Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gollito har brutit axeln…
-
Tar inte hans sponsor (Fanatic?) något ansvar och hjälper stackarn? Det är ju ändå de som pushar honom att ladda alla dessa idiotiska tricks… 😉
-
argulander;515317 wrote:Skulle passa mig ytterst länge innan jag lät någon operera mig i Venezuela…. Bättre att åka hem, och göra det här om det är nödvändigt.
De allra flesta frakturer i axelregionen kan fö behandlas utan operation.Klas
DanneMan;515331 wrote:Venezuela har väl minst lika bra sjukvård som sverige! ett land som cuba tex är ju världsledande inom sjukvården .. såg nått program om det för nått år sen..problemet i Jeri är ju att dom inte har nånstans att operera 😉Jag kan inte låta bli att tro mer på Klas i just den frågan. Är inte säker, men det kan ha att göra med att han är i branschen så att säga. 😀
-
Många underhållande medicinska tvärsäkerheter redan. Keep it coming!
Hoppas Gollito repar sig, oavsett vad det nu är för fel på axeln. -
@G_L 515358 wrote:
Jei ligger i Brasilien, men det är väl ungefär samma standard där som om Gollito åker hem till Venezuela.
Standarden på sjukvård i Brasilien varierar kraftigt. Kommer du till rätt klinik (i stort sett nästan alltid = privat) så är det absolut världsklass. Kommer du till fel ställe så framstår röran på den lokala vårdcentralen hemma som himlen på jorden.
-
@dr Masse 515443 wrote:
Standarden på sjukvård i Brasilien varierar kraftigt. Kommer du till rätt klinik (i stort sett nästan alltid = privat) så är det absolut världsklass. Kommer du till fel ställe så framstår röran på den lokala vårdcentralen hemma som himlen på jorden.
Stämmer säkert, har hört en del hårresande historier, och även sett en och annan som blivit opererad i dessa länder. Även om kirurgerna/ortopederna kan vara skickliga så kan det ibland vara si och så med steriliteten. Utomlands, (gäller en stor del av övriga världen förutom norden) har en väsentligt högre förekomst av mycket svårbehandlade bakterier resistenta mot de flesta antibiotika. Mycket mycket tråkigt om man råkar ut för en infektion med sådana bakterier. Dessutom har man ibland sett att man opererat frakturer som i allmänhet bäst behandlas utan operation, tex nyckelbensbrott som någon var inne på tidigare. Så om det är möjligt att vänta med definitiv behandling som ibland kan vara operation så skulle jag nog som sagt försöka ta mig hem med en provisorisk lösning, gips eller bandage el dylikt. Flertalet frakturer (dock långt ifrån alla) kan vänta 1-2 veckor innan man opererar.
Klas
-
-
@Doc 516041 wrote:
Ser ut på bilden som han fått någon form av 8-förband (som man vanligen använder på nyckelbensbrott). Vad som förvånar i texten är att de använt “plaster” dvs gips vilket jag aldrig varit med om att man använt på detta sätt. Vore lite kul att veta exakt vilken typ av fraktur han ådrog sig.
Klas
-
Det känns ju som om gips har en rätt kort funktionell livslängd i en båt i tropiskt klimat…Jag säger som Klas, fram med bilderna i Dicomformat så ska ni få se på debatt! Vill man ha tre förslag på hur en fraktur skall behandlas räcker det med att fråga två ortopeder…
Johanc
Logga in för att svara.