Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp, riggflippen.

• Gipp, riggflippen.

Publicerad av carl-r på 16 juni, 2009 vid 10:22

Finns det några smarta grejer att tänka på när man ska ta tag i riggen på andra sidan?
    Jag kommer numera nästan alltid så långt att jag svänger runt i skaplig fart, byter stance, seglar clewfirst en bit, drar masten bakåt och flippar seglet.
    Sen är mitt problem att jag tafflar till det när jag ska få tag i seglet igen. Särskilt med bakhanden verkar jag ha svårt att snabbt få tag.
    Jag står med framfoten precis bakom mastfoten och bakfoten mellan stropparna.
    Riggen står efter flippen 45 grader ut åt sidan gissar jag. Jag tror jag sätter den bättre ju närmare brädan den kommer.

Väldigt ofta känns det som att jag hamnar i samma position med överkroppen och armarna som när man precis har dragit rigg och tagit tag med framhanden på bommen och släppt upphalslinan med bakhanden. Jag tror att jag sträcker mig framåt för att greppa bakhanden, och får ibland till en “räddning” och ibland missar jag den och stannar sedan upp och får dra segel istället.

Nån som känner igen sig och som vet vad jag gör fel?

carl-r svarade 15 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • nlc

Medlem
    16 juni, 2009 vid 10:45

Kanske en Boomshaka ? Shaka med framhanden mot masten, under med andra handen under så långt du kan och sen hittar den nya bakhanden automagiskt.

• petter_f

Medlem
    16 juni, 2009 vid 11:06

Bit difficult without being able to actually see it in action. As I am not an instructor I might be coming from totally the wrong end, but one thing that comes to mind is that if the rig is getting away from you after the flip, meaning that you start reaching/bending forward for it, is that you could think about keeping the mast 90deg to the board through the turn (or even a bit more into the wind). This means that when you carve into and through the turn the mast is leaning towards the wind, so when you flip the rig it stands up with most of the weight going down through the board centred on it’s own centre of balance.

Maybe that is that you mean when you write “drar masten bakåt och flippar seglet” but that sounds like you pull it backwards towards the tail of the board (which might be correct also btw). I mean try leaning it into the turn. Eg. Often after I flip the rig by drawing it across me with the (old) front hand I let go of it completely, allowing it to pivot on its own balance point and catch it on the other side with both hands at the same time. I say this to illustrate how the mast is leaned in such a way that it stands balanced, therefore not pulling you out of the turn.

• andersbq

Medlem
    16 juni, 2009 vid 14:57

Jag är en anhängare av “håll i masten”-gippar, om man inte har extrem fart/snävt, då är “bom-till-bom”-bättre. Här är bilder på sekvens:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51356″]Akut behov av gippinstruktionsvideo – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• carl-r

Medlem
    16 juni, 2009 vid 15:14

Jag har lagt ihop lite bilder ifrån en film för några veckor sen. Då var det med ett litet segel. I söndags hade jag samma problem med 7,5’an fast lyckades då inte hala in den utan hamnade konsekvent i spat.
    http://picasaweb.google.com/carl.rbg/Gippforsok20090527?authkey=Gv1sRgCNfpxP-rgOrOzAE&feat=directlink

Det syns ganska tydligt hur jag nästan missar seglet i bildserien.

Det syns ganska tydligt hur stort behov av en svart hängsele jag har också. Det senare kommer att åtgärdas den här veckan. Jag ber om ursäkt ifall det illgröna babianarshlet väcker anstöt. 😉

• petter_f

Medlem
    16 juni, 2009 vid 16:25

Bugger, just lost a post I was writing.

Here is the jist of what I wrote:
    Great with pics. It looks like you aren’t carving the board in an even curve throughout the turn – you turn the board into the gybe, you switch your feet, then forget about continuing the (board) turn and focus on the rig flip leaving it at 90deg away from you forcing you to reach out and grab it. There is probably another dynamic playing in here forcing the board down wind but I’d have to break out the OH projector for that one. Footwork is key here, and where instructional videos (such as the one in the link Anders sent you) are well worth the money. I had been gybing okay for a couple of years, got a video and learned how to do them properly (should have invested much earlier) and got into really cranking them around.

There are other things such as you being too far back on the board while initiating the gybe (unless this was more of a pivot/quick gybe), holding the rig too close to you (which sinks the tail in even more, slowing your speed)… but it’s hard to know what is most important to address first. However, your step forward to the rig flip and balance once there, looks pretty solid.

Check out Anders in his stills (see link) how his knees are driving (him/weight) forward, rig in front of him, sheeting in (this keeps the board tracking along its curve), and is able to commit his weight to the sails power once it is flipped – your a hero mate 😉 He is in a full planing gybe, but that’s the idea though isn’t it. 😀

PS Don’t worry about a new harness, how would we otherwise know it was you out on the water?

• calle_b

Medlem
    16 juni, 2009 vid 17:46

Jäääävlar vad vi alla jippar olika. Själv kör jag ALLTID seglet -> fötterna. Alltså står kvar i framstroppen tills allt annat är avklarat. Kalla det lathet, felhet, knäpphet – men det funkar ypperligt och fullt plan ur gippen 9 av 10. Ser för övrigt ut med för lite fart och för mycket bakåtvikt/lut på din gipp där, Carl. Jämfört med min jipp, en väldigt sen riggflipp med, men som sakt, stilen är olika. Hoppas att det löser sig, men framför allt att det blåser apa inom kort! 🙂

Fridens

• mexi_

Medlem
    16 juni, 2009 vid 20:33

En väldigt tydlig sak på bilderna är att du tittar på händerna istället för att titta dit du ska. Det är den grej som gjort absolut störst skillnad för mig. Träna att flippa seglet på land och då menar jag träna typ 50 ggr varje gång innan du går ut. Träna på att flippa utan att titta på händerna, greppa gärna bommen på andra sidan med handen under den gamla på så sätt måste du böja på benen mer och komma ner. En annan bra träning är att gippa i lättare vindar för att få till det med fotbyten och flippar. Lycka till, det är bara att nöta, tills slut kommer det.

• carl-r

Medlem
    18 juni, 2009 vid 17:29

Har tänkt igenom tipsen ordentligt nu, och allting stämmer nog.
    Jag ska försöka se så att jag placerar framhanden riktigt nära masten innan flippen, och prova att gå under med nya framhanden.
    Jag ska se till att fortsätta svängen och inte titta för mycket på prylarna istället.
    Jag ska också kolla ifall jag kan komma fram lite mer på brädan initialt i svängen. Just vid det här tillfället så var jag nog aldrig uppe i riktig planing utan jag bara beachstartade och svängde direkt, men jag tror ändå att det är värt en extra tanke.
    Verkar som ett bra recept. Stort tack alla!

• rasmus_w

Medlem
    22 juni, 2009 vid 17:00

Och som alltid: BÖJ PÅ KNÄNA!

Okej, du gör faktiskt det, men det går att böja knäna mer än så…

• skarabe

Medlem
    23 juni, 2009 vid 12:10

När jag började försöka lära mig att sätta gipparna så monterade jag riggen på en skateboard och körde runt på en bandyplan – fram och tillbaka sjukt många gånger. Betydligt enklare att gippa på land än i vatten.. Perfekt för mekanisk inlärning tycker jag. Då får du snabbt koll på hur du flippar seglet så det passar din seglingsstil.

• pgvirtual

Medlem
    23 juni, 2009 vid 13:09

På bildsekvensen så tycker jag nog att riggflippen är alldeles för tidig, redan efter 1/2 svängen, i stället för 3/4. Om man har fär litet fart, och flippar tidigt, då blåser skothornet med största säkerhet iväg…

• carl-r

Medlem
    24 juni, 2009 vid 00:20

Jag tror du har rätt PG. Det sitter nog för mycket segelbåtstänk kvar i skallen fortfarande när det kommer till gippar. Jag kanske är lite orolig att seglet ska komma okontrollerat..?
    Finns det nån känsla eller tecken som visar att det är dags att flippa riggen?

Jag tror en del av problemet är att jag tappar lite fart när jag går in i gippen och när jag får läns så blir kraften i riggen kanske för stor så att jag inbillar mig att det är dags att göra någonting.. Jag har inte kört nåt sen jag skrev här ovan, så det är bara lösa funderingar.

Just i den här serien ovan så beachstartade jag och när jag fick lite fart så började jag på gippen direkt utan att komma i full planing, men problemen är precis de samma när jag planar och det inte lirar.

• rasmus_w

Medlem
    24 juni, 2009 vid 07:45

Känsla… Straxt efter länsläget brukar vara bra, precis i länsläget funkar också men för tidigt brukar funka illa och för sent funkar men är lite svårkontrollerat. En övning för dig (och mig) tror jag kan vara clew first-vattenstart och -beachstart eftersom det involverar en riggflipp i låg fart med mycket kraft i seglet.

Annars låter det som att vissa av dina problem skulle kunna kamoufleras bort med högre ingångsfart i gippen.

• svenne

Medlem
    24 juni, 2009 vid 07:46

Hej Carl.

Kollade dina bilder, jag har några smakråd:
    1. Fall av så att du får fart. Farten är viktig.
    2. Redan nämnt, men FRAMÅT! Fram med riggen, fram med kroppen. Du har på tok för mycket vikt bak.
    3. Också nämnt, titta dit du ska! Skit i seglet, det klarar sig självt (eller kollar du på ratten när du kör också?..)
    4. Armbågarna nedåt. Annars lägger du inte vikten på bommen.

Det är ett problem med alla tips och steg i en gipp, det är alldeles för många saker att tänka på. Du kommer bara att kunna tänka på ett par av dem och så glömmer du resten. Ta just en eller två saker i taget, kör några gippar så du nöter in det, lägg till ytterligare en grej, kör igen och så vidare. Det är en klassiker med många sammansatta rörelser som ska utföras tillsammans eller i följd. Men det finns ett knep som står över allt annat och det är att komma ihåg känslan. När du väl sätter gippen planandes, kom ihåg känslan av den! Inte efteråt, inte före – utan hur det kändes under själva gippen! Gör du det så kommer din hjärna automatiskt koppla rörelserna med känslan.

• nlc

Medlem
    24 juni, 2009 vid 09:50

Kanske läge för en filmkväll? 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp, riggflippen.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.