Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gåsfett i fejjan. myt eller skryt?

• Gåsfett i fejjan. myt eller skryt?

Publicerad av niceride på 12 november, 2007 vid 17:24

Tja! Då jag spenderade vintern 06 i Australien lärde jag känna en snubbe osm var före detta proffs i vågsurfing. Han hade surfat i princip överallt i världen och för att nämna de nordligare ställena så, Canada och Norge.
    I vilket fall , han snackade om att han hade använt gåsfett, “GooseGreece” i hela ansiktet för att inte förfrysa skallen då de blev riktigt mkt minus.

Så nu undrar jag, finns detta fenomen? och hur pass bra är det i så fall?
    Kan man hutta ner lite i handskarna:P ahah 😛

nisse-turbo svarade 17 år sedan 17 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • lars_k

Medlem
    12 november, 2007 vid 17:36

Han visste säkert vad han snackade om. Fåglar håller ju värmen med fett och dun. Fett har låg värmeledning. Att kleta ner fett i handskarna är nog inget vidare för greppet dock… 😉
    Var köper man gåsfett?

• el_duderino

Medlem
    12 november, 2007 vid 18:22

Kanske gaur lia brau mä fiddamaud ?!

• oaxen

Medlem
    12 november, 2007 vid 18:36

Hmm, fett ifejan är inte att rekommendera då det faktiskt kan orsaka förfrysning lättare.
    Det finns en gammal rekommendation att man inte skall tillföra fett när man åker skidor utan nöja sig med det ansiktsfett som finns naturligt efter en natts sömn. Samma rekommendation sa också att man inte skulle tvätta sig i ansiktet för att inte ta bort det över natten egenproducerade fettet.

Vad är det för fel på ansiktsmask i neopren, det använder jag. Kanon!

• fng

Medlem
    12 november, 2007 vid 19:59

@Oåxen 428197 wrote:

Samma rekommendation sa också att man inte skulle tvätta sig i ansiktet för att inte ta bort det över natten egenproducerade fettet.

Aha! Nu fattar jag varför jag sällan fryser! Verkar som att samma regel gäller för övriga kroppen med 🙂

• marden

Medlem
    13 november, 2007 vid 15:52

har för mig att dom första som simma över engelska kanalen smörjde in hela kroppen me fett för att hålla värmen

• aronh

Medlem
    13 november, 2007 vid 16:00

Fördelen med fett i ansiktet är ju att det skapar en hydrofob yta, dvs vattnet bildar droppar ungefär som en nyvaxad bil. I och med detta blir man inte lika blöt i ansikte.
    Eftersom vatten leder värme bra blir man fortare kall om man är blöt. När man åker skidor kanske det inte är bra eftersom man inte behöver bli blöt men när man är i vatten och surfar tror jag att det är bättre. Risken för förfrysning är nog större utan än med gåsfett när man ändå kommer bli blöt

• aronh

Medlem
    13 november, 2007 vid 16:02

@Lars_K 428175 wrote:

Var köper man gåsfett?

Det funkar nog lika bra med vasselin eller något annat liknande.

• turbo_m

Medlem
    13 november, 2007 vid 19:23

En titt i tabellerna på värmeledningstalet visar att det är bättre att ha olivolja (0.17 W/m K), som var det närmaste jag hittade, i fejan än vatten (0.58 W/m K). Plus att vattnet rinner av lättare som någon nämnde.

• niceride

Medlem
    13 november, 2007 vid 19:52

haha där ser man, bara ut att pröva olivolja dårå 😛

var hittar man en mask i neopren förresten? 😛

• blackadder

Medlem
    13 november, 2007 vid 20:07

@Lars_K 428175 wrote:

Han visste säkert vad han snackade om. Fåglar håller ju värmen med fett och dun. Fett har låg värmeledning. Att kleta ner fett i handskarna är nog inget vidare för greppet dock… 😉
    Var köper man gåsfett?

Fråga nån skånepåg. Nu har dom kanske lite över efter Mårten.

• rasmus_w

Medlem
    14 november, 2007 vid 00:24

Jag har provat sånt där och jag har aldrig upplevt nåt annat än att det känns kallare än med fettfritt ansikte. Förvisso, jag har inte för nån speciellt givande förfrysningsstatistik eftersom jag inte har fått några köldskador alls hittills.

• j-s

Medlem
    14 november, 2007 vid 06:16

Fan att alla gäss flyttar söderut denna årstid, när man
    äntligen hittat ett användningsområde!

:laugh: :santa:

• rasmus_w

Medlem
    14 november, 2007 vid 06:18

Fett är bra under huden. Där kan kroppen använda det som bränsle för att på så vid hålla kroppen varm.

• borje

Medlem
    14 november, 2007 vid 06:42

Vilken syn, gummiförklädda män, och kvinnor, som gnider gäss i ansiktet!
    Undrar vad ornitologerna tycker?

• oaxen

Medlem
    14 november, 2007 vid 06:47

@NiceRide 428409 wrote:

haha där ser man, bara ut att pröva olivolja dårå 😛

var hittar man en mask i neopren förresten? 😛

I de flesta skidshoppar, i alla fall i fjällen.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gåsfett i fejjan. myt eller skryt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.