Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ghosts of speed!

• mick

Medlem
    18 oktober, 2012 vid 14:43

Jag är modetorsk så nästa gång krokar jag i direkt i bommen.

• seve1000

Medlem
    18 oktober, 2012 vid 14:57

I Stockholm verkar det ju vara mode att köra utan att kroka i tamparna så vad spelar då längden för roll;-)

• benke-2

Medlem
    18 oktober, 2012 vid 15:55

Fintade av Hasse! nu kör han upp bommen längst upp (på Fejsb), han sa att han tog efter högbom-norrmannen på Karpathos.
    Fast jag tror han drar ner den lite när han stöter på en by i Frankii.

• mattias-j

Medlem
    18 oktober, 2012 vid 16:05
    tobhed;701354 wrote:
    Speedsverige är alltid så hysteriska, efter Jildestads inlägg så var jag helt säker på att priset på korta tampar skulle rusa i höjden… 😉
    Det viktiga är att testa och hitta det som funkar bra för just dig

🙂 Mina tips gäller för dammensegling med full slör. Har ingen aning vad som går fortast i tokchop eller runt pinnar och stenar i Klagan eller Torkel… Där vågade jag aldrig segla fort 🙂

• mackee

Medlem
    18 oktober, 2012 vid 18:02

I dammen gäller ju lite högre än låg och långa tampar!!!!!= alltid snabbast

• mackee

Medlem
    18 oktober, 2012 vid 18:03
    mackee;701373 wrote:
    I dammen gäller ju lite högre än låg och långa tampar!!!!!= alltid snabbast

Gäller full halvvind och 132grader slör

• mattias-j

Medlem
    18 oktober, 2012 vid 18:30
    mackee;701374 wrote:
    Gäller full halvvind och 132grader slör

Slingshot alltså? 🙂 Och det kan ju inte jag så min inställning är för lite lätt slör utefter hela revet 🙂
    Om man är 189 cm lång, lätt överviktig och har högt hårfäste…

• marden

Medlem
    28 oktober, 2012 vid 15:24

läste en sammanställning här http://surfertoday.com/windsurfing/8088-how-to-fine-tune-slalom-sails-for-speed-windsurfing
    men vad menar dom med “Keep your boom rope tight to the sail to get much more speed” ?
    nu var det länge sen jag surfa , men vilket rep ??

• faster

Medlem
    28 oktober, 2012 vid 15:40

Då är det bra med justerbara tampar, lätt att justera efter modet. Mattias jag ser fram emot att du är tbx så vi kan sparra varandra, krya på dig.

• getwet

Medlem
    30 oktober, 2012 vid 18:14

@Mattias J 701324 wrote:

Låg bom och korta tampar = snabbare, alltid!! Men man måste hålla koll på vinkeln på brädan på slören. Skit i om den känns jobbig att kryssa, bara den känns stabil på full slör. Någon har som slogan “mer nedhal åt folket” = fel. Laborera med mindre nedhal när du kör djup slör… Jag pratar om ett spelrum på 1-2 cm. Det kan göra 2-3 knop på topp en vanlig Haga dag. Och det är faktiskt inte fel att ha en bom med ganska smalt bakbeslag. Detta ger extra stabilitet och hjälper seglets profil. Om seglet ligger lite mot bommen baktill så får man faktiskt extra twist i hårda byar men profilen bibehålls eftersom bommen håller emot. Fick detta tips av Chris men hann bara testa en gång innan min krasch och den dan var jag snabbast med minst segel…

Och vad hade detta med låg bom att göra? Du har mer kraft att parera byar om du har bommen i brösthöjd och kan åka mer i selen. När jag har en dålig dag(långsam) så känner jag alltid efter hur jag jobbar med armarna. Om jag måste kämpa och göra av med kraft så seglar jag fel eller har fel trim. När jag hittar rätt igen så åker jag i selen med full balans och bara “gasar” med bakhanden. En sån dag kan man segla utan att bli trött och det gäller att hitta dit varje gång. Och precis innan kraschen så tyckte jag att jag hade blivit duktigare på att hitta den känslan gång efter gång. Och sparringen man får i dammen mot Mackorna, Lars, Robban och alla andra är ju magisk !!

Längtar till Haga varje dag…:tongue:

Mer nedhal åt folket=rätt, dock inte i speedbanan…..:wink:

• seve1000

Medlem
    1 november, 2012 vid 04:29

@Mården 702215 wrote:

läste en sammanställning här http://surfertoday.com/windsurfing/8088-how-to-fine-tune-slalom-sails-for-speed-windsurfing
    men vad menar dom med “Keep your boom rope tight to the sail to get much more speed” ?
    nu var det länge sen jag surfa , men vilket rep ??

Uthalet Mården.
    Hans förespråkar detta starkt att dra uthalet tajt mellan segel och bom och då justera bomlängden istället.

• jorgenk

Medlem
    25 december, 2012 vid 14:57
  • martin-m-a

Medlem
    25 december, 2012 vid 16:15

@JörgenK 704881 wrote:

Någon som beställt?
    http://www.windsurfing.nl/index.php?option=com_rokquickcart&view=rokquickcart&Itemid=69

Japp, väntar på leverans i dagarna :laugh:

• jester

Medlem
    25 december, 2012 vid 19:43

Släpps HD-version 15/1, jag väntar på den

• seve1000

Medlem
    26 december, 2012 vid 05:57

@Jester 704893 wrote:

Släpps HD-version 15/1, jag väntar på den

Då väntar jag på dig:wink:

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ghosts of speed!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.