Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › golf
-
Publicerad av marden på 11 juli, 2006 vid 17:30
i hopp om att dämpa surf ågesten bläddra jag i svensk golf men ack hjälpte det inte ett dugg, efter att sett dessa vad som skulle kunna vara fina speddvatten.
vad tror ni räcker det att betala greenfee avgiften för att rulla upp surfvangen på 17:e green, rigga sina dyrgipar på välklippgräs och efter ett fint pers beställa in champangen och några kalla på 19:e i klubbhuset.fredrik-ygge svarade 18 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
tobhed och andra speed locals kan säkert berätta mer om huruvida det är så bra som det ser ut eller ej
-
Jag är inte säker på (tror inte) att det är en golfbana nere vid vid Falsterbo, men jag kan ha fel…
-
Jodå!
Ljunghusen heter den väl? Visst är den som Mården har på sin bild och som syns på min karta som en flagga?
-
tyvärr är det ljunghusen golfbana 60mil bort, 1 poäng till ygge.
sen har det väl vart det del prat om fågelskyddsområden på näset men vart dom gränserna går vete tusan? -
Bra att man missar sin egna hemmavatten 😉
Tyckte bara att det såg konstigt ut på flygfotot. Ygge har redan tagit reda på hur det är med skyddsområdet och typ i november är det fritt fram… -
Yes, novemberfest i Falsterbo!
Tobias har hur många magiska speedvatten som helst i rockärmen. (Se någon annan tråd som jag inte hittar nu.)
-
nå har det blivit någon november fest??
såg mitt i naturen i kväll från falsterbonäset o det ser ju grymt ut.
om ni inte såg det kan man se det på http://www.svt.se -
inte direkt, kanske dags i helgen det ska tydligen bli 15 grader varmt (dock ingen vind)
-
Mården wrote:nå har det blivit någon november fest??
Inte för mig i alla fall. Tröttnade väldigt tvärt på GPSandet och därmed kändes det plötsligt inte så intressant för att åka 30 mil till plattvatten. Får bli nästa år om rekordlusten kommer åter.
Hur har det gått för Tobias och andra locals?
-
fredrik.ygge wrote:Mården wrote:nå har det blivit någon november fest??
Inte för mig i alla fall. Tröttnade väldigt tvärt på GPSandet och därmed kändes det plötsligt inte så intressant för att åka 30 mil till plattvatten. Får bli nästa år om rekordlusten kommer åter.
Hur har det gått för Tobias och andra locals?
Fredrik, har har sett att du sedan någongång i somras har varit tveksam till GPSandet. Vad hände?
-
tobhed wrote:Fredrik, har har sett att du sedan någongång i somras har varit tveksam till GPSandet. Vad hände?
Svårt att ge ett enkelt och kort svar tror jag. Men något sammanfattas nog av Jesters (förvissa skämtsamma) kommentar:
Jester wrote:Satt o kollade på Mal Wrights tider oxå, och kom på mig själv att tänka att han ”bara” nådde en average på 43.3… 😀
Man är ju bara 10 knop från i average från den tiden… Kanske lika bättre o lägga av med det hela o köpa öhl för pengarna?? 😉… och jag får lägga till att jag är rätt många knop från Jester. Min slutsats var dock att det var GPS:en som skulle bytas mot öl och inte windsurfingprylarna.
Det växte gradvis fram. Kom på mig själv med att efter fantastiska repor i strålande sol och underbar omgivning titta på en dosa på armen och tänka ”fan”. Det var flera surfdagar som förstördes. Kulmen var sedan en söndag i augusti när jag åkte till Torkelstorp. Hade inte prylar för den vinden och det gick urkass. Körde runt 30 knop när Erik Larsson hade 37.5 på displayen. Det var eländigt sjögräsigt och när jag stod på lerbotten och repade sjögräs från fenan för hundrade gången den dag undrade jag vad jag överhuvudtaget gjorde där. Ändå tillbringade jag hela dagen där. När jag kom hem sa min fru att det ju inte var så det var avtalat, men eftersom jag tyckte det var så kul unnade hon mig det. Jag hade inte haft kul. Jag hade haft en skitdag – och detta på en av årets bästa surfdagar. Jag hade åkt till fel plats och höll på med fel sak. Hade inte hjärta att säga det och skämdes inombords. Dagen efter blåste det också apa och jag tog fram min gamla vågis och körde en vända i solnedgången i Fiskebäck utan GPS. Det kändes ungefär som när man lämnat ett dåligt förhållande och livet återvänder till kroppen. Sedan dess har jag bara haft på mig GPSen en gång, men tyckte inte det var kul då heller. Tycker dock att slalomprylarna och fartupplevelsen är grymt kul.
En stor förklaring är nog som sagt att det inte gått särskilt bra. Tror inte jag är ett helt hopplöst fall kanske, har ju i alla fall toppat över 31 knop med bred bräda och freerace 7.0 m2 segel. Med rätt prylar på rätt plats skulle jag säkert kunna få ut 2-5 knop till, vad vet jag. Känner bara att den prylhets och satsning på toppfart som lätt blir följden är helt patetisk när man är på min nivå. På något vis tycker jag också att det blir för lite Aloha-spirit kvar av att köra med speedorienterad utrustning och i värsta fall t.ex. gå på botten för att ta höjd eller vila mellan sprintloppen. Om man jagar svenska eller eurpeiska rekord känns det säkert ok. Men på min nivå… När jag nu kört utan GPS har jag inte längre någon större dragning till plattvatten och jag har börjat tänka påtagligt mindre på prylar.
Beundrar dem som kan tävla mot sig själva och vara nöjda med att nöta runt 30 knop. För mig blev det bara ett stressmoment.
Får se hur det känns framgent.
-
Tror du gav upp innan Erisk satte sin 37.5 den dan, eller? I början var vi ju toköverriggade allihop, och TT var inte särskilt platt heller för den delen. Både jag, surfan och Erik toppade drygt 34 knop iknnan vinden mojnade något och vred över lite mot väst. Då började vi köra fortare (35+ knop).
Men jag kan förstå att GPSen kan vara ett stressmoment för en del, men jag tycker det beror lite på hur man använder den. Jag får typ alltid stryk av surfan när vi är ute o kör samtidigt, men låter inte det knäcka mig, då jag vet att han är snäppet bättre än vad jag är. När han körde 37 knop på TT senast toppade jag själv runt 35 knop, men var extremt nöjd med det då jag gjorde det på min Exocet Warp slalom 67 som är hela 105 liter stor, och min 7.8:a. Det var positiv information för mig. Hade säkerligen kunnat köra nån knop snabbare med en storlek mindre prylar, men hade kul med det jag var ute med.
Men som sagt så respekterar jag att folk inte trivs att köra med GPS.
-
Knatte
Gäst16 november, 2006 vid 14:39Jag har en annorlunda vinkling på detta med GPS:blush: (Nu har jag ju inte surfat på jävligt länge, men bettendet finns där oavsett GPS, cykeldator mm.)
Skall jag ut och paddla. surfa eller cykla, så tycker jag turen är ”lite” meningslös om jag inte får mäta av sträckan/farten/prestationen på något sätt.
Mycket av nöjet i att röra/sporta för min del, är ju att få ett bokslut över dagen. Gäller det GPS, så är det ju när du har fört över rutten till Mapsource/GPS:ar som är belöningen.
När man kan kolla sträckningen på skärmen.Jag gör nästan alltid skärmdumpar på mina rutter, när vi pratar windsurfing/paddling och långfärdsskridskor. Så kan man kolla på denna dagen i efterhand. Så jag är väl fullständigt miljöskadad med detta GPS:andet.
Nu har jag ju inte kört med GPS,sedan 2004 och då var jag bland de snabbare och hade inte problemet, med att upptäcka att andra var snabbare.
( Note: 2002-2004 var det inte många som seglade med GPS och då blev man automatiskt snabb)
-
Innan ni börjar fantisera om fantastiska speedvatten på näset så kolla denna tråden…
Platsen ni undrar över är lagunen och där är surfförbud. Golfklubben är Ljunghusens golfklubb. Förr så surfade vi där. Grunt och platt, men sedan kom fågelskådarna och lobbade för vattensportsförbud hos Länstyrelsen. Man har succesivt krympt ställena på näset och till ett minimum nu iom kite kom in i bilden.
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=30984
//Jonas
Logga in för att svara.