansluta dit som pratar så olika “språk” så är det inte realistiskt att hitta på en fungerande strategi för att märka ifall det sitter nåt där. Bara att komma på hur fort dataöverföringen ska ske är en avancerad gissningslek om man inte vet det i förväg.
Som tur är, vet GPSar antagligen hur man pratar med en gps och kan leta efter gps:er på com-porten. Det verkar rätt klart att den tittar på com1 och 2 så om porten inte är trasig och sladden är ordentligt inkopplad så borde det funka.
Med lite mixtrande kan man säkert dra igång en hyperterminal (förtydligande, om jag hade en GPS så skulle jag dra igång en terminal och försöka prata direkt med den utan GPSar inblandat, bara av ren vetgirighet) och försöka lura ut hur GPS-kommunikationen funkar, men jag tror inte du har nån nytta av det.
Logga in för att svara.