Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Ghosts of speed!
-
Ghosts of speed!
Publicerad av larsd på 15 oktober, 2012 vid 21:12Ytterligare en trailer! Ganska sköna runs mellan trimmsnacket…
How to tune racing sails for speedsurfing on Vimeojester svarade 11 år, 10 månader sedan 20 Medlemmar · 47 Svar -
47 Svar
-
dr Masse;701154 wrote:
Inte det minsta.
Helt olika rullar.
Så långt ifrån varandra man kan komma.
Eller inte… -
Äntligen!!!
Nu kommer jag att gå många knop snabbare:wink:
Vad jag märker är att några av de här långa killarna har bommen väldigt lågt.
-
De kör alla widebasefenor och då behöver du ha bommen lågt för att ha/behålla trycket på fenan.
-
tobhed;701207 wrote:De kör alla widebasefenor och då behöver du ha bommen lågt för att ha/behålla trycket på fenan.
Gäller det tänket på weedfenor också?
-
Nej, jag tycker egentligen inte det, går inte att räkna weedfenor som widebase som har mycket fenyta upptil.
Sen är det kanske inte fel att ha bommen lite lägre för bättre kontroll samt att ev om man vill byta stance till en mer “sittande” dito.Som vanligt i dessa sammanhang så finns det inget som passar alla, utan det man känner sig bekväm med ska man använda. Sen ska man givetvis testa olika saker som typ höjd på bom och position/längd på tampar. Olika brädor/segel/fenor kräver olika setup och ibland kan det vara svårt att hitta rätt om man inte riktigt vet man gör, men att testa olika setup märker man hur utrustningen uppför sig och man då dra lärdomar av detta.
-
Tack Tobias!
Men vad är det som gör att en widebase behöver mer tryck än en vanlig? Är det för att den då också är tjockare och behöver mer push genom vattnet? Eller är det för att den KAN ta mer tryck?
-
Jag tycker nästan det borde vara tvärtom .
Widebase ,lite lyft bra kontroll i fenan – borde gå att köra högre bom
Men är väl som börsen / modet ,det går upp o det går ner 😉 -
Låg bom och korta tampar = snabbare, alltid!! Men man måste hålla koll på vinkeln på brädan på slören. Skit i om den känns jobbig att kryssa, bara den känns stabil på full slör. Någon har som slogan “mer nedhal åt folket” = fel. Laborera med mindre nedhal när du kör djup slör… Jag pratar om ett spelrum på 1-2 cm. Det kan göra 2-3 knop på topp en vanlig Haga dag. Och det är faktiskt inte fel att ha en bom med ganska smalt bakbeslag. Detta ger extra stabilitet och hjälper seglets profil. Om seglet ligger lite mot bommen baktill så får man faktiskt extra twist i hårda byar men profilen bibehålls eftersom bommen håller emot. Fick detta tips av Chris men hann bara testa en gång innan min krasch och den dan var jag snabbast med minst segel…
Och vad hade detta med låg bom att göra? Du har mer kraft att parera byar om du har bommen i brösthöjd och kan åka mer i selen. När jag har en dålig dag(långsam) så känner jag alltid efter hur jag jobbar med armarna. Om jag måste kämpa och göra av med kraft så seglar jag fel eller har fel trim. När jag hittar rätt igen så åker jag i selen med full balans och bara “gasar” med bakhanden. En sån dag kan man segla utan att bli trött och det gäller att hitta dit varje gång. Och precis innan kraschen så tyckte jag att jag hade blivit duktigare på att hitta den känslan gång efter gång. Och sparringen man får i dammen mot Mackorna, Lars, Robban och alla andra är ju magisk !!
Längtar till Haga varje dag…:tongue:
-
Mattias J;701324 wrote:Låg bom och korta tampar = snabbare, alltid!! Men man måste hålla koll på vinkeln på brädan på slören. Skit i om den känns jobbig att kryssa, bara den känns stabil på full slör. Någon har som slogan “mer nedhal åt folket” = fel. Laborera med mindre nedhal när du kör djup slör… Jag pratar om ett spelrum på 1-2 cm. Det kan göra 2-3 knop på topp en vanlig Haga dag. Och det är faktiskt inte fel att ha en bom med ganska smalt bakbeslag. Detta ger extra stabilitet och hjälper seglets profil. Om seglet ligger lite mot bommen baktill så får man faktiskt extra twist i hårda byar men profilen bibehålls eftersom bommen håller emot. Fick detta tips av Chris men hann bara testa en gång innan min krasch och den dan var jag snabbast med minst segel…
Och vad hade detta med låg bom att göra? Du har mer kraft att parera byar om du har bommen i brösthöjd och kan åka mer i selen. När jag har en dålig dag(långsam) så känner jag alltid efter hur jag jobbar med armarna. Om jag måste kämpa och göra av med kraft så seglar jag fel eller har fel trim. När jag hittar rätt igen så åker jag i selen med full balans och bara “gasar” med bakhanden. En sån dag kan man segla utan att bli trött och det gäller att hitta dit varje gång. Och precis innan kraschen så tyckte jag att jag hade blivit duktigare på att hitta den känslan gång efter gång. Och sparringen man får i dammen mot Mackorna, Lars, Robban och alla andra är ju magisk !!
Längtar till Haga varje dag…:tongue:
Jag längtar oxå till Haga
Det blåser ju för f.. Aldrig
Krya på dig -
Det är som med kläder… Modet kommer och går… Jag har alltid kört med låg bom och korta tampar (22-24″), kul att man är “inne” just för tillfället då (ungefär samma med klädvalet då Jeans och t-shirt är “inne”) 🙂
-
Jester;701348 wrote:Det är som med kläder… Modet kommer och går… Jag har alltid kört med låg bom och korta tampar (22-24″), kul att man är “inne” just för tillfället då (ungefär samma med klädvalet då Jeans och t-shirt är “inne”) 🙂
Ha ha ha! Klockrent. Jag är helt ute just nu. Får vänta in nästa cykel; jag orkar inte trimma om nu när det äntligen känns ok.
-
Speedsverige är alltid så hysteriska, efter Jildestads inlägg så var jag helt säker på att priset på korta tampar skulle rusa i höjden… 😉
Det viktiga är att testa och hitta det som funkar bra för just dig -
tobhed;701354 wrote:Speedsverige är alltid så hysteriska, efter Jildestads inlägg så var jag helt säker på att priset på korta tampar skulle rusa i höjden… 😉
Det viktiga är att testa och hitta det som funkar bra för just digVar lite därför jag skrev mitt lilla inlägg.. 🙂
Logga in för att svara.