-
GoPro Clinics/Coaching
Tja, Jag är rätt ny i sporten (sett till antal dagar på vattnet) och skulle behöva tips på hur jag kan förbättra min segling.
Igår seglade jag i Torkelstorp, det blåste bra, snälla vågor, inget regn (när jag va’ där), goa gubbar på plats, allt upplagt för fin-fin segling. Men… jag seglade kasst, sämre än vanligt.
Huvudproblemet (som jag själv uppfattade det) var att jag inte fick ner nosen i vattnet. Jag vet det där med mastfotstryck (MFP) men fick inte till det!?
Effekten blev (som jag själv uppfattade det) lägre hastighet och mindre kontroll.– Ser du nåt i stance’en, set-up’en, riggningen som jag bör ändra för att segla bättre en dag som igår?
GoPro-snutt hos vimeo:
https://vimeo.com/103922890Pass: SurfZone
Min setup igår:
JP Freestyle 103l, 258cm x 63cm (shape 2003!?)
NP Firefly 4.9m2 (Vilket är mindre än jag vanligen seglar med, 5.7 / 6.5)
MFC Freewave 30cm
Bommen lite lägre än vanligt
Mastfoten i mitten (Hade mastfoten i främre delen till en början men flyttade senare till mitten vilket jag upplevde gick något bättre)
Min vikt: 73kgMin egen analys:
Tryck mer på framfoten. Jag ser ut att lyfta tårna. Kanske gjorde jag det omedvetet för att jag ville upp mot vinden i ett desperat försök att få kontroll.
Hänga ner mer i selen. Igår var jag helt säker på att jag “commit’ade” allt till selen men det är svårt att argumentera för detta nu när jag ser på videon.
Logga in för att svara.