Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gollito har brutit axeln…

• lars_k

Medlem
    12 november, 2008 vid 20:43

Tar inte hans sponsor (Fanatic?) något ansvar och hjälper stackarn? Det är ju ändå de som pushar honom att ladda alla dessa idiotiska tricks… 😉

• svenne

Medlem
    12 november, 2008 vid 20:46
    argulander;515317 wrote:
    Skulle passa mig ytterst länge innan jag lät någon operera mig i Venezuela…. Bättre att åka hem, och göra det här om det är nödvändigt.
    De allra flesta frakturer i axelregionen kan fö behandlas utan operation.

Klas

DanneMan;515331 wrote:
    Venezuela har väl minst lika bra sjukvård som sverige! ett land som cuba tex är ju världsledande inom sjukvården .. såg nått program om det för nått år sen..problemet i Jeri är ju att dom inte har nånstans att operera 😉

Jag kan inte låta bli att tro mer på Klas i just den frågan. Är inte säker, men det kan ha att göra med att han är i branschen så att säga. 😀

• gammel-ippa

Medlem
    12 november, 2008 vid 22:06

Och jag ska byta knä den 24…………………

• doc

Medlem
    12 november, 2008 vid 22:21

Många underhållande medicinska tvärsäkerheter redan. Keep it coming!
    Hoppas Gollito repar sig, oavsett vad det nu är för fel på axeln.

• dr-masse

Medlem
    13 november, 2008 vid 07:57

@G_L 515358 wrote:

Jei ligger i Brasilien, men det är väl ungefär samma standard där som om Gollito åker hem till Venezuela.

Standarden på sjukvård i Brasilien varierar kraftigt. Kommer du till rätt klinik (i stort sett nästan alltid = privat) så är det absolut världsklass. Kommer du till fel ställe så framstår röran på den lokala vårdcentralen hemma som himlen på jorden.

• argulander

Medlem
    13 november, 2008 vid 17:11

@dr Masse 515443 wrote:

Standarden på sjukvård i Brasilien varierar kraftigt. Kommer du till rätt klinik (i stort sett nästan alltid = privat) så är det absolut världsklass. Kommer du till fel ställe så framstår röran på den lokala vårdcentralen hemma som himlen på jorden.

Stämmer säkert, har hört en del hårresande historier, och även sett en och annan som blivit opererad i dessa länder. Även om kirurgerna/ortopederna kan vara skickliga så kan det ibland vara si och så med steriliteten. Utomlands, (gäller en stor del av övriga världen förutom norden) har en väsentligt högre förekomst av mycket svårbehandlade bakterier resistenta mot de flesta antibiotika. Mycket mycket tråkigt om man råkar ut för en infektion med sådana bakterier. Dessutom har man ibland sett att man opererat frakturer som i allmänhet bäst behandlas utan operation, tex nyckelbensbrott som någon var inne på tidigare. Så om det är möjligt att vänta med definitiv behandling som ibland kan vara operation så skulle jag nog som sagt försöka ta mig hem med en provisorisk lösning, gips eller bandage el dylikt. Flertalet frakturer (dock långt ifrån alla) kan vänta 1-2 veckor innan man opererar.

Klas

• g_l

Medlem
    14 november, 2008 vid 13:35
  • doc

Medlem
    15 november, 2008 vid 12:14
  • argulander

Medlem
    15 november, 2008 vid 17:38

@Doc 516041 wrote:

http://forums.windsurfingmag.com/showthread.php?t=649

Ser ut på bilden som han fått någon form av 8-förband (som man vanligen använder på nyckelbensbrott). Vad som förvånar i texten är att de använt “plaster” dvs gips vilket jag aldrig varit med om att man använt på detta sätt. Vore lite kul att veta exakt vilken typ av fraktur han ådrog sig.

Klas

• johanc

Medlem
    16 november, 2008 vid 22:36

Det känns ju som om gips har en rätt kort funktionell livslängd i en båt i tropiskt klimat…Jag säger som Klas, fram med bilderna i Dicomformat så ska ni få se på debatt! Vill man ha tre förslag på hur en fraktur skall behandlas räcker det med att fråga två ortopeder…

Johanc

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gollito har brutit axeln…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.