-
GoPro Clinics/Coaching
Tja, Jag är rätt ny i sporten (sett till antal dagar på vattnet) och skulle behöva tips på hur jag kan förbättra min segling.
Igår seglade jag i Torkelstorp, det blåste bra, snälla vågor, inget regn (när jag va’ där), goa gubbar på plats, allt upplagt för fin-fin segling. Men… jag seglade kasst, sämre än vanligt.
Huvudproblemet (som jag själv uppfattade det) var att jag inte fick ner nosen i vattnet. Jag vet det där med mastfotstryck (MFP) men fick inte till det!?
Effekten blev (som jag själv uppfattade det) lägre hastighet och mindre kontroll.– Ser du nåt i stance’en, set-up’en, riggningen som jag bör ändra för att segla bättre en dag som igår?
GoPro-snutt hos vimeo:
https://vimeo.com/103922890Pass: SurfZone
Min setup igår:
JP Freestyle 103l, 258cm x 63cm (shape 2003!?)
NP Firefly 4.9m2 (Vilket är mindre än jag vanligen seglar med, 5.7 / 6.5)
MFC Freewave 30cm
Bommen lite lägre än vanligt
Mastfoten i mitten (Hade mastfoten i främre delen till en början men flyttade senare till mitten vilket jag upplevde gick något bättre)
Min vikt: 73kgMin egen analys:
Tryck mer på framfoten. Jag ser ut att lyfta tårna. Kanske gjorde jag det omedvetet för att jag ville upp mot vinden i ett desperat försök att få kontroll.
Hänga ner mer i selen. Igår var jag helt säker på att jag “commit’ade” allt till selen men det är svårt att argumentera för detta nu när jag ser på videon.
Log in to reply.