-
GoPro – Importera film till datorn – nybörjartips
Det blev en GoPro 3 Black Edition på förra USA resan och är nu på väg till fjällen. Har ni några bra nybörjartips så är det välkommet. (har kollat runt lite på forumet men allting handlar om Final Cut och Movie Maker, ingenting on enklare program som IMovie.. Har klippt en del enklare filmer i IMovie filmat med IPhone och det blir ändå OK förutom kvaliteten på IPhone så jag börjar där innan jag skaffar andra program.
Importera till datorn:
(använder en MacBook Pro och gratisprogrammen) Det verkar fungera att importera både direkt till IMovie och att importera/konvertera genom gratisprogrammet “Cineform Studio”. Är något att föredra??Att filma:
1440/48fps filmar i 4:3 format. 1080/50fps filmar i 16:9 format. Vad blir skillnaden när jag redigerar ihop olika klipp. Man kollar ju alltid på filmen i Widescreen så 16:9 format borde vara att föredra eller inte så enkelt?Har det någon betydelse om jag filmar i NTSC eller PAL format för senare klippningen och export till en färdig film. Vilket är bäst enligt er, verkar vara mycket delade meningar om det när man kollar runt.
Logga in för att svara.