-
Golv
Har nu efter det att första köpefuorin runnit av börjat angripa detta med inredningen lite mer. Mitt första huvudbry är golvet. Har ett par funderingar:
1. En gaffeltruck har kört gafflarna längs med ena hjulhuset i skåpet så att plåten har släppt precis i 90-gradersövergången mellan golv och hjulhus. Man ser vägen i en smal 10cm lång glipa. Är inne på att svetsa detta. Min tanke är att bocka till en L-formad plåt och punkta fast den utifrån. Dra helsvets skulle ju vara kul för att hindra vatteninträngning men jag har hört att det funkar dåligt med tunnplåt. Så hur rostskyddar jag detta så bra som möjligt? Mula in hur mycket tectyl somhelst efter att ha primat? Vad finns det mer man kan göra? Aluminiumspray?
2. Samma brutus till truckförare har helt utan respekt för blivande surfbussar kört in gafflarna i sparklådan under skjutdörren. Guess what. Man ser vägen här också.. Det här kanske man kan fixa med någon extra gummilist men för att kunna rostskydda det buckliga ställena borde man dra ut dem. Hur gör man detta? Tror inte man kommer åt att banka ut dem. Vet att man kan fästa svetstrådar och dra i dem men vad drar man med?
3. Jag vill ha isolerat golv. Det ligger ett par träskivor där nu och under dem är det korrugerad plåt. Har hört att det är smart att se till att plåten hålls fri från luft och därmed fukt för att slippa rostproblem med tiden. Som jag ser det finns det två sätt att lösa detta på.
a) På REIMO kan man köpa aluminiumprofiler som skruvas i golvet. Mellan dessa lägger man typ 10mm liggunderlag. Sedan förseglas det hela med “Pressbodenplatten” som väl ser ut som plyfaskivor med nåt plast/gummi/halskyddsliknande material. Liggunderlaget pressas alltså ordentligt mot plåten så att luften inte kommer åt. Detta känns väl iofs som en ok lösning men jag gillar inte att behöva borra i plåten även om man kan skydda detta med klibb o dyl.
b) Kollade in en hemsida där en amerikansk VW-hemmameckare som hade inlett ett “personal crusade” mot terrori.. f´låt ljud, vibrationer och rost i sin gamla bulli att man kunde lägga in sådana här asfalts/bly-plattor för ljuddämpning som finns på Mekonomen och Biltema. Om man värmer upp dem till klibbigt tillstånd och har rengjort underlaget riktigt bra så får man tydligen ett kanon rostskydd. Ovanpå detta gör det ju sedan ingenting om det blir lite luft p g a den korrugerade plåtens profil. Sedan borde det bara vara att lägga på ett skikt frigolit och en styv skiva och pressa ner det hela med de bultar som håller lastsäkringsfästena idag. Den här lösningen känns lite omständigare men också rejälare med tanke på att man ska ha blöta prylar i bussen..
Vad har ni för erfarenheter av detta?
Logga in för att svara.