Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gemensam bräda!!

• Gemensam bräda!!

Publicerad av anonym-anvandare på 17 augusti, 2005 vid 18:54

Är en återfallssurfare som inte surfat mer än enstaka ggr/år de senate 10 åren. Har under alla år krånglat med för små gamla slalombrädor som gjort att mina utveckling inte blivit någon utveckling!! Kommer nu att köpa nya prylar och har fastnat för Starboards GO-brädor. Jag vill ha rejält med bredd och volym så jag kommer igång och kan surfa även när vinden är svag så jag får mycket tid på vattnet! Det är oxå tänkt att min flickvän ska kunna lära sig på brädan. Nu kommer jag till min fråga..
    Jag kan inte bestämma mig för vilken volym brädan ska ha för att det ska räcka till, samtidigt som jag helst inte ska tröttna direkt.. jag vill nämligen oxå kunna ha brädan som lättvindsalternativ även när jag blivit lite duktigare och kanske skaffat mig en mindre bräda!! Jag väger mindre än 70 kg och mina färdigheter på vattnet är begränsade till planing och en del halvlyckade gippförsök!! confused.gif

Alternativen är 139, 155, 170 osv..

Någon som har erfarenhet av dessa brädor som vet om detta kan vara ett bra alternativ?

canoya svarade 19 år, 5 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • pure

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 19:11

Jag är nybörjare och har nyss skaffat bräda. Valde mellan 129 och 148l. Var rädd för att jag skulle få tråkigt med en 148l bräda men nu när jag väl köpt den så känns det som om jag gjorde rätt eftersom den känns pågränsen till att vara för rank o ostabil, men det går bättre dag för dag. Brorsan köpte en easyrider på 180l och även den känns som en kul bräda. Har även hyrt en easyrider när det blåste hårdvind och det kändes bra..

så det jag vill säga är att jag tycker att du inte borde gå under 148l .. runt 150 är nog bra hellre lite mer än mindre,,

• canoya

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 07:27

Skaffa en GO 155. Då kan du komplettera med en bräda på ca 100 liter för hårdare vind senare. Väljer du den mindre Go-brädan kommer den ändå att bli för stor när det blåser mycket och inte plana i lika lätt vind som 155an. 170 går förstås ännu lite bättre i lätt vind men blir nog för stor innan en 100 liters känns ok.

• pataba

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 07:40

Jag skulle satsa på den minsta varianten. Du väger så pass lite och en bräda med den volymen måste vara ganska stabil i vattnet. Jag tror att du kommer ha roligt längre på en sådan bräda än de större och den kommer säkert fungera att lära sig på (bara din tjej inte är en riktig tungviktare).

• bertoni

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 08:01

Håller med fullt ut!

• oscar

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 09:01

En go 165 till salu under säljes!! Slå till..

• basse

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 09:35

Jag hade också valt den mindre brädan. Den kommer du kunna ha roligare längre på. När man väl kommer igång ordentligt tycker jag man snabbt växer ut brädor större än 130 liter.

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 09:58

Är det bra med 130 brädor i lättvind?

• canoya

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 10:01

Inte så bra som 155 liter smile.gif

• marden

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 10:14

inga brädor är bra i lättvind bara mer eller mindre tråkiga.

• jester

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 11:20

Svar till:

inga brädor är bra i lättvind bara mer eller mindre tråkiga.

[/ QUOTE ]

Det där är naturligtvis en personlig åsikt. Själv tycker jag helt enkelt att olika brädor är olika roliga. Tråkigt blir det bara dom gånger man inte planar..

• anonym-anvandare

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 13:10

Kopplade inte riktigt om du kan surfa någorlunda (kan du vattenstart?) Jag köpte en 135-liters när jag började (hade kört pråm men aldrig planat innan) och jag väger 102 kilo. Jag har inte haft några som helst problem att lära mig allt utom att gippa (börjar komma efter ett år nu) men om du då väger 30 kilo mindre så skulle jag nästan säga att du är dum om du köper en större. Jag tycker min är sjukt stor och otymplig, jag kör bara insjö och den räcker helt klar för mig.

Slutsats: Du behöver inte mer än max 35 liter volym än din vikt (riggen väger ju också).

• charlieb

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 13:22

Håller med Oscar! Slå till på en 165.
    Jag har kvar min gamla 170 Go och det kan behövar när man skall lära sig så man får tid på vattnet och inte i…

• canoya

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 08:37

Håller med. En GO tror jag dessutom är lätt att sälja OM man skulle tröttna på den, den typen av brädor har nog det bästa andra- (tredje-?)handsvärdet av alla.

Köp en brägda somm passar för den typ av segling som du tror att du kommer att ägna dig åt det närmsta året eller två. Känn efter sen om du vill nåt annat och byt bräda i så fall, eller komplettera med en annan typ. Håller man sig till begagnat så behöver det inte bli så förskräckligt dyrt heller.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gemensam bräda!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.