Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gislövshammar gick av idag och igår

• gislövshammar gick av idag och igår

Publicerad av aerial-arnie på 21 oktober, 2003 vid 18:46

härrejävlar vad det var fet stor idag i gislövs. Vi (Stoffe, Janne, Ricky och jag) körde 4.2/4.7 i upp till MYCKET över masthöget ibland. Dyningen var oftast 4-5mtr och brytet mycket brutalt. Det var lite för mycket side-on över det hela som gjorde att man fick köra långt ifrån udden för att få dom riktig stora godisbitar. Aldrig seglat större en så här i sverige, jag lovar!

Igår var det faktiskt cleanare och renare. Inte lika stor men ändå en bit över 2mtr (ser bilden). Då var det klokren sideshore och 5.4-5.0 vind! Peter F., Paddy och jag var där! How good can it get?

Bildern är tagen med en digital camera (Minolta dimage F100) med en vanlig skikare som telelens! Det fungerar riktig bra om inte det här var första gången jag provade min kreation och inte fick rätt “shuttertime” (1/180 ipv 1/1000) som gjorde dom flesta bilderna suddiga: papperskorgen m.a.o., sniff.

Next time gadget, next time!

Aloha
    Arnout, S-106

xavier svarade 21 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • oskie

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 19:02

fan va härligt det ser ut…

• ola_p

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 19:03

Ser GRYMT ut… shocked.gif

• hank_the_tank

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 19:04

Menar du att det funkar med en vanlig kikare som teleobjektiv!? Coolt… Måste jag oxå testa!! smile.gif

• jopi

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 19:37

Satan, detta ville jag inte höra. Hade förhinder för att ta mig till Gislövshammar både igår och idag fast jag hade en stark känsla om att det skulle bli fint, men inte så rackarns fint.
    Måste prioritera bättre nästa gång, snyft…

• imported_borje

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 21:05

Ha ha, riktigt fett med en kikare som objektiv!! Har alltid lekt med tanken. Nu fick jag det bevisat, att det funkar smile.gif

• frippe-s

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 21:14

ah, det var alltså värt att åka de 10 milen (20, fram å tillbaka) från lund…skit asse att man inte tog chansen när den kom… crazy.gif
    /F

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 06:38

Vad är det för bräda du åker på, är det exocet på bilden?

• adde

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 07:39

Är det inte Peter Forslin på bilden?

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 07:51

F vad kul för er. Hade planer på att åka ner “många mil” men ingen hängde på. Har du fler bilder skulle det vara kul att få se dom också. Måste fråga hur var vatten tempen? var det ok att bli spolad?

Torö surfare

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 08:14

Nu har jag hört så mycket gott om detta ställe att jag håller på att bli tokig. Om jag fattat rätt är det nord-ost som gäller? Hur mycket ska det blåsa på ett ungefär för att det ska bli halv mast + (vet att det inte enbart beror på styrkan utan hur långt bort det blåser etc)? Hur många mil från Stockholm? Vägbeskrivning?
    Jesper B

• lars_k

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 09:46

Jag surfade gislövs i påskas och det blåste inte mer än 5.3, uppåt 12 m/s, men ändå var vågorna som vi red uppåt gubbhöga. Bara det får bygga ett tag blir det rätt stort.
    Och det är NO som gäller, ja, då vrider det till sideshore runt udden. Rätt snällt trots all sten eftersom man launchar på “baksidan” av udden.
    Kör söderut från Simrishamn, ligger 3 km söder om Brantevik.

• aerial-arnie

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 10:29

på bilden synns Peter F. Han surfar på Delta brädor – customs från australien. Paddy och jag körde både med en Exocet universal wave 88L. Otroligt bra brädor i dessa förhållande.

• aerial-arnie

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 10:36

har bara 1 bild till som ska läggas ut idag på stehsegelrevue.com, pic of the day. Vattentemp, är forfarande helt ok: 10-11 grader. Inte kalt m.a.o. om man blir spolat. Lufttemp däremot var på gränsen, nånstans omkring 7 grader.

Det är nästan redan lönt att åka ditt om det blåser frisk: 8-13m/s då har man redan 1-2mtr vågor. Klockren NO är bäst då är det sideshore. NNO ger sideside-off men mer byigt vind och vågorna försvinner på slutet: det blåser ju ut åt. ONO ger side on, dem största vågorna men inte lika clean som NO.

aloha
    arnout

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:12

rejäla vågor och NO, Estland nästa ???
    Gislov, ?Brantevik, borrby verkar nog gå av några dar till,
    om nu vinden tar slut så kan man kanske float vågsegla,
    annars vågsurfbräda.
    http://www.oceanweather.com/data
    är det 4 meter ??

• xavier

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 13:23

Det verkar inte bättre än att både förra årets och årets höstsurf gör sig bäst i Gislövshammar! wink.gif

Mårten och jag kan bara hålla med Arnout och intyga att det var väl värt att smita tidigt från jobbet och köra tr. Lund-Gislöv för att leka i havet utanför Gislövshammar både i måndags och tisdags! smile.gif

I måndags gick det utmärkt att köra både utan handskar och huva, igår tyckte man däremot att det var skönt med lite extra skydd, dock blåste det definitiv mycket mer igår (5.4 resp. 4.4)

/Pablo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing gislövshammar gick av idag och igår

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.