Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Godkänns Bringdals hyperplanare

Taggad: 

• Godkänns Bringdals hyperplanare

Publicerad av anonym-anvandare på 20 oktober, 2002 vid 06:24

Det känns som om Bringdals (AB+) formulabräda skulle kunna bli 1-2 kg lättare än tex Starboard mfl, har hört löst snack om att 8.5 kg är minivikt (inklusive stroppar å fena?),vad säger reglerna?

anonym-anvandare svarade 22 år sedan 2 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • oscar

Medlem
    20 oktober, 2002 vid 08:12

Den kommer givetvis klara reglerna. Starboard m fl väger ca 7.5 -8.5 utan fena och stroppar. AB+ en är dessutom inte så mkt lättare, däremot GRYMT styv. Vad jag vet så seglar Sveriges enda AB+ formula på Roxen….

• anonym-anvandare

Medlem
    20 oktober, 2002 vid 09:31

Vet du om AB+`en på roxen är prototyp, Eftersom man ska väga brädorna i ” wet state”, så skulle man kunna bygga en bräda på 7.0 kg (900 g fena +600g stroppar), till skillnad mot huvud konkurenten SB där x-186 iaf väger 8.3 kg. Om man får den å hålla så skulle det vara helt okej i lättvinden

• oscar

Medlem
    20 oktober, 2002 vid 12:30

Nej jag tror att det är en standardbräda. Dock en väldigt tidig sådan så den kan vara lite tyngre pga inkörning av produktion eller liknande..

• anonym-anvandare

Medlem
    30 oktober, 2002 vid 22:28

Har just haft ett snack med Anders om Formulabrädan. Roxenbrädan är visserligen en std AB+ men av en tidig äldre design. Beställer man en idag (två veckors leveranstid) får man således något nyare. Dock håller Anders och Mourizio på som bäst och filar på just Formulabrädans desing en hel del. Anders planerar att köra ganska mycket race kommande säsong och är mycket motiverad att få fram något riktigt vasst tills dess. Av detta skäl väntar jag med att ta hem bräda till mig själv för att få det abolut vassaste. Jag har försökt lura av Anders specs på nuvarande design och åt vilket håll det lutar men han slinker undan dessa frågor. Antingen vill han inte avslöja något eller också vet han inte riktigt själv. Jag återkommer när jag vet mer. Jesper

• anonym-anvandare

Medlem
    31 oktober, 2002 vid 16:43

Hur mycket får man lägga upp för en AB+?
    Thomas
    cobolt@telia.com

• oscar

Medlem
    31 oktober, 2002 vid 16:52

Hur ska han då få en godkänd bräda? Sista datum för “inlämnande” av shape har väl redan varit…

• anonym-anvandare

Medlem
    5 november, 2002 vid 12:26

Hej igen,
    Fått mer info från Anders om formulabrädan. Som sagt kommer 2003 års bräda skilja sig en del från de som kommit ut fram tills nu. Mer kurva i outlinen och 1 kg lägre vikt som de mest påfallande skillnaderna. Den är förnärvarande i processen att bli registrerad för internationellt tävlande. Jag klipper in från Anders email:

– The new formula is in my garage at the moment. 8.3 kg 150 liters lot’s of outline curve in the tail.
    It is our new design and we are in the prossess of getting it reg.
    So far in testing the proto board has proven to be very competitive. I will not be able to get you a board befor the 16th. Once we clear the reg I will let you know and see about getting order’s for them.

Återkommer när jag vet mer/Jesper

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Godkänns Bringdals hyperplanare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.