• anonym-anvandare

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 14:54

    Träna!!

    (…men jag tror problemet är att man ofta lutar sig lite för mycket bakåt i svängen. Försök istället att få tryck på brädans främre kant och därigenom förlänga den våta ytan. Genom att skota in seglet i själva svängen brukar man kunna uppnå detta. Dessutom minskar du seglets luftmotstånd genom att skota in. Kolla på någon gammal bild från en slalomtävling. Killarna skotar in utav bara h-e och lägger ner seglet mot vattenytan.
    Ett tips kan vara att försöka koncentrera sig på att få runt brädan med bibehållen fart, genom att låta bli att gippa seglet. Segla alltså med bomnocken framåt när du kommer ur gippen. Det går ju faktiskt att segla med full planing med bomnocken framåt – kolla på alla freestylenissar. Sen när du känner att du har fart/drag i seglet, då gippar du seglet och har farten kvar. Busenkelt!)

  • adde

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 14:57

    Vad är det som gör att du tappar fart? Blir svängen för stor, för snäv, börjar brädan vobbla…

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 15:09

    Precis träna och åter träna, men det blir ju inte så ofta i gamla svedala så det är bra om man känner till teorierna bakom de manövrar man tänkt sätta. Här är en bra kille på att lära ut. http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Missing%20Link.pdf

  • the_novice

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 15:37

    Det gäller att ha så bra fart som möjligt in i gippen, gippa i byarna och inte i mellan, och att inte svänga för långt (hänger ihop med att behålla mastfotstrycket och pilbåge fattningen). Sväng först av till slör och gippa sedan till slör. Har sett ngnstans att gippen skall se ut som ett “V” och inte som ett “J” (snirkligt “J” som slutar i vatten plask).
    Ett annat misstag kan vara att greppa långt fram på bommen för att förbereda riggflippet med det är helt onödigt och dödar bara farten i svängen.

  • waterboy

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 16:25

    Svar till:


    Träna!!

    (…men jag tror problemet är att man ofta lutar sig lite för mycket bakåt i svängen. Försök istället att få tryck på brädans främre kant och därigenom förlänga den våta ytan. Genom att skota in seglet i själva svängen brukar man kunna uppnå detta. Dessutom minskar du seglets luftmotstånd genom att skota in. Kolla på någon gammal bild från en slalomtävling. Killarna skotar in utav bara h-e och lägger ner seglet mot vattenytan.
    Ett tips kan vara att försöka koncentrera sig på att få runt brädan med bibehållen fart, genom att låta bli att gippa seglet. Segla alltså med bomnocken framåt när du kommer ur gippen. Det går ju faktiskt att segla med full planing med bomnocken framåt – kolla på alla freestylenissar. Sen när du känner att du har fart/drag i seglet, då gippar du seglet och har farten kvar. Busenkelt!)

    [/ QUOTE ]

    Jag har försökt göra så just för att få runt brädan emn mitt problem är att jag inte kan lova utan stannar på slör nnär jag kör clew first.

    Ska man svänga lite eller mycket? Bäst o svänga svänt o komma runt sanbbt elelr föröka behålla planingen o göra så lite broms osm möjligt med brädan??

    ciao!

  • jat

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 18:10

    Som jag fick höra av en polare: Allt skall bara framåt!! Fram med seglet. Håll kvar inhalet. Trampa till långt fram på brädan, åt det håll du vill. Luta dig framåt. Sladda inte runt utan följsamt (hur nu tusan det skall beskrivas). Inser att detta inte hjälper did överhuvudtaget. Hur jag lärde mig var att svänga fram och tillbaka och lära mig hur brädan rör sig av olika fot och segel rörelser. I en evighet, innan jag började försöka gipp.
    Plus alla har lättare att lära sig gipp åt en visst håll. Lika gärna som att man är en vänster eller högerfotad snowboard åkare, börja öva åt det hållet som ter sig enklast för dig innan nästa. Sedan brukar jag som ngn annan nömnde försöka få den där lilla extra farten alldeles innan man går in för gipp. Skota in mer eller fall av lite försiktigt. Allt för att fösöka öka farten lite lite mer.

    Asch, det är bara att öva och öva och öva och blir förbannad och öva igen.

  • supasonic

    Medlem
    1 juni, 2004 vid 21:20

    Försök hålla kroppen framåt över brädan och luta inåt i svängen. Masten skall också framåt och luta inåt som om den satt helt bultad fast i brädan och bara lutar med som på en båt. Tryck till lagom på “innerfoten” och håll en kontrollerad sidolutning så att inte brädan skär. Det är enklare att släppa bakhanden tidigt och koncentrera sig på att få runt brädan. När det väl är avklarat så brukar seglet på nåt mystiskt sätt dyka upp av sig självt. Man behöver alltså inte “flippa” seglet aktivt. Själv tycker jag att lagom hastighet är bäst, det behövs inte tokplaning för att komma runt, då blir man bara skraj och lutar bakåt.

    .s

  • xavier

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 06:48

    sträck ut främre armen helt, det var nyckeln för mig. Det tvingar en till komma frammåt med överkroppen och minskar risken att man kryper ihop längst bak på brädan.

    /P

  • mickemoose

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 06:58

    men gippa är ju inte svårt! vill du göra en snygg gipp eller vadå? de är som sagt bara att öva. jag har windsurfat två ggr och kan gippa helt okej! de är ganska logiskt att brädan svänger olika beroende på var man håller seglet. svårt att förklara men den sidan seglet är på drar den delan av brädan mot läns eller vad man ska säga. tänk dig gippen i huvet innan du gör den. det är inte så kompicerat! vad har du för volym på brädan och storlek på segel? hur stark vind? var kör du?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 07:11

    Du ska stanna på slör när du kör clew firs innan du gippar seglet. Annars kommer du också tappa fart. V-principen som beskrivs ovan tycker jag är talande.

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    2 juni, 2004 vid 07:38

    grin.gif

  • watertouch

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 07:53

    Ja det är väl lite det som är grejen.. Att gippa är inte svårt, men man vill ju komma planande ut ur gippen. Annars kan man ju lika gärna göra ett slag, så tappar man ingen höjd.

  • mattap

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 10:45

    mjuk i lemmarna och full fart in i gippen är nyckeln till framgång!

    Speed is everything, men bra fart in så behöver du inte göra så tvär sväng, på så vis behåller du farten genom hela gippen. Har åxå provat att skota in, men det är nästan lite överkurs, kan börja med det när man lärt sig gippa.

    Kom ihåg att det inte seglet som skall föra dig framåt i gippen, fart ser du till att skaffa dig innan du ger dig in i gippen, utan fart in kan man inte göra en go gipp.

    Böj oredentligt på benen och tryck ordentligt med framfoten för att styra runt brädan (styr inte med seglet). Se till att skota ut genom att förlänga armen längst från masten så mkt du kan och twista kroppen, vid ca 270 grader flippar du runt, clew first är ju åxå ett bra tips!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 16:42

    eee oki då har du vell lärt dig mer på två gånger än vad jag gjort på 2-3år då, men det är klart det kanske beror på att jag har en 99 liters bräda, kan tänka mig att du har en pråm *ler*

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 18:58

    Öhhhhhh….jag håller oxå på att lära mig och det jag insett (kanske helt fel!?) är att jag måste trycka runt seglet för att komma planande runt i clew-first läge. Jag kanske gör en för stor kurva!?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.