Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gotland
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Gotland
Publicerad av jokke på 16 augusti, 2007 vid 10:08Hallå skulle bara kolla om ngon ha lust att tala om några goa ställen att segla på gotland??.
jesper_b svarade 17 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?areaId=4&windDir=ALL
Grymt bra boende och mer tips finns på
http://www.surfsafarigotland.com
Gotland är hur bra som helst, och det bästa är att mycket återstår att upptäcka!
-
@Jokke 405967 wrote:
Hallå skulle bara kolla om ngon ha lust att tala om några goa ställen att segla på gotland??.
Om vi har utgångspunkten Visby så finns det följande ställen, givetvis finns det enormt mycket fler ställen än de som beskrivs här men som kan vara svåra att finna för en fastlänning. Dessa är dock de mer lätt hittade ställena.
Ireviken
30 min norr om Visby ligger Ireviken. En stor vik bestående av sand och det är en något snäv vindriktning som får detta ställe att fungera. Helst skall det vara rak väst eller nord. Om det är för platt på så kommer man inte ut då vågorna blir grymma. En mycket vacker plats väl värd ett besök!
Ekeviken
Högst uppe på Fårö ligger Ekeviken. Detta är en enormt stor vik bestående av bara sand där man både kan köra plattvatten eller stora vågor, man kan även segla ut bakom brytet om man är osäker på sin kapacitet. Om Ekeviken är vackert är odiskutabelt. Det finns en massa ställen på Fårö men Ekeviken får representera Fårös färger.
Sudersand
Sudersand ligger långt upp på Fårös sydöstra sida. Det är en mycket stor vik med möjliga vindriktningar som syd-ost till syd-väst. Bara sand.Sandviken
Ligger på ön östra sida. Bara sand, inte en sten. Längst in i viken är det grunt och små vågor men ju längre ner i viken man kör ju större blir det. Det är fin ordnad sjö och fina vågor. Funkar bäst på sydost till sydväst.
Adre
Ligger ca 10 min med bil söder om Sandviken. Ett fint ställe som är mycket bra på ostlig vind där man kliver i bakom ett rev och fina vågor bryter in utanför.
Ljugarn
Ljugarn ligger 15 min söder om Adre. De flesta Gotlänningar seglar här om det blåser nordost (och Adre inte funkar). Ljugarn är en känd turiststrand men badisar och surfare lever här i god harmoni. Bara sand, och vackert självklart.
Nisseviken
Nisseviken ligger på öns sydvästrasida. Snäll vik bestående av sand och snälla vågor på grunt vatten. Vindriktningen skall vara sydväst.
Tofta
Hoppar vi över då den har choppig sjö och det finns bättre platser…
c
-
Glöm inte kallis mitt i stan vid sydväst-väst eller något i den stilen.
Nu ombyggt och bra rigg och strand yta. Passa dig för stenar närmare kruttornet..:) -
Kallis har även Sveriges mest konsistenta surf och SUP. Grymt midjehögt set på 4-5 vågor varje gång den mindre snabbfärgan från Nynäshamn går in i hamn, därefter ett tiotal knähöga efterdyningar som också går att få fart på. Bodde man i Visby skulle man få fler vågor än någon annanstans i Sverige per år! Inte sällan helt glassy och med solnedgång och allt. Skaffa turlistan och rippa på! /Jesper
Logga in för att svara.