Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › GFS och WRF
-
GFS och WRF
Publicerad av dogge på 6 oktober, 2009 vid 18:05Hej!
Säkert en korkad fråga. Men fattar inte riktigt vilken av de två som är bäst. Om man kollar på windguru så är det ganska stor skillnad mellan prognoserna GFS, WRF 9km samt WRF 27km.Vilken ska man lita på mest? Har windguru pro.
Tack på Förhand
pjoter svarade 14 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
WG är rätt kass för nogrann prognos nära inpå ändå. Men jag använder oftast GFS. Intenaning om den är bättre än de andra men den är överst…
-
GFS är mer som en översikt eller vad man ska säga, medan 27 och 9 stämmer mer exakt, men dock inte lika långt fram.
Så tolkar jag det iallafall 😉
-
det var sletna tolkningar. 🙂
gfs är vid stranden och dom andra är ute på öppet vatten. därför är dom alltid högre än inne vid stranden där vinden bromsas upp. 9 och 27 är väl km ut från stranden.. typ.
-
Borttagen användare
Borttagen användare25 november, 2009 vid 12:12Men vad fan dogge jag förklarade ju det, ffs.
http://www.windguru.cz/se/help_index.php?sec=modelsGFS gör prognoser med en upplösning på väder med en 80 – 110 kvadrat km
WRF9 = 9 km upplösning
WRF27 = 27 km upplösningDet kan jämföras som en bild med varje pixel är 9 kvadrat km stor och istället för färg på pixeln innehåller den vind hastighet och sånt
En till skillnad är också att formeln(ekvationen) som används för att beräkna vädret är olika för GFS och WRF.
-
What knapptor said. Med andra ord är det WRF9 som är “bäst” (= mest nogrann). GFS är ungefär av samma noggrannhet som NRJ’s väder-rapport. :smirk:
/Kaj
-
de där tror jag inte på ett dugg, om dom nu skulle vara mer exakta, varför visar dom då alltid för mkt vind? 🙂
I min värld så är en nogrann beräkning närmare verkligheten. -
Aha, det måste vara för att du glömmer att vi har 25% moms på vinden i det här landet. 😀
-
Borttagen användare
Borttagen användare1 december, 2009 vid 21:35pjoter;590110 wrote:de där tror jag inte på ett dugg, om dom nu skulle vara mer exakta, varför visar dom då alltid för mkt vind? 🙂
I min värld så är en nogrann beräkning närmare verkligheten.För att WRF antagligen visar ett konstant fel på din spot. Som kan uppstå av land och berg som varken GFS eller WRF räknar med.
Du kan lägga till en wind modification på windguru och få det bra.I Stockholm tycker jag nog WRF är mycket mer pålitligare än GFS.
-
Tycker aldrig den stämt någonstans. Så jag tror mer att det är ni som ljuger, eller så är jag är en vindmagnet. 🙂
Fast det klart, är den anpassad till stockholm så räknar den kanske alltid med 20m höga tallar som stoppar vinden på alla stränder (eller vad man ska kalla dom där gläntorna där man precis får plats att pumpa upp kiten). 😉
Logga in för att svara.