-
Gipp-taktik för vågor?
Jag seglar bara i vågor typ 5-6 gånger per år och känner mig lite grön på det området. Nu skulle jag behöva lite tips från er som har kört mycket vågor. Hur ska man ligga i förhållande till vågen när man gippar?
1.Ibland har kört på framsidan på vågen (vilket alltid är en sjysst känsla) och gippat liggandes på/framför vågen.
2. Ibland har jag gippat mellan 2 vågor i ett plattare parti.
Fördelen med att ligga på vågen är att det är en skön känsla och att jag tror att man kan få lite extra fart på brädan från vågen. Kanske kan bli lättare att ha planing i hela svängen? Nackdelen är att om man tappar planing eller balans så går vågen ikapp och förbi, om den är liten får man ännu sämre balans, om den är stor blir man spolad.
Hitills tycker jag att alternativ 2 verkar lite lättare, men det kanske är ett tråkigt fegisaltenativ? Fördelen är att om man klantar sig i gippen kan man ändå hinna få lite ordning på prylarna innan nästa våg kommer. Samtidigt missar man ju det sköna framåtdrivet i vågen. Jag tror att man kan behöva mer tryck i seglet också för att kunna bränna mellan vågorna och gippa i ett flackt parti.
Hur gör dom stora pojkarna?
Logga in för att svara.