Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp, riggflippen.

• carl-r

Medlem
    24 juni, 2009 vid 13:06

NLC: Jag har sett tokigt mycket film och bildserier, men det är ändå inte alltid man lyckas översätta det till ens egna kroppsuppfattning. Ibland behöver man höra ungefär samma sak men på ett annat sätt eller från ett annat perspektiv för att det ska klicka. 🙂

• carl-r

Medlem
    24 juni, 2009 vid 13:08
    Rasmus_W;555028 wrote:
    Känsla… Straxt efter länsläget brukar vara bra, precis i länsläget funkar också men för tidigt brukar funka illa och för sent funkar men är lite svårkontrollerat.

Men kan man känna i händerna eller balansen när det är dags? Finns det nån signal man kan lyssna efter mer än att försöka observera vindriktningen?

• carl-r

Medlem
    24 juni, 2009 vid 13:17
    Svenne;555029 wrote:
    Hej Carl.

Kollade dina bilder, jag har några smakråd:
    1. Fall av så att du får fart. Farten är viktig.
    2. Redan nämnt, men FRAMÅT! Fram med riggen, fram med kroppen. Du har på tok för mycket vikt bak.
    3. Också nämnt, titta dit du ska! Skit i seglet, det klarar sig självt (eller kollar du på ratten när du kör också?..)
    4. Armbågarna nedåt. Annars lägger du inte vikten på bommen.

1. Ajaj! 🙂
    2. När man svänger in i gippen så går man ju bara ur med bakfoten och sätter den bakom framstroppen på tåsidan av brädan om jag minns rätt… Tycker du att man ska försöka komma fram ytterligare på nåt sätt?
    Sen gör man ju balettsteget och ställer framfoten bakom masten precis, då vet jag inte om man kan komma så mycket mer fram med fötterna iaf. Kanske att man kan böja mer på framknät för att få fram kroppen då.
    Men sen så om man inte har fart nog i förhållande till vikten måste man ju ändå hålla emot kraften i riggen på nåt sätt när man är i länsläget…
    Så hur menar du mer specifikt? Var tänker jag fel?
    3. Okej (Om det finns en motec eller aim-logger så gluttar jag allt lite…)
    4. Det stämmer. När jag gippar så står jag bara på fötterna och håller bara emot i seglet mot vinden. Jag ska försöka och se.

Jag brukar göra så att jag skriver ihop ett papper med grejer och så testar jag ett par grejer i taget och så kollar jag på lappen igen när jag är inne å tar en paus. 🙂
    Bortsett från windsurfing (och vågsurfing) brukar jag fixa det mesta någotsånär på första försöket så man får slita lite hund på brädan med att få in grejerna i huvudet.

• rasmus_w

Medlem
    24 juni, 2009 vid 13:40
    Carl R;555112 wrote:
    Men kan man känna i händerna eller balansen när det är dags? Finns det nån signal man kan lyssna efter mer än att försöka observera vindriktningen?

Går du in i gippen med rejäl fart så försvinner draget i seglet helt eller nästan helt i länsläget och då kan man bolla med riggen lite som man vill.

Annars så brukar jag mest observera sjön. I länsläget åker man ju ungefär vinkelrätt mot vågkammarna. Fast det finns i princip en massa olika sätt som funkar. Det tar i princip alltid lika lång tid att falla av från halvvind till läns så man kan räkna antalet sekunder från att man börjar falla av och flippa efter tre sekunder eller så.

Ett annat sätt att tänk är att man inte ändrar skotningen när man faller av utan det är bara brädan som svänger. Då är du i länsläget precis när bommen är vinkelrät mot brädan.

• nlc

Medlem
    24 juni, 2009 vid 15:29
    Carl R;555110 wrote:
    NLC: Jag har sett tokigt mycket film och bildserier, men det är ändå inte alltid man lyckas översätta det till ens egna kroppsuppfattning. Ibland behöver man höra ungefär samma sak men på ett annat sätt eller från ett annat perspektiv för att det ska klicka. 🙂

Hehehe, känner igen det där 🙂

• perrakalle

Medlem
    26 juni, 2009 vid 08:36

Tjabba!

Många kloka råd här. Jag vill lägga till ett som har varit till stor hjälp för mig, tänk:

SLÖR TILL SLÖR!!

Inte halvvind till halvvind.

Man tappar mycket höjd men det är till bra hjälp i början.

Lycka till!
    Per.

• rasmus_w

Medlem
    26 juni, 2009 vid 08:41

Helt sant, PerraKalle. Några av mina mest okomplicerade gippar har varit på “formula-djupa” slörar med bra tryck i 9.7:an. Allt som behövs är nån sekunds lätt tryck på läkanten, släppa bakhanden och låta segelrotationen ta den tid den tar, vilket är rätt lång tid eftersom seglet mer eller mindre backvindar om man skotar ut.

• carl-r

Medlem
    26 juni, 2009 vid 21:03
    NLC;553578 wrote:
    Kanske en Boomshaka ? Shaka med framhanden mot masten, under med andra handen under så långt du kan och sen hittar den nya bakhanden automagiskt.

Jag var ute idag och det här var det första jag testade. Funkade direkt.
    Fast jag glömde bort att köra under armen.

Jag försökte stå längre fram också men jag tror att jag svänger för lite i mitten av gippen och tappar farten ändå. Jag kommer självklart att öva alla andra tips jag har fått för att förbättra gippen, men nu får jag seglet rätt iaf! Fan vad jag är glad! 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gipp, riggflippen.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.