Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!
-
Goda nyheter för oss väderprognos-knarkare!
hakuna svarade 9 år, 1 månad sedan 28 Medlemmar · 61 Svar
-
Dunderklumpen;575016 wrote:Hur stora summor snackar vi om då? Någon som har koll?
Har inte koll direkt men en erfarenhet… När jag skulle dra igång med Kitesurfskolan år 2002, som så klart byggde på en helt väderberoende affärsmodell, funderade jag på att göra en liten affärsplan. Skulle på ett rimligt sätt kunna bedöma antal möjliga kursdagar. Jag tog kontakt med SMHI för att få mät- och prognosdata för vindriktning och styrka för Gotland för de gångna åren… typ 10 år eller mer. Skulle kostat flera tiotusen!! I slutändan blev det ingen teori, utan jag lyssnade på P1-sjörapporten tidigt på morgonen och sent på kvällen för att på kort varsel bege sig till förväntade bästa ställe…
Ser fram emot att följa denna tråd och se vad SMHI levererar framöver.
Tjingelingo
-
Rådata på lågtryck/högtryck + sannolikhet för variationer + lokala data
Eftersom vi vindsurfare ofta kan studera vädret rätt ingående så är det bästa om vi kan få vädret presenterat så noggrannt och anpassat till ändamålet som möjligt.
Det som driver vindarna är ju variationer i lufttryck så en prognos på hur lufttrycksförändringarna skall bli (dvs derivatan dp/dt) och observation på hur lufttrycksförändringarna förändras (dvs andraderivatan) så borde man väl kunna förutsäga den drivkraft som finns för att vindar skall uppstå. Men det måste väl presenteras med färger på nåt snyggt sätt. Kan man också ha en uppfattning om hur mycket energi som skall “frigöras” totalt för att få en uppfattning om det kommer att blåsa i 10 minuter eller 3 dagar. Om vindarna skall presenteras vill vi ha medelvindar och maxvindar (se DMI:s kurva med medelvind o vindbyar, fast vill ha prognos för fler lokala platser, se SVT:s website för presentation )
Sedan vore det bra om man kunde få fler sannolikheter presenterade än bara om det skall bli 10 m/s, dvs precisionen på vindprognoserna.
Därtill kommer lokala väderavvikelser (sjöbris mm) som också vore bra om det fanns något att läsa om för varje plats där många kör båt eller vindsurfar.
Om man vill ha nåt enklare så borde det vara ca 100 vindsurfing-platser i Sverige med prognos på medelvind o maxvind presenterade i någon kurva + någon angivelse för om var i vindområdet man befinner sig (dvs var är centrum för det blåsigaste vädret vid olika tidpunkter)
-
andersbq;574797 wrote:Vi vindsurfare vill ha sk punktprognos för sjöfart som uppdateras var 6:e timme för:
Grebbestad
Lysekil
Uddevalla
Stenungsund
Björlanda
Göteborg
Vänersborg
Karlstad
Lidköping
Motala
Linköping
Kungsbacka
Åsa
Frilleseås
Varberg
Falkenberg
Tylösand
Ängelholm
Höganäs
Helsingborg
Malmö
Skanör
Trelleborg
Sandhammaren
Färjestaden
Visby
Västervik
Nyköping
Landsort
Fituna
Vaxholm
Öregrund
Gävle
(och kanske 5-10 platser till)
Dessutom vill vi ha Vattenståndsprognoser.SMHI har redan produkterna så det är en ren politiskt fråga samt cirka 2-4 timmars jobb att tillhandahålla tjänsterna.
Du kanske ska ange lite mer nogranna koordinater om det ska vara intressant…
-
Ola_P;575145 wrote:Utöver träffsäkra prognoser, som ju är det viktigaste. Så är det bra om det går att hitta relevanta prognoser snabbt och enkelt, och att växla mellan dem. Att kunna få ut en nederbördskarta med animation så man kan avgöra om regnet börjar falla först över land eller om det även regnar till havs är rätt användbart. Åtminstone på västkusten.
Sen kan jag inte låta bli att fråga, när det är någon som tar sig tid att svara på frågor och göra research på vad vi vill ha ut av vädret, hur kommer det sig att observationerna är så usla? Vindobservationerna är dåliga, men våg-dito är ju rena skämtet. Bortsett från att frekvensen är låg så släpar uppdateringen ofta nästan en timme, ibland mer. Och då å då kan det saknas data för 4 timmar på raken. Hur kommer det sig, det måste väl ändå finnas bättre data än så, eller?
Å så skulle jag vilja se en bra mobilsite. I mitt fall anpassad för iphone, men det finns ju andra också… Där man kan ha ett “favorit-set” med data/prognoser. Kunna få grafer, prognoser etc.
En annan trevlig feature hade varit att kunna sätta detaljerade alarm på vissa förutsättningar. Att alltid hålla koll på samtliga delar av Ssverige är svårt, hade varit grymt med ett epost alarm (eller rss eller…) på att södra skåne kommer få mer än 13 m/s NO under minst 4 timmar.
Fast då tror jag att det är enklare om SMHI “öppnar upp” för integration av tjänster runt sitt väderdata.. SMHI ska förutspå vädret … Funktionerna du efterfrågar kan vi väl lösa själva med en bra windsurfare/surf/kanot site ??
Jag tror att det viktigaste för SMHI är att siten känns uppdaterad med väderdata och inte grafiskt… Står det att nästa prognos kommer 07:30 och klockan är 09:00 då blir man jäkligt lätt osäker på om andra kurvor och information stämmer.
Vind observationerna borde ju kunna presenteras med minut medel??? Väderstationen borde ju kunna hålla lite data och uppdatera halvtimmes vis…
Hur kommer det sig egentligen att det ska vara så svårt att uppdatera observationsbiten REGELBUNDET… Har ni (SMHI) folk som cyklar runt och läser av dom… Oj Pelle i nynäshamn var tvungen att pipa till toaletten så 09:00 observationen kom aldrig in…
-
Jag tycker dock Båtvädret plus vindprognoskarta har funkat väldigt bra i sommar. Där ser man just det som nämns att det kan blåsa 11-14 långt ut till havs. Men där man är blåser det 8-11 Dom har även en fin funktion som heter kritisk vindhastighet. Knappa in ditt önskemål 10ms, så ploppar det upp fina röda prickar där det i bästa fall blåser 10. Har sparat en hel del bomkörningar….
Däremot har det visat sig under sommaren att dom ringer från Gnisvärd och säger, det blåser 5.0! Man tittar på datorn, nä det ska inte blåsa 🙂
Värst är väl att alla felprognoser sliter på familjen, smhi borde teckna upp previa så vi kunde få lite psykhjälp när det skiter sig……. -
FastlandsGuten;575314 wrote:Jag tycker dock Båtvädret plus vindprognoskarta har funkat väldigt bra i sommar. Där ser man just det som nämns att det kan blåsa 11-14 långt ut till havs. Men där man är blåser det 8-11 Dom har även en fin funktion som heter kritisk vindhastighet. Knappa in ditt önskemål 10ms, så ploppar det upp fina röda prickar där det i bästa fall blåser 10. Har sparat en hel del bomkörningar….
Däremot har det visat sig under sommaren att dom ringer från Gnisvärd och säger, det blåser 5.0! Man tittar på datorn, nä det ska inte blåsa 🙂
Värst är väl att alla felprognoser sliter på familjen, smhi borde teckna upp previa så vi kunde få lite psykhjälp när det skiter sig…….Peter
Visst har Plussen även en Sms funktion som tillval? -
FastlandsGuten;575314 wrote:Däremot har det visat sig under sommaren att dom ringer från Gnisvärd och säger, det blåser 5.0! Man tittar på datorn, nä det ska inte blåsa 🙂
Och för smygfluktande statstjänstemän betyder det där ungefär:
“Tjena P! Det blåser 10 m/s hör så jag riggar ett fem-komma-nollkvadratsegel.” 😉 -
Det finns någon extra tjänst där du kan välja tex att blir det kustobservation 10 vid hoburgen får man ett sms eller mail…men det skulle bli lite väl svårt att jobba när det ramlar in sms med ökande kust.obs!! Men men…
För att inte hålla sig till tråden, när kan man beställa brädor, Mr Pooh-Bah? 🙂 -
dr Masse;575007 wrote:Själv tycker jag att vindkartor som visar hur vinden/vädersystem rör sig är överlägsna, därav min kärlek till DMI. Men – helst kombinerat med en tabell för det spot som man tänker köra, här är kanotvädret/vind och vågor från SMHI väldigt bra, faktiskt (även om man ju skulle önska sig ett dygn till framåt…).
Hej! En hel del av det du efterlyser kommer att finnas i en karttjänst som vi jobbar med (den ligger ett stycke in framtiden, kommer inte i och med releasen av nya webbplatsen http://www-beta.smhi.se ). Animerade vädersystem kommer antagligen inte med i första versionen av karttjänsten, vi har en del att göra där för att det ska kännas ok för release.
När vi kommit så långt som en beta så kommer jag droppa den här så får ni gå loss på den…
-
Grymt! smhi tjänar pluspoäng i mina ögon genom att vara aktiva här och lyssna. Ge oss betan när den kommer så skall vi såga den till den blir bra! 😉
-
dr Masse;575007 wrote:….Detta ger ju alldeles för lite info (varför har ni exempelvis inte ens med något så oerhört grundläggande som de tre senaste timmarnas historik?):
http://www.smhi.se/weather/kustobs/kustobstabell.htm
Och jag har förresten mer än en gång undrat varför i hela friden denna tabell, som för en översikt är bra, inte finns på http://www.smhi.se/batvadret/index.html?
Tar med det till projektet, det är ett nytt båtväder/kustväder på gång också och där finns både prognos och det senaste dygnets observationer med. En enkel beta kommer inom den närmsta månaden, men utan obsar.
-
Ola_P;575145 wrote:Sen kan jag inte låta bli att fråga, när det är någon som tar sig tid att svara på frågor och göra research på vad vi vill ha ut av vädret, hur kommer det sig att observationerna är så usla? Vindobservationerna är dåliga, men våg-dito är ju rena skämtet. Bortsett från att frekvensen är låg så släpar uppdateringen ofta nästan en timme, ibland mer. Och då å då kan det saknas data för 4 timmar på raken. Hur kommer det sig, det måste väl ändå finnas bättre data än så, eller?
Kan inte svara på vindobsarnas kvalitet. Menar du att de är felaktiga eller för få, eller både och?
Vågobsarna vet jag att det varit stora problem med. Dom har ofta gått sönder och varit ur drift. De tar rätt mycket stryk har jag förstått. Dessutom är de inte så många, 4 st.
Jag kan fråga någon av våra oceanografer som jobbar med detta. -
Calle_B;575200 wrote:ooo så trevliga idéer! Underbart om jag tänker steget vidare till någonsorts sms-larm.
“SMHI-sms” alltså. Fullständigt underbart. Och ja – en, hrm, bättre uppdatering av vågobservationer OCH vindobservationer skulle vara fint!Fridens!
Håller med fullständigt men vi är inte riktigt på banan där ännu. det finns en tjänst som heter “WeatherWatch-Vind” som har nån sms-tjänst men den är nog inte riktigt anpassad för era behov. Synpunkter på den kan ni lämna till Lars-Erik.Larsson@smhi.se
-
frippe75;575297 wrote:Du kanske ska ange lite mer nogranna koordinater om det ska vara intressant…
Jag tror det är ganska få som vet var typ: N 57º 25.442′ E 012º 05.610′ ligger så jag valde ortsnamn istället, kanske hade jag fel?
Logga in för att svara.