Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipavgjutning av fenkassett?

• Gipavgjutning av fenkassett?

Posted by anonym-anvandare on 28 juni, 2003 at 19:33

Jag ska göra en gipsavgjutning av min älsklingsfenkassett och kommer inte ihåg från arla ålder vad man ska smeta på fenan för att gipset ska släppa lätt. Matolja? Är det någon som vet?
    Jag ska göra en fulbillig övningsfreestylefena och det svåra är nog att få bra passform på kassetten. Själva fenan får bli som det blir…

jerkz replied 21 years, 5 months ago 4 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • anonym-anvandare

Member
    28 juni, 2003 at 21:35

Smart med att kopiera fenan! Vet dock inte vad man kan smeta på, men i värsta fall kan du använda gladpack =D

Lycka till! wink.gif

• canoya

Member
    28 juni, 2003 at 21:36

Bilvax har jag hört ska funka.

• anonym-anvandare

Member
    29 juni, 2003 at 08:41

stora båtaffärer säljer formvax som är ett rent vax utan t ex silicon. sen finns ett slåppmedel som man penslar på.

• anonym-anvandare

Member
    29 juni, 2003 at 09:03

Vad ska du använda för själva gjutningen då? Glasfiber eller?

• anonym-anvandare

Member
    29 juni, 2003 at 21:02

Jupp, glasfiber och polyester. Kanske en träskiva i mitten. Jag fotar under konstruktionen och lägger upp resultatet på konfen om ett par dar. Det jag är lite rädd för är att det är segt att slipa polyestern…

• anonym-anvandare

Member
    29 juni, 2003 at 21:21

MM det kanske det är. Hade själv tänkt att gjuta en fena, men avvaktar så att du får testa innan =D lycka till!

• stickan

Member
    7 juli, 2003 at 10:01
  • jerkz

Member
    16 juli, 2003 at 13:06

Hur går det med avgjutningen?

Själv håller jag på och testar olika “glidmedel” för att få gipset att släppa. Kan meddela att matolja inte fungerar sådär jättebra.

• jerkz

Member
    16 juli, 2003 at 15:47

Okej, nu har jag lyckats hitta ett bra material som gipsen lätt lossnar från:

Fett av något slag som inte är lika flytande som matolja (använde kullagerfett).

Har köpt polyester och glasfiberväv, gjutit fenan med gips-rullar (såna man gipsar armen med, tex.).

Hoppas att det blir bra, ska göra en billig fena till en USA-box och har tyvärr ingen kassett att kopiera =D Har inte ens sett en usa-fena nån gång. Det blir att gnugga geniknölarna och komma på ngt. Är inne på att använda muttern från en mastfot (som passar perfekt till fen-skenan).

Kan fixa bilder på projektet.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipavgjutning av fenkassett?

You must be logged in to create new discussions.