Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gippa när det blåser lite hårdare?

• Gippa när det blåser lite hårdare?

Publicerad av tomasn på 22 juli, 2005 vid 09:13

Får nu till de flesta gipparna, på ena hållet iaf, när jag är lagom riggad o det inte blåser för hårt. Det blir värre när det blåser hårt o man kanske är överriggad. När man krokar ur och ska svänga är det svårt o hålla seglet, vinden vill slita det ur händerna känns det som o det blir okontrollerat. Har ni några tips här? Hur brett ska man tex hålla bommen?Är det kanske skota ut som gäller för o minska trycket?
    mvh
    Tomas

skywalker svarade 19 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jopi

Medlem
    22 juli, 2005 vid 09:28

Våga åka fort, ju fortare destå neutralare segel. Ofta fegar man i hård vind och tappar fart, och då ökar ju trycket i riggen.

• the_novice

Medlem
    22 juli, 2005 vid 09:36

Gäller att våga ha full fart in gippen, fall av till slör innan du krokar ur. Sedan kan man även flytta bak bakhanden lite och överskota på vägen in i gippen. Flippa seglet tidigare innan det är full kraft från vinden på den nya bogen.
    Böjda ben behövs för att behålla kontakten med vattnet och hålla ett jämt och lagom railtryck…

• mexi_

Medlem
    22 juli, 2005 vid 09:41

Jag har läst Guy Cribbs instruktioner hela vintern och för första gången på många år……så sätter jag de flesta av mina gippar, många med full planing även ut ur gippen smile.gif. Kolla http://www.guycribb.com/page0076v01.htm

Följade var en avgörande skillnad för mig:
    – Full fart in i gippen.
    – Skota in. Framarmen nästan rak och framåt, bakhanden skotar in.
    – Kryp ihop, böj på benen, luta kropen framåt inåt.
    – Kolla dit du skall.
    – Flytta fötterna enligt Guys switch och flippa seglet
    – Klart!

Prova att göra detta på land innan och öva in fot och handflyttningarna så kommer det att gå kanon på vattnet sedan.

• supasonic

Medlem
    22 juli, 2005 vid 10:36

När det blåser mycket är det lätt att fega och hålla sig långt bak på brädan. Det är viktigt att komma långt fram över brädan i svängen även om det blåser satan.

I hård vind tycker jag att det är enklast att släppa seglet riktigt tidigt, särskilt om jag skall göra en tajt sväng. Då dyker det upp av sig självt på andra bogen. Det är svårt att komma fram över brädan om man skotar in och är skraj för att få kastfall pga draget i seglet. Vid större svängar kan man överskota i början av svängen men det blir en kraftig “flipp” när man sedan skall flänga runt seglet, det får man vara med på.

.s

• skywalker

Medlem
    22 juli, 2005 vid 18:08

Gipp enligt Arnie

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gippa när det blåser lite hårdare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.