Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Glada nybörjare.

Taggad: 

• Glada nybörjare.

Publicerad av sumo på 7 april, 2006 vid 21:18

Min o migas premiär tur idag.FAN VA TUNGT DE VA,men man lärsig.Det blir mer på söndag:grin: Det tog ett tag att komma på hur man skulle få upp seglet utan att dra sig blå.Tack Jester för grejorna.Hur drar ni rigg?mm.

surfen svarade 19 år sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • the_novice

Medlem
    7 april, 2006 vid 21:43

Jag kan varmt rekomendera easy-uphaul, inga problem alls att dra rigg med den då kroppstyngden gör allt jobbet åt en…
    Finns även att köpa i svenska butiker till ungefär samma pris.

• soundwave

Medlem
    8 april, 2006 vid 10:23

mmm det är jobbigt i början men så blir man juh starkare också :p

men det är skönt drag när man väl planar! Ska köpa mig ett par softa våtskor snart… se’n smäller det!

• jester

Medlem
    8 april, 2006 vid 15:53

Kul att du är nöjd med prylarna! Inte för att jag är formula-expert, men nog såg det ut som du kunde höja bommen ett par centimeter? Det svåra med formula är ju att köra halv-vind, grejerna är byggda för att höjda eller slöra…

• imported_macts

Medlem
    8 april, 2006 vid 16:17

Håller med Jester, upp med bommen en bit. På 12,5 kör jag i ögon-pannhöjd ungefär. Var lite svårt att se på filmen, men jag tyckte nog att seglet var lite dåligt draget i nedhalet.

Såg dock grymt härligt ut. vill surfa nu!!!!!

• stang

Medlem
    8 april, 2006 vid 20:37

Bästa sättet att få upp riggen är att ”vrida” upp riggen i vinden så att man seglar upp riggen, litegranna som en vattenstart. Det är omöjligt att tvinga upp seglet ur vattnet.

Håller med MacTS VILL SURFA NU!!

• swe-1

Medlem
    10 april, 2006 vid 09:52
    -SUMO- wrote:
    Min o migas premiär tur idag.FAN VA TUNGT DE VA,men man lärsig.Det blir mer på söndag:grin: Det tog ett tag att komma på hur man skulle få upp seglet utan att dra sig blå.Tack Jester för grejorna.Hur drar ni rigg?mm.

Här kommer några tips som kan hjälpa:

Det är extremt viktigt att seglet ligger från vinden annars sköljer det in nytt vatten i mastfickan. Ligger inte seglet åt lä så padlar jag runt brädan, inte så coolt kanske men det underlättar mycket. Sen är det bara att fatta upphalas linan med rak rygg, raka armar och något böjda ben (ha inte för kort lina), bara att luta sig bakåt, inget dra och slit, bara luta och använda kroppstyngden, då kommer riggen sakta men säkert upp, tänk på att det är ca 20 liter vatten i mastfickan som ska rinna ut först och det tar ju tid, alltså inget dra å slit, bara tålamod.

Seglet skall ha mer nedhal, kolla neil prydes hemsida där finns mycket bra rigg guider. För att det skall gå lätt att dra så mycket nedhal som det behövs är det A och O att nedhalet är rätt trätt genom blocken, står också på pydes hemsida. Smörj alla block med 5-56 eller liknade regelbundet, det gör stooor skillnad. Var försiktig med uthalet, det krävs bara en aningen positivt uthal. Det vanligaste felet är för lite nedhal och alldeles för mycket uthal. Nu kommer riggen bli lättare i händerna med mycket bättre balans.

Efter att seglet är korrekt riggat kommer du troligen att få flytta bak hängselelinorna en bra bit. Sträva efter en neutral balanspunkt. Ha inte för brett mellan linorna, en knytnäve är lagom, har du mer så blir seglet ”trögt”.

Sen ska mastfoten fram en bra bit då det är en stooor glipa mellan underliket på seglet och brädan. Detta kommer att ge mycket mer stabilitet. Vartefter du behärskar brädan och farten ökar så kommer du kunna flytta mastfoten bakåt, men det viktiga är att underliket kommer ner och snuddar brädan.

När seglet lutar bakåt och stänger till glipan så kommer bommen att bli mycket lägre än vid icke planing, justera så att den är i axelhöjd när du planar ikrokad och står i stropparna (det är då inte bombeslaget som skall vara axelhögt utan den delen av bommen som är mellan dina händer) . Att säga att den är i pannhöjd osv när du inte planar är helt irrelevant då det kan slå mycket olika beroende på riggens ”rake” bakåt.

Nästa grej är brädans trim. Du trycker ner lovartskanten (den du står på) för mycket, sträva efter att segla brädan plant. Att trycka lite mer med tårna så att inte all vikt ligger på hälarna brukar hjälpa. Att flytta fram de bakre fotstropparna till de främsta hålen brukar ge ett bättre/effektivare stance, annars är det lätt att man får all vikt/tryck på bakbenet vilket inte är rätt.

Lycka till!

//JIMMY

• svanvik

Medlem
    10 april, 2006 vid 12:59

Det där med fotstroppsplaseringen låter intressant. Har alltid de längst bak i tron att det underlättar en minimering av den våta ytan och jag inbillar mig också att det ger bätter höjdtagning förutsatt att man har tryck i grejerna. Detta av gammal vana från min gamla 90tals racebräda där jag inte tyckte man kunde komma tillräckligt långt bak. Utveckla gärna olika fotstroppsplaceringars för och nackdelar.

• swe-1

Medlem
    10 april, 2006 vid 21:41
    Svanvik wrote:
    Det där med fotstroppsplaseringen låter intressant. Har alltid de längst bak i tron att det underlättar en minimering av den våta ytan och jag inbillar mig också att det ger bätter höjdtagning förutsatt att man har tryck i grejerna. Detta av gammal vana från min gamla 90tals racebräda där jag inte tyckte man kunde komma tillräckligt långt bak. Utveckla gärna olika fotstroppsplaceringars för och nackdelar.

Som med all segling så handlar det om att balansera krafterna, orsak och verkan.
    Kraften från riggen fördelas på tre punkter ner på brädan: mastfot, främre och bakre benet. För att göra det hela enkelt för oss så säger vi att den enda motkraften i vattnet är fenan. Fenans uppgift är att ta bort sidokrafterna från seglet.
    Om vi utgår ifrån att vi planar fram på en halvvind. När vi sedan rejkar (lutar i längdled) masten bakåt förskjuts tryckcentrum bakåt, bakom fenan som är motparten i vattnet, så kommer brädan att börja lova (svänga mot vinden). Det som händer är att sidotrycket på mastfoten minskar samtidigt som trycket på fötterna (mest bakfoten) ökar. När vi sedan får vinden mer framifrån som på en kryss så minskar de framåtriktade krafterna i seglet och de sidoriktade ökar. Detta måste kompenseras, detta gör vi genom att luta oss mot krafterna, alltså mer framåt. När vi lutar oss framåt så sträcker vi på bakbenet. Om nu den bakre fotstroppen sitter för långt bak så kommer vi även att börja böja överdrivet mycket på frambenet (känner du igen känslan att bakbenet är för kort?). Problemet med detta är att kroppstyngden också hamnar mer på den främre foten som då tynger ner lovartskanten vilket är motsatsen mot vad vi vill (det medför en rad negativa effekter). Samtidigt blir det väldigt svårt att absorbera chop med ett sträckt bakben och mycket tröttande att bara stå på ett ben. Det blir helt enkelt inte ett effektiv stance att ha de bakre fotstropparna för långt bak och detta märks på höjdtagningen. Men det är även som du säger att om man har fullt tryck så kan man ha bakstroppen något längre bak. Sedan spelar det också in hur man är skapt, dvs om man är lång, kort, tung eller lätt…

Hmmm… sorry, det blev kanske en luddig förklaring, för trött för att skriva, god natt! 🙂

//JIMMY

• svanvik

Medlem
    11 april, 2006 vid 06:42

Tackar! Delvis nya synvinklar för mig. Nog har man upplevt att man skulle vilja ge mer med bakbenet ibland men att det skulle avhjälpas med att flytta fram bakstroppen har inte slagit mig. Skall provas!

• stang

Medlem
    11 april, 2006 vid 10:54

Ahaa det där känner jag igen!
    När jag kryssar så får jag exakt det problem som du beskriver, här skall provas med nya possitioner på bakstroppen!

• jesper_b

Medlem
    11 april, 2006 vid 20:12

Ett annat beprövat knep är att man i lättvind inte har bakfoten i stroppen utan precis framför/utanför och trycker järnet med foten på främre fotstroppsfästet i riktningen mot fenan, dvs snett bakåt/mot läkanten. 2004a hittade jag grymt lättvindstrim på detta vis, mina bakre stroppar blev helt utnötta på fram/utsidan. 2005 hade jag en bruten fot och kunde inte stå så, jorde för ont att trycka – fick aldrig riktigt till lättvindstrimmet.

/Jesper B

• erin

Medlem
    20 april, 2006 vid 10:41
    The_Novice wrote:
    Jag kan varmt rekomendera easy-uphaul, inga problem alls att dra rigg med den då kroppstyngden gör allt jobbet åt en…

Trodde att easy-uphal bara var för nybörjare vilket jag förvisso är sedan ifjol på formula och fick ont i ryggen ibland. Någon som har mer erfarenheter och vilka svenska butiker säljer dessa ?

• surfen

Medlem
    20 april, 2006 vid 15:17
    erin wrote:
    The_Novice wrote:

Trodde att easy-uphal bara var för nybörjare vilket jag förvisso är sedan ifjol på formula och fick ont i ryggen ibland. Någon som har mer erfarenheter och vilka svenska butiker säljer dessa ?

Kan inte ge dig några tips hur den är att använda. Men den finns att köpa här,
    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=17&pid=58

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Glada nybörjare.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.