Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gippfråga
-
Gippfråga
Publicerad av dixon på 17 augusti, 2004 vid 07:42Det är nära nu att man sätter fullplansgippen. Känner att jag kommer bra in i svängen med framvikt och raka armer med fint skär i kurvan. Problemet kommer när jag roterar runt seglet, det kommer inte runt ordentligt på den nya bogen så jag får inget drag i seglet ( det står ut från brädan) och jag tappar planingen. Vad ska man göra för att få seglet smidigt på den nya bogen?
calle_b svarade 20 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
flippar du vid rätt tillfälle, försök att snurra seglet ungefär 3/4 in i svängen.
hur står seglet ut, över sidan eller nosen? skotat hem?
kommer du runt för långt så du börjar peka upp mot vinden igen? -
Annan snubbe men i precis samma läge…jag pekar oftast upp mot vinden och stannar av. Jag har försökt att flippa seglet tidigare och komma ut med planing clew-first och de känns som om det är på rätt väg. Jag är dock osäker på hur mycket tryck man ska ha framåt på brädan. Om man har för mycket bakåttryck lovar man ju upp direkt efter svängen… Vind i helgen plus ev barnpassning gör att det kanske händer något…
-
Det står ut över sidan (inte nosen). Det här med att skota hem brukar väl vara lite si och så, har inte trott att det behövs. Brädan snurrar dock aldrig runt för mkt och hamnar mot vinden.
-
Flippa inte seglet förrän brädan är i den nya färdriktningen. Flippa inte för tidigt alltså.
-
Svar till:
Där var den, hade för mig att jag sett frågan förr
[/ QUOTE ]
När man gippar skall man se nosen på brädan , då gör man rätt
-
Försöker hålla mig mjuk i kroppen och böja på knäna, få in skäret och kolla mot den tänkta utgången ur gippen. Jag gillar att stå kvar med framfoten i stroppen tills seglet är flippat o klart och man har bra fräs igen, sen fotswitchen. En annan grej är att jag börjar med seglet framåt(självklart) men sedan när precis flippar seglet drar jag med den gamla framhanden lite bakåt(alltså riggen närmare kroppen+bakåt) så man får en liten cirkelrörelse i riggen. Det gör att flippningen går väldigt smidigt och kraftlöst.
Hoppas det vart lite tips. Här kommer ett till:
Öva flippningen på land, korsgreppet så klart, tills du inte behöver titta på händerna, och tills du inte känner så mycket ansträngning. Öva på den här ”cirkelrörelsen”. Riggen ska liksom svepas runt(överdrivet).Lycka till
Logga in för att svara.