Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gippa överriggad
-
Gippa överriggad
Publicerad av anonym-anvandare på 23 oktober, 2005 vid 19:44Hur ska man göra för att gipparna ska sitta när man kör överriggat??
Gippar vanligtvis bra med god fart genom svängen.
När jag kör överriggad eller i grov sjö har jag dock stora problem.Lutar mig inte framåt och har inte alls samma kroppsvinkel i gippen, står mest bak i aktern med långa sträckta armar och håller krampaktigt bommen för att inte åka över på andra sidan när man faller av!!!
rasmus_w svarade 19 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
skoota in hela tiden i gippen, om du tappar skotet så är du torsk, omdu inte har så mycket fart att du kan pressa runt så du får tag på andra sidan…
-
antagligen det jag gör fel, skotar inte alls hem lika mkt som jag gör i vanliga fall, ska testa i nästa höststorm
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst23 oktober, 2005 vid 19:52antingen skotar du mycket i svängen å lägger mera tyngd bakåt i svängen, för det första försvinner farten å trycket i seglet minskar, svängen blir tight å du slipper åka över 105feta chopp, istället kanske 3
Eller så möter du vinden som en man, utnytjar vinden å farten å gör en planande gipp man sällan skådat..
Gå in med mycket fart, mjuk i benen för å parera stökigt vatten, överskota då blir seglet lätt, trycket i seglet är borta å det känns viktlöst..du lägger dig lite som en laydown gipp kan man säga.
Att ta ut svängen i gippen underlättar om du är överrigad, visst..du tappar nog en å annan meter höjd..men så kan man göra.Tycker det här känndes lite svårt helt plötsligt att förklara men gippa vill jag nog påstå att jag kan
hoppas någon annan rättar om jag är ute å cyklar
-
tror att ni är helt rätt på det, det känns helt klart som att det är min skotning som är kass, skotar inte alls lika mkt som i vanliga fall. Ville höra det från någon annan, ska fan skärpa mig nästa gång det blåser pung!
-
Ja normalt skotar man ju ut när det blåser hårt för att sakta ner, men då man faller av så ger ju det motsatt effekt och man exponerar större yta av seglet för vinden.
-
Hade samma problem i lördags. Tyckte det gick hyfsat i början när 6,7an var lagom, men sen när det ökade missade man lite mkt, men då var jag jäkligt överrigad. Har också insett att med fart in i svängen, får man bort trycket o riggen känns lätt. Men detta blir ju så mkt svårare när man är överriggad. Lyckas man blir det ändå tufft när man fångat seglet, då är det ju plötsligt toktryck, såvida man inte planar perfekt igenom hela gippen vilket inte jag gör
-
Två tips:
Först en självklarhet. Ha knäna böjda genom hela gippen. Jag har i varje fall en tendens att missa den punkten och räta på benen i länsläget och svänga vidare med helt raka ben. Det slutar nästan alltid i plurret. Undantag i vissa gippar där jag pressar som fan. Det har hänt att jag t.o.m. känt behov av att ställan mig på tå mitt i gippen för att behålla skäret. Fast när man börjar räta ut brädan ska man böja knäna igen, till och med rätt mycket, i en sån gipp.
Två: Med massa tryck i seglet och massor av fart så måste man inte sluta svänga när man kommit till halvvind. Behåller man skär tills man kommit upp en bra bit bidevind så minskar trycket rejält i seglet och det blir lättare att skota in.
Logga in för att svara.