Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › gör jag fel eller rätt…. eller behöver jag bara
-
gör jag fel eller rätt…. eller behöver jag bara
Publicerad av anonym-anvandare på 10 augusti, 2003 vid 20:18Jag har en x3 14m… kommer inte upp och surfar… får bra drag i första rundan när jag drar ner draken… men sen får jag inte tillräcklig drag för surf…. det har inte blåst mer är 5-6 sekundmetrer…gör jag fel eller är det bara vänta på vinden… Var nu inte taskiga mot nybörjaren… Föralla jag träffat hitils har varit så jävla snälla… hjälp och ge lite tips…
Respekt för dom som kan…
Henkebacke svarade 21 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
5-6 m/s jämn vind räcker om man har tekniken, har en bräda är rätt och inte väger för mycket.
Det är nog tekniken du saknar och det är svårt att ge råd utan att se dig åka… leta rätt på någon som kan och be dem titta lite på dig när du kör och komma med några goda råd om vad du ska tänka på. De kan ju kanske till och med ta en repa på dina grejjer så du får se att de fungerar i de rådande förhållandena.
Lycka till!
mvh
/Jonas -
å sicken fin babyblå det har blivit här på steffo !
Depowra mindre så du får mer kraf, OCH så att draken inte åker lika högt upp i vind.
Kör den upp och ned, så du har fart på den hela tiden och behåller den i powerzone..
Försök hålla en jämn kurs, försök inte ta mer vind än vad du kan ta, då kommre du bara att sjunka.
Du kan även prova att haka i fasta loopen, falla av lite när du har halvbra drag, sen kantra gärnet då kommer du få ett jvla fart!Detta om de blåser “på gränsen”. Annars är de ju bara å parkera draken å kantra gärnet om de blåser bra, beror kanske på lite vad man har för kite dock !
Jag är långt ifrån expert men det är så jag gör!
Lycka till! -
FAn för den här jävla BÖG BLÅA färgen säger jag. I alla fall så ska du nog ha lite mer vind för att plana bra med en 14 (jag behöver ,6-7 sekund för att plana bra med min. testa att sätta in knutarna för lite mer kraft, läs instruktions boken där står utförligt hur man gör.
Lycka till
/Homeboy Hugge
-
Hej!
En sak till. När du startar är det viktigt att först köra draken i motsatt körriktning. Om du nu inte redan gör det ska jag förklara.
Du ligger i vattnet med draken rakt ovanför dig och ska köra åt vänster. Då kör du draken från mitten till höger, utan att få för mycket kraft. När den är en 15-25 grader åt höger kör du draken vänster rakt in i kraftzonen. Du nytjar nu en större del av kraftzonen än om du skulle köra draken rakt ner.
En annan sak du skulle kunna göra fel är att du är försiktig i styrningen. Nä, på den bara! styr den med fulla utslag in i kraftzonen och böj på knäna.
MVH
/E -
jo de det där med och falla tillbaka med draken först vet jag… Jag kanske kör draken för långt ner mot vattnet.. Förlåt man vad är depowra??? novis som man är?
-
hmm “depowra” kanske man ska skriva engentligen om man ska va språkpolis :P.
så, “depowra” = släppa ut kraft ur draken, skjuta bomen ifrån dig.
-
“depowra” = släppa ut kraft ur draken, skjuta bomen ifrån dig. När du har chickenloopen i kopplad i hängselen.
chickenloop = den ögla som man har i hängselen viken går till de främre linorna. -
Som sagts tidigare, när du kör i lätt vind: Fäst båda looparna i selen och exprimentera med fininställningen på lintrimmningen för maxdrag i kombination med fart i draken.
Enligt mina erfarenheter är det betydligt enklare att få ut max kraft med fixerade linor än när man själv försöker “trimma” under gång. Kan va att jag är en sopa men jag tycker skillnaden är markant i lättvind.
Sedan får man jobba med draken för att hålla sig planande och hålla så hög kurs som möjligt mot vinden.
I ett överliggat läge blir detta förstås mindre viktigt när man kan nöja sig med att parkera draken och använda bommen för att släppa ut överflödig kraft.
Backe
Logga in för att svara.