• jpeter

Medlem
    2 juni, 2004 vid 19:22

jag kommer runt och kör clewfirst i planing, men sen när jag ska flippa seglet tappar jag ju allt tryck och trillar bakåt. Finns det några genvägar, eller ska jag bara nöta? Böja mer på benen och ha en lägre tyngdpunkt kanske??

• copello01

Medlem
    3 juni, 2004 vid 06:57

En viktig sak som inte kommit fram i denna tråd är vikten av att skifta fötterna före seglet. Detta betyder alltså att man för ett ögoblick selgar med seglet på fel håll på den nya kursen

• stinger

Medlem
    3 juni, 2004 vid 18:30

Hmm kanske en smaksak men bör man inte stå kvar med fötterna så man fortsätter fotstyra brädan “hela vägen” innan man flippar segel confused.gif confused.gif confused.gif

• mattap

Medlem
    4 juni, 2004 vid 07:35

du kan stå kvar med fötterna, men bara för att det är tufft!
    När du har kommit till stadiet att du flyttar fötterna så har du i princip styrt klart med brädan redan!

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2004 vid 08:30

Allt som har med gippa att göra finns väldigt bra förklarat av Simon Bornhoft i en artikelserie han körde för tidningen Boards förra året. Om man switchar fötterna sent eller inte har ju att göra med ifall man kör en step gybe eller slalom gybe. Slalom gybe, där man switchar fötterna sent och direkt in i footstrapsen på nästa bog, är ju bra att använda när det är bra med vind och det är mycket vågor. Step gybe, där man switchar fötter ganska tidigt och kliver fram lite, är ju bra för att plana ut ur svängen även när det inte är supertryck i seglet.

Irie Man

• hermanjansson

Medlem
    4 juni, 2004 vid 09:16

Håller med!
    Det var en bra artikel och den beskriver de olika gippvarianterna som finns och säger också i vilka situationer som du kan använda dem. Det finns alltså ingen universal gipp. Sedan tror jag att du förväxlar slalom gybe med strap to strap gybe aka classical wave gybe.

Gippvarianterna de tog upp var:

Strap to strap, Classical wave gybe:
    Flippar först byter fotplacering sedan. Bra att använda när du gippar mot en våg eller när du har bra tryck i seglet eftersom den ger mer stabiltet med foten kvar i stroppen. Nackdelar: svårare att behålla farten genom gippen.

Step gybe:
    Byter fotplacering direkt före segelflippen. Det är denna de brukar lära ut. Lättare att behålla farten genom gippen.

Slalom gybe/Lay down gybe:
    Som step gybe fast man överskotar seglet.

Slam gybe
    Som en sladd, svänger på häcken. Flippar seglet efter fotplaceringen. Bra om man inte vill förlora höjd.

/ Herman Messerschmitter

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2004 vid 11:42

Jäpp, har du helt rätt i, jag menade Strap to strap gybe.

Även Peter Hart och Guy Cribb har behandlat ämnet utförligt i tidningen Windsurf. Kolla även in Guy Cribbs hemsida, där finns det massa matnyttigt.

http://www.guycribb.com

Irie Man

• waterboy

Medlem
    4 juni, 2004 vid 14:41

nej du. gippa är i sig inte så svårt. Men som nån ovan sa, man ska göra det fort o bra. Dina pråmar från -75 kan man väl segla på högkant oxå på antar jag..

Alltså lite skillnad på gipp o gipp men nu sitter dom bättre!

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2004 vid 15:47

Hmm..tja, få runt seglet på en pråm e inte svårt om det är det man menar med gippa…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.