Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing genomblöt kite, vad gör ni?

  • genomblöt kite, vad gör ni?

    Publicerad av nille85 på 8 juni, 2010 vid 16:35

    Förstås är det ju enklast att bara låta den torka uppblåst på en gräsmatta innan man packar ner den, men ibland måste man ju ändå packa ner den genomblöt t.ex. om det regnar lite eller om man har bråttom. Hur gör ni för att torka den då, eller skiter ni helt enkelt i det och låter den ligga?

    Jag har torkat den på golvet, vilket suger för då kommer den en satans massa sand och den tar upp rätt stor del av lägenheten… Sen skaffade jag en torkställning för våtdräkt etc och kom på att där kan jag ju hänga upp kiten, men då läste jag att bladders kan hamna snett om den hänger och dessutom tar skada av solen (låter iofs knäppt då man kör den i solen hela dagarna). Så nu är jag lite fundersam på hur andra löser det (speciellt folk som bor i en lägenhet som inte är gigantisk). :confused2:

    skotten svarade 14 år, 3 månader sedan 23 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • jakobb

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 16:39

    låt strutarna vara uppblåsta och ställ den i ett hörn

  • cosmo

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 18:13

    Skiter i det och låter den ligga

  • lima-ko

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 18:21

    Om min kite är blöt gör jag som jakobb skriver och när det är uppehåll och helst lite vind pumpar jag upp LE och låter den torka helt på någon gräsplätt.

    Angående sol är det inte att rekommendera att ha din drake i solen “mer än nödvändigt”. Jag har sett kiter explodera på stranden när det vart jäkligt varmt, dels för att de kanske var lite hårt pumpade men även på grund av att varm luft expanderar, som du kanske känner till.

    Vidare sköljer jag alltid min bom i sötvatten efter session, även fast den inte blivit blöt, även sand är en bov.

  • tobbekite

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 19:36

    bor i lägenhet men har tillgång till ett stort torkrum på typ 15kvm i källaren där jag torkar vid behov, annars vete fan hur jag skulle löst det. kites i lägenheten känns inte så gutt.

  • call3

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 19:48

    tork tumlar den, funkar kanon. Glöm bara inte tennisbollen!

  • petting_4

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 20:07

    pumpa struttarna o ställ i badkaret/duchen så den får rinna av, går ganska fort

  • nille85

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 20:17

    Tack för tipsen 🙂 Känns lite väl jobbigt att lägga ut den på tork i en 1a bara, men kanske inte har något val ibland då. Ingen som hänger upp den då eller stämmer det att bladders kan hamna ur position och orsaka problem när man ska pumpa upp igen om man gör så?

    …torktumlaren känns lite tveksam däremot 😀

  • stoffe-2

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 20:29

    Jobbigt med en korkad hund som är lite väl intresserad av utrustningen också..:S
    Vågar inte torka åbäket inom dess räckvidd utan att behöva vakta besten..:(

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 22:17
    Call3;615894 wrote:
    tork tumlar den, funkar kanon. Glöm bara inte tennisbollen!

    aloha, haha

  • pontusande

    Medlem
    8 juni, 2010 vid 22:18

    Vad gör det egentligen om den är blöt? I instruktionsboken står det att färgerna kan börja rinna. Om det är det enda tror jag faktiskt inte jag bryr mig…

    Någon som vet?

  • maackaan

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 00:08

    Packar du ner en blöt kite i väskan och låtar den stå i en vecka så är det ju inte gött direkt. Börjar lukta illa och typ mögla 😛

  • mikepunisher

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 05:45

    Jag hänger upp min i källaren. På min drake finns det speciella öglor att använda och med två krokar i taket, så hängs den upp lätt och smidigt.

  • smaskens

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 06:27

    Tag bort taklampan och använd taklampskroken. Cabrinha har en liten ögla i mitten på LE avsedd för pumpens säkerhetslina. Jag har även
    använt kupevärmare som jag sätter på och blåser på kiten en kvart-30 min. Den blir torr fort.
    Det blir det både gräs och sand på golvet men kanske man kan ta en gammal vaxduk och lägga under.

    Erik

  • sourra

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 06:34

    Jag har smällt upp några krokar i taket på vindsförrådet där jag hänger upp kiten i pumpleash-fästet samt i frambridlarna (dubbla halvslag).

  • pjoter

    Medlem
    9 juni, 2010 vid 07:34

    hinner kiten mögla mellan gångerna surfar man för sällan. 🙂

    Men annars så kommer inte en kite som körts i någorlunda salt vatten att mögla (dvs skåne-västkusten iaf). Skulle kiten mögla efter insjöåkning så ska det enligt flera tillverkare inte spela någon roll för hållbarheten. Dock blir det fula fläckar och den luktar sur bäver, men det är sånt man får stå ut med. 🙂

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing genomblöt kite, vad gör ni?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.