-
Gear Need and Greed
Hej igen. Jag brukar väl posta något här en gång om året när det är dags för mig för min semester där jag försöker få in surf. Tråkigt nog så skulle jag säga att det inte blir mer än kanske två veckor per år så min utveckling är väldigt långsam.
Nå väl. Årets inlägg bygger på att man kan sätta sig in i min situation och tänka vad som är viktigast. Jag kan lätt lägga en bra slant varje år på en hobby och windsurfingens budget har ackumulerats under flera år så jag känner att det skulle kunna vara värt att lägga ner lite om jag kan uppskatta värdet.
Ok. Jag har suttit på samma gear sedan 2007 med några undantag.
JP xciteride 135L (typ 2003?)
Neil Pryde Soul 6,6 – 2002
Neil Pryde RafJET 7,4 -2001
SDM-mastHelt klart så användes 6,6an oftast. Dels för att jag kände obehag att vara överriggad med mina 70kg och för att 7,4an kändes stor att träna teknik med. Förra säsongen köpte jag till:
Sailloft Curve 5,6 – 2011 och RDM-mastMkt roligt! Kan inte säga exakt vad det var som gjorde det men det var nästan så att jag hellre gav mig ut med den riggen än de äldre trots att jag riskerade att inte plana. Kanske var det storleken på segel som gav mig känslan av kontroll, eller kanske RDM som fick mig känna att man inte står med en flaggstång i storm… Vad vet jag.
I år sitter jag ändå och funderar vad jag ska prioritera i inköp inför min semester på Koster och även dagar i skärgård/östkust.
Mina tankar hittills går såhär:
– Är det värt att byta ut mina två äldsta segel? Är det stor skillnad på nya segel?
– Kanske en RDM 460-mast kan pigga upp de gamla seglen och göra att jag vill använda dem mer?
– Ny bräda? Hey jag väger 70kg… Vattenstarten borde jag få koll på i år för det känns som att jag är nära. Har satt den några gånger men inte regelbundet men det kanske är dags för en mindre bräda som alternativ?
– StorRigg! Köpa en fet 8:a eller något med RDM för att ta vara på de dagar (de flesta) då det ändå inte blåser? (Då får jag ju en 460RDM till mina gamla segel också)
-Har jag missat något/Andra idéer?Tar tacksamt emot allt idéer och förslag. Kan tänka mig att en och annan känner; “skit i nya saker… Ut och åk på det du har”, också. – Visst det kan jag göra… Jag känner bara att vindsurfingen är så pass viktig för mig och jag har inte direkt öst pengar på det så jag känner att jag skulle inte ha några problem med att spendera på något som jag får glädje av i flera säsonger.
// Annat kuriosa man kanske vill veta om mig för att bilda sin uppfattning om allt ovan.
Återfallssurfare och surfar i snitt 14 surfdagar per år. Kommer ganska lätt upp i planing, stroppar och sele. Jobbar på att få jipparna att gå snabbare när det blåser mer. Jobbar på vattenstart… Nä den sitter inte än… Men i år jävlar i helvete.
I övrigt en lätt Marathonlöparfysik.
Logga in för att svara.