Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!
-
GoPro – Filma Er själva med stativ fäst på brädan!
herr-pelegrin svarade 12 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 41 Svar
-
Kameran tillbaka, så äntligen fått testat stativet på selen. Ingen actionfylld dag kanske, men lite freeride och några gippar.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=5UD4jKHzdtk”]Stativ pÃ¥ selen – YouTube[/ame]Aningen för kort “pinne”, ska prova fixa en längre till nästa gång. Men efter att den slog i vattnet och vred sig till vertikalt läge blev det rätt bra =), då ser man hela brädan. Men i horisontellt läge var det svårt att få med tillräckligt. Så en dm eller två ytterligare på pinnen innan nästa tillfälle i vågor (måndagens kuling med toköverrigat 4.5 hade varit kul att fått dokumenterat, sällsynt häromkring, första gången jag fått nytta av 4.5 här, förutom på is…)
Nästa konstruktion blir att testa stativ på formulan längst bak enligt Pelegrins formel.
-
Sådär, provat ett fäste i aktern på Formulan, enligt Pelegrins ide.
En skidstav (resten efter fästet till selen) instucken i ett kort rör som i sin tur fastskrivat i fenskriven. Å så lite gaffatejp för stabilisering.
Definitivt fungerar det.[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=LW9zoPZMVS4″]Formula Windsurf – YouTube[/ame]
-
Snyggt Maglu – Kul att se att det fungerade så bra i planing. Man såg ju tydligt att fästet i fenskruvarna och staven gick tillräckligt högt över vattenytan för att inte utgöra motstånd i planing.
En utmaning kan vara fullfartslaydowngippar med Formulan i syfte att aldrig dippa kameran i vattnet?
-
Pinnen var vinklad något uppåt, 10-20 grader. Aningen ivägen vid slag.
Mja..fullfartsgippar. Är än så länge nöjd att “stå upp” de flesta formulagippar. Planande känns svårt än så länge.
-
Vi väl då överlåta fullfartsgipparna till Marcus o Markus som enligt speedforument nått höga farter runt 30 knop med Formula.
Under semestern ska jag testa min konstruktion och se hur den fungerar. Jag var lite orolig för att stången skulle släpa i vattnet vid planing men det verkar ju inte vara någon fara. Att den går i vid icke planing saknar ju betydelse.
-
häftigt..det funkar ju! skulle vilja tipsa om att köra/testa 960 så man får se mer uppåt.
jag körde med min i nosen och 960 tar precis med masttoppen utan att jag rake:ar som ni duktiga gör. blir lite skum fisheye liknande effekt bara(seglets buk ser enorm ut t.e.x) men det är rätt najs att se hur seglet jobbar =) hela vägen upphur mkt blåste det där eg? _Såg_ så otroligt lätt ut att dra upp i plan =/
-johan -
Jo, brukar köra så, men hade glömt ställa tillbaka efter ett test på en RC-bil då jag ville ha högre frame rate 🙂
Pja…har klippt lite, så en del pumpande var det som inte synts. Dålig pumpteknik. Men väl uppe så var det bra drag mitt ute på fjärden. 5 m/s gissar jag, lite mer i någon by.
-
Pelegrin: Fick du till några klipp med din konstruktion i sommar?
Jag testade ju liknade enligt ovan, men kom fram till att det blir i princip lika bra att klämma fast i bomnocken, speciellt på lång formulabom. Mycket smidigare och mindre ivägen =).Sammanställde lite formula från sommarens lättvindssurf i klippet härunder.
Väjningregler med båtar har diskuterats: En bit in i filmen: Skrämde en stackars farbror i segelbåt som gick för motor, men hade noll koll framåt. När jag smällde med händerna tittade han skräckslaget framåt, men då var jag redan borta…
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=6zeEVVjdxlw”]Formula windsurfing. Summer lightwind. – YouTube[/ame]
-
Å vad hade du tänkt att farbrorn skulle ha gjort när du kommer i 15-20 knop från sidan? Ingen anledning att klappa händerna för det…
-
Han satt och påtade med något i sittbrunnen, och tittade inte framåt alls under hela tiden jag närmade mig. Område med en hel del trafik. Så lite uppmärksamhet tyckte jag han kunde ha 🙂
-
Maglu – Vinkeln på filmen är ju bra och man ser i från ungefär samma läge som de andra varianter så det kan ju vara så att bomlösningen är det bästa och enklaste alternativet. Precis som när man filmar annars så är det ju väldigt viktigt att ha med så mycket av brädan som möjligt. Här har Du ju hela brädan och hela seglaren med.
Av ren lathet har det inte blivt av att testa min variant i planing så jag har bara sett utkomsten i ickeplananande läge. Vinkeln är ju förstås helt ok, sett rakt bakifrån förhållandevis högt upp. Frågan är mer vad som händer när det går undan. Jag får återkomma.
Logga in för att svara.