Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Glad för tips =)
-
Glad för tips =)
Publicerad av jonusbonus på 29 mars, 2009 vid 18:59Hej! Jag skulle vilja ha lite tips/tricks för att kunna åka snabbare och i hårdare vind.
Jag skulle i somras ut och åka men då blåste de lite för mycket för mig (jag vet inte hur mycket). Med det menar jag att jag inte orkade hålla emot för vinden. Jag har en JP Funster med 4m segel. Jag har tagit en 5-dagarskurs och köpte bräda i somras så jag har kört i drygt 2 månader. Jag har planat en gång =).//Jonas
petter svarade 15 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Knatte
Gäst29 mars, 2009 vid 19:16@JonusBonus 537887 wrote:
Hej! Jag skulle vilja ha lite tips/tricks för att kunna åka snabbare och i hårdare vind.
Jag skulle i somras ut och åka men då blåste de lite för mycket för mig (jag vet inte hur mycket). Med det menar jag att jag inte orkade hålla emot för vinden. Jag har en JP Funster med 4m segel.//Jonas
Ett bra tips är ju hängsele om du inte redan använder detta..:smile: Rätt storlek på fenor och rätt riggat segel gör en hel del på farten också:cool2:
Beror lite vilken nivå du befinner dig i. Berätta lite om hur duktig du är och vad du klarar av, så skall vi försöka ge bra tips! -
Jag har en JP Funster med 4m segel. Jag har tagit en 5-dagarskurs och köpte bräda i somras så jag har kört i drygt 2 månader. Jag har planat en gång =).
-
kolla på nån film ,typ beginner to winner .sen kanske du skall ha e större segel oxå, om du bara har en 4.0a, beroende på vad du väger, men minst 6.0
-
Som kapten K är inne på så är kombinationen väldigt litet segel och gigantisk bräda inget vidare så fort vinden ökar lite. Jättestora brädor behöver tyngden av ett stort segel för att vara hanterbara när vinden ökar: Fast det är ändå ingen enkel lek att kontrollera stora lättvindsprylar i hård vind. Jag vet inte hur stor din Funster är men även de minsta brukar vara rätt stora och då är det antagligen enklare att segla en något mindre bräda som kan seglas med ett litet segel utan att bli alldeles sjövild.
-
Den gången du inte orkade hålla emot, var det samma dag som du planade?
Jag kan tänka mig att det blåste riktigt mycket om du planade med fyra kvadrat, och de vindarna är inte enkla om man är nybörjare. Tipset med ett större segel är nog bra, för då kan du få fart i mindre vindar. Kolla på begagnat här på konfen, med lite tur kan man få en bra komplett rigg i hyffsat skick för ett par tusen.
Hur mycket väger du?
-
Lösningen är att lära sig plana. Planar du inte och det blåser mycket, så får man kämpa som bara den. Men om du lär dig att plana, så har all kraft nånstans att ta vägen, mao den omvandlas till fart framåt. Är du inte tokliten, så bör du garanterat skaffa dig ett större segel så att du kan plana i lättare vindar. Fördelen med detta är att allt blir mycket enklare iom att vågor är mindre osv.
-
Satsa på ett största segel som är kroppsvikt i kg/10=m2 segel
dvs väger du 70kg=7.0
Det är lättare att segla när det blåser 7m/s än 14, man får fler dagar på vattnet oxå. -
träna träna träna. Lär dig få upp brädan i planing och använda hängsele och stroppar så kommer farten på köpet! Med lite större segel skulle du nog komma upp i planing redan i lättare vindar.
Logga in för att svara.