Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gick det i Appel?
-
Gick det i Appel?
Publicerad av anonym-anvandare på 20 maj, 2004 vid 07:05Blåste som f-n på västkusten igår,18-20 m/s i medel, var själv toköverigad med 4.0, var på väg till appel men insåg min begränsning.
Var det många ute i appel & gick det stt segla???
jonatan svarade 20 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Nä det gick inte. seglade 4,2 å 90liter min 70litare är trasig.) va som en jävla bad gäst. blev tok spolad hela tiden. + att man var rätt klen sedan förrgår. Men det va kul som f,,n..
Aggro -
OlaP kom hem från Apel sent igår o var helnöjd, bortsett från 4.0:an som var för stor.
Den minsta vågisen på 63? liter gick dock som på räls. Största vågorna i mannaminne enligt honom som nu är på väg till Öland. -
Kan bekräfta ovanstående. Var överriggad med 3.7 och 75L, det var längesedan man såg apel som igår, härligt tyvärr jobbar man idag o imorgon, kanske blir det ett kort pass i apel fredag kväll om vinden håller sig….någon som vet prognosen för helgen?
-
Det gick som fan i Apel!!!!!
-selv med mine små 72kg
Startet kl 10:30 med 5.3 og 80l våg. et par drag -innser at det er altfor mye.
Inn og rigge 4.7,og bytte til 72l vågisen. funker i 20 min. så blir det helt umulig (det var faktisk ingen andre på vannet, alle var inne og rigget mindre;)
Inn og rigge 2003 Core 4.4 Det klarer jeg å holde fast i, et par timer selvom store karer kommer inn og klager på for mye kraft i 3.7….
Etter et par timer sprengte seilet, ja jeg ködder ikke, hverken jeg selv eller brettet var borti seilet og det delte seg i to!!! -seilet var nesten ikke brukt.. Neil Kvalitets Pryde.Opp til Surfers P og kjöpe Zone 4.1 fra 2003.
Det funket resten av dagen, men det ville vaere å overdrive å si at jeg ikke var overpowered.I går var dagen da man måtte dra tusen meter nedhal uansett hva slags seil man var på.
Min erfaring fra i går, og kanskje litt av forklaringen til at jeg klarte meg så bra ligger i seiltrimmen. folk flest drar altfor lite nedhal OG UTHAL. -ikke glem uthalet.Gårsdagen var alt i alt helt syyyyyyk, og med litt godvilje så kan man si at jeg nesten landet en onefoot backloop -et minne for livet;)
Föttene mine sa takk for seg på slutten, så i dag kan jeg nesten ikke gå… Håper det blir masse bra seiling på dere alle i dagene som kommer, jeg må lese til Eksamen.
Hilsen Mats (woopdidoo)
-
ångrar fortfarande att ja inte tog min gammla Hi-tech. azzy.på 62liter. skulle funka bra på nord. 80tal är ju på modet mohahaha.
-
Svar till:
Det gick som fan i Apel!!!!!
-selv med mine små 72kg
Startet kl 10:30 med 5.3 og 80l våg. et par drag -innser at det er altfor mye.
Inn og rigge 4.7,og bytte til 72l vågisen. funker i 20 min. så blir det helt umulig (det var faktisk ingen andre på vannet, alle var inne og rigget mindre;)[/ QUOTE ]
Ja det var er jag snackade med va? Ni var tandläkare va? Det är helt sant att jag dragit alldeles för lite i min 3.7a igår. Det var premiärturen med seglet och jag var för ivrig att komma i vattnet antar jag, men nu har jag bättre koll, så när det brallar i igen så är jag där och trashar vågor….
Vi syns -
Jag har oxå problem att gå för närvarande… Vred om foten lite för mycket i stroppen och sen har foten blivit ganska stel under natten. Grymt kul att segla dock, även om man hade lite problem med kontrollen ibland..
-
Det er helt riktig, vi var tannlegene fra Norge:) -dock med et litet unntak, meg. Jeg studerer på Chalmers. Energi og miljö, så jeg laerer om vindkraft till eksempel. för alla som undrar varfor det helt plötsligt blir så asmycket kraft i vinden når det drar över 15 m/s, så kan jeg bare skrive opp ekvationen för kinetisk energi i vinden:
1/2*$*A*V^3
Där $ står för densiteten av luften, A för arean av seglet, och V för vindhastigheten.
Som dere ser, så beror kraften på vindstyrkan i kubik!!!!!15^3=3375 20^3=8000
som ni ser ovan är det över dubbelt så mycket kraft i bygen på 20 änn i den jämna 15 m/s.
Vidare var det kallt i går, så densiteten i luften var hög, vilket ökar kraften i alla vindlägen:)Lenge leve vindkraft.
syns, Mats
-
Det var det mest roligaste jag sett på länge. Biomedicinare som jag själv är så måste jag säga att detta var imponerande. Inte undra på att jag fick hänga på ordentligt då när det i vissa byar (enligt ryktet) gick upp mot 25m/s. Eftersom jag oxå cyklar så har jag fått höra att vindmotståndet ökar i kvadrat, men samma regler borde väl gälla med vindmotståndet…vind som vind. Detbetyder att om jag cyklar i 30km/h jämfört med 40km/h så spenderar jag nästan hälften så mkt energi….fan det kanske e dags att köpa en ny mer aerodynamisk cykel.
Grymt intressant att tänka på i alla fall….Samtidigt vad du säger är att jag har större chans att segla i 20m/s i Pozo än en kall majdag i varberg då densiteten i Pozo är lägre….puh det känns långsökt.
-
Hej! Ja, det blåste apa och det var kallt, men vågorna har väl varit större förr? Vågorna blåste sönder kändes det som, fast jag vart spolad rätt mycket… Man kanske skulle åkt till Lejet istället, även om vågorna skulle vara mindre så är de bra mycket renare där.
/Niclas – mest ledbruten i armarna
-
Jag tyckte det var rätt varmt ändå.. men det beror ju på vad man jämför med förstås..
Logga in för att svara.