-
Gipptips från amatör till amatör
Jo….jag surfar 7-8 ggr per år och sätter aldrig gipparna ordentligt men fick en aha-upplevelse i förrgår.
Symptom:
Kommer in i bra fart, faller av lite och börjar svänga…allt fine and dandy… ska slå runt riggen men riggen är orolig och har så mycket power att jag inte törs släppa runt eller ta ett steg framåt på brädan. Det känns som att riggen bara ska blåsa bort om jag släpper bomhanden och jag har ingen chans att stå kvar på brädan. Jag står nu aningens för långt bak, väldigt framåtlutad med raka armar, vilket förutom att se lätt skitnödig ut gör hela stancen fel. Jag får inte kontroll på riggen, tappar farten snabbt och kommer efter energislösande bändande runt för långt innan jag i princip stillastående slår runt riggen eller svänger runt för mycket och hamnar i kryss och ramlar = en skitgipp som jag ser väldigt många göra exakt likadant.Lösning:
Vad är då lösningen? Jo…en liten skitsak som att precis innan jag ska flippa seglet flytta masthanden närmare masten. Då kommer riggen att rotera runt masten och jag behöver inte bända någonting.
Se Guy Cribbs instruktionsvideo 2.15 [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=QlgogHJpAug”]Intuition Gybing & Core Skills – YouTube[/ame]. Guy kallar det Boom Shaka.Nu får man se när det blåser nästa gång man kan komma ifrån. Jag hoppas slå pers och surfa 10 ggr i år…är nu uppe i sex dagar varav 4 ok.
Bifogar en mobilbild från Lejet igår kväll, helt mör i obefintliga biceps…skön värk idag.
🙂 Mats
Logga in för att svara.