Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gippar och trim

Taggad: 

• Gippar och trim

Publicerad av anonym-anvandare på 29 mars, 2005 vid 07:03

Tjenare, Har under påskhelgen testat min införskaffade Formulautrustning för första gången. En Falcon 100 med RS2 segel på 11 kvadrat. Allt från 02. En klart udda upplevelse på många sätt.

Till de konkreta frågorna. Hur gippar man bäst? I svaga vindar inser jag att det är för mycket begärt att plana igenom men det borde gå i vindar kring 7-8 meter!? Det var ungefär så mycket det blåste på påskdagen. Mitt problem var att om jag klev ur stropparna tappa jag mycket fart av bara det, även om jag stod kvar långt bak. Stod jag kvar i stropparna upplevde jag att läsidan grävde ner. Har ni några grundtipps att dela med er av? Upptäkte också vidden av att kvoten mellan bomlängd/brädlängd är enorm. Detta ger att det väldigt lätt blir överrotation när man kastar runt seglet och tar hem det på nya bogen. Innan jag hann blinka stod jag i vindögat… Detta lyckades jag kalibrera efter en stund men alla tipps kring gippteknik i olika vindstyrkor mottages tacksamt.

En sak till. Om någon av er seglat på motsvarande utrustning skulle jag gärna få lite tipps kring balanseringen av riggen. Jag upplevde att glipan mellan segel och bräda var rätt så stor. Är van vid att finna balans när underliket i princip går mot brädan. Jag hade mastfoten i mitten. Nedhalet draget så mycket jag förmådde… Med orginalmast och förlängare inställd på 34 cm förlängning enligt förtryckt info på seglet var det fortfarande några cm kvar tills seglet var ända nere. Kan detta vara orsaken? Om detta är orsaken vill jag gärna ha tipps på hur man drar ned ordentligt för jag gjorde verkligen ett försök och jag hör inte till de klenare seglarna. Akterliket var fladdrigt ned till 3 lattan men killen jag köpte av sa att det skulle vara fladdrigt ned till 4 och halvvägs in till masten.

Skall bli mycket kul att lära sig segla Formula. Det var mer annorlunda än jag trodde.

rasmus_w svarade 19 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • swe131

Medlem
    29 mars, 2005 vid 11:46

Att gippa kräver lite träning och teknik, särskilt i lätta vindar, en fullplaning i 4-5 m/s är mycket svår men i 7-8 m/s borde det gå.

Tricket är att stå långt fram på brädan och vara bestämd. Det viktiga är att inte gippa från halvind till halvvind utan från djup slör till djup slör.
    Använda seglet mycket, och segla rund, kanta brädan rätt mycket och vara bestämd när man går in i gippen, bakfoten ska du sätta vid framstroppen på läkanten i första läget, och lyfta med frambenet på lovartsidan som man har kvar i stroppen, man står bredbent och det känns mysko, men funkar bra.

Föra att förhindra att du fortsätter gippen upp i vindöga så stå kvar långt fram efter segel flippen, båda fötterna framför och innanför stropparna när du drar de första taget för att få över cammarna, du har fortfarande planing och fart så ett kastfall blir det inte, backa sen bak, stoppa i fötterna och kroka i.

Fins nog bra bilder på nätet om du letar lite.

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2005 vid 12:17

Du behöver en nedhalsvev…surfbutiken.nu
    Då orkar du veva ner tills 4e lattan släpper, och du slipper ont i ryggen.
    Mvh/Olaf

• anonym-anvandare

Medlem
    29 mars, 2005 vid 15:11

Har du provat den? Vad brukar det kosta att skicka om man beställer en dylik vev eller ett segel? (utöver postförskottet)

• rasmus_w

Medlem
    30 mars, 2005 vid 00:46

Nerhalvev är kanon. Har du väl börjat använda den, kommer du bli allt latare, snart riggar du inte ens småseglen utan vev.

Nackdelen är att de inte funkar bra med alla förlängare. Oftast beror det på att förlängaren är kass, men det är ändå värt att tänka på, jag har provat mig genom en bunt förlängare vid det här laget. Använder man t.ex. Local spirits förlängare så drar veven tampen rakt genom den vassaste delen av cleaten,vilket gör att tamparna (värstingtampar i spectra/dyneema) går av efter ca 3-4 seglingar. Har köpt en streamlined och hoppas den kommer funka bättre.

• anonym-anvandare

Medlem
    31 mars, 2005 vid 05:50

Vilken vev har du?

• highflyer

Medlem
    31 mars, 2005 vid 12:33

Hur fungerar veven från surfbutiken på små segel mellan 4-6 m2. Jag har nämligen lite ont i ryggen i bland och att dra nedhal för hand gör ju inte saken bättre.
    kan man göra en egen vev någon som testat???

• svanvik

Medlem
    31 mars, 2005 vid 13:02

Är inne på samma linje. Det borde gå att svarva en i något hårt träslag typ ek eller bok eller aluminium om man har tillgång till bättre utrustning. Antagligen räcker det att borra ett hål för veven med fett som smörjning. I annat fall tror jag de har lager i olika dimensioner på Biltema. Detta kan också vara ett alternativ om veven käkar lina pga att den drar för långt in i cleaten på förlängaren. Bygger man själv kan man själv bestämma dragriktingen.

Är nyfiken på synpunkter om någon provat.

• jesper_b

Medlem
    31 mars, 2005 vid 15:24

Den vanliga plastveven som säljs under diverse namn funkar fint om man använder kopp (ej pin) då den kommer mycket närmare nedhalsblocket och därför utsätts för mindre bändande påfrestningar. Jag kör med Streamlineds “quick-six” nedhalsbeslag med kullager på förlängarna (Liberty och Kelapro kolfiber) och har icke-kullagrade rostfria block i seglet . Det funkar fint. Vill man ha en tamp som både tål belastningen i formulasegel och har bättre slitstyrka än std Marlow prestretch rekommenderas varmt Gottifredi Maffioli Swiftcord 4mm (14 spänn/metern hos mig).

Jesper B

• rasmus_w

Medlem
    3 april, 2005 vid 03:05

Enklaste sättet om man vill göra en egen vev är väl att utgå från en gammal kass mastförlängare och sätta ihop två “Koppar” eller pinnar så man kan sätta ihop den gamla förlängaren med den nya. Sen borrar man ett hål i gamla förlängaren och trär igenom veven, som man kan ha fått från en chinookvev eller tillverkat själv på nåt sätt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gippar och trim

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.