Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gippa strapless…

• Gippa strapless…

Publicerad av jaca på 25 oktober, 2010 vid 12:17

Jag gjorde min strapless-premiär i helgen och det gick helt klart över förväntan. Tror att det har att göra med att man är en gammal vindsurfare i botten. Har en fråga om gipparna. När bytar man stance lämpligast? Jag har inga problem med att köra toeside, men det är rätt gött att gippa emellanåt också. Som fd vindsurfare så kändes det bäst att byta stance precis efter att man har kommit på den nya bogen. Dessutom så flyttar jag till en smalare stance i samband med gippen. Sätter 60-70% av gipparna redan efter första sessionen (även om de inte är de snyggaste 😉
    Jag vet att det är timmar på vattnet som räknas och att nöta teknik, men några tips från er som är gamla i gården. I princip går jag tillväga som denna snubben [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=vtC0DqUbMeI”]YouTube – 30 second tutorial: How to gybe a strapless surfboard[/ame]

johnk svarade 14 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sourra

Medlem
    25 oktober, 2010 vid 13:01

Det känns som att du inte kommer ha några som helst problem med detta om du sätter 60-70% redan nu. Jag går tillväga ungefär likadant fast i och med att jag inte är ambidextrös så brukar jag gyppa innan vändningen när jag åker åt ”fel” håll. Då är det bara att kanta upp lite tvärt i vind så kiten lugnar ned sig och sen gör man som vanligt.

• yann

Medlem
    25 oktober, 2010 vid 14:35

Inte illa att sätta 60-70% redan! Då verkar du ju knappt behöva några tips 🙂 Själv brukar det bli att jag slår åt ena hållet och gippar åt de andra. Själva slaget går att göra på massa sätt men grundtanken är att nosen på brädan passerar vindögat istället för att passera ”läns” på seglarspråk. Kroppen kan antingen vara helt still som i en frontside shuvit, följa med brädan till toeside, eller lägga på ett halv varv extra till heelside. Fördelen med slag är att man tappar inte lika mycket höjd som med gippen.

Gipparna gör jag oftast innan själva vändningen för att minimera att jag tappar höjd med gipp i full planing. Tycker dessutom det är lättare när det är lite choppigt. På plattvatten känns det däremot riktigt fett att köra gipparna samtidigt som vändningarna i full planing så det stänker om det 😉

Lite slag-inspiration…
    [ame=”http://vimeo.com/2555382″]Strapless Attitude on Vimeo[/ame]

• rydstrom

Medlem
    25 oktober, 2010 vid 15:21

Man blir ju sjukt sugen på att ut och nöta gippar och slag nu, shit…

• regfellow

Medlem
    25 oktober, 2010 vid 15:39

Bra tråd! Mer om strapless kitesurf!

• jaca

Medlem
    26 oktober, 2010 vid 07:32

Hmm…, ska testa lite olika varianter, switch stance före gippen också. Grym kille som lattjar på filmen! Nästa steg är väl att öva på duck tacks! Jag har kört en 5’5 med stroppar på sedan ett år. Nu struntade jag i att montera stropparna på min nya SS Tyrant för att just börja köra strapless. Det verkar vara min melodi då min wakestyle suger 😉

• johnk

Medlem
    27 oktober, 2010 vid 14:15

Ett annat hett tips är att vara mer noga (än med TT) att kolla att ingen är bakom innan man börjar 🙂

• yann

Medlem
    27 oktober, 2010 vid 17:29

Vad är det för skillnad mellan TT och strapless i det här sammanhanget?

• johnk

Medlem
    28 oktober, 2010 vid 18:05
    Yann;637485 wrote:
    Vad är det för skillnad mellan TT och strapless i det här sammanhanget?

Att man hinner ångra sig

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Gippa strapless…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.