Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland 20081026 av pressfotograf.se

• Gotland 20081026 av pressfotograf.se

Publicerad av pressfotograf-se på 26 oktober, 2008 vid 18:56

Idag var ingen bra dag 🙁

Hur gärna man vill går det inte att göra bilder när regnet öser ner. Det blir bara en grå dimma när det är flera liter vatten i form av regndroppar mellan min glugg och seglarna. Det hjälper inte men bra saker, det enda som de fick känna färg idag var att visa att de var vädertätade och klarade flera timmar i regnet. (Canon 1Dmk3 + 500/4 L IS)

Några få bilder blev det kvar av de 2000st jag tog….

http://www.pressfotograf.se/surf/

haze svarade 16 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • stefanlindmark

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:09

Fina bilder. Det mesta av vattnet höll sig på rätt ställen på dessa i alla fall.

• pure

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:11

väldigt fina bilder måste jag säga.. tycker 10:an e riktigt jäla bra.. en kandidat till sveriges bästa surfbild kanske?

• perrapops

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:29

Såg ju riktigt bra ut! Hade tänkt åka ner, men ett trasigt revben satte stopp och det blev 2 timmars surf på Tofta södra innan revbenet fick sig en törn igen nu blir det vila i typ tre veckor!! Suger hårt! Var duktigt överiggade med 4.5 och 4.2!

• robrox

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:31

Som vanligt riktigt bra bilder 🙂 Kör du kamerahuset och objektivet helt öppet? Klarar det det isf är det ju sjukt bra. Dock kostar dessa grejer en fin slant men jobbar man med foto kan det ju vara värt det.

• jps

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:46

Jag tycker att dessa bilder var väldigt bra. Du och några till här på forumet tar RIKTIGT bra surfbilder tycker jag!

• saratoga

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:06

Häftiga bilder!
    Det var inte du som var på Torö i fredags och plåtade? I så fall blev det några bra bilder därifrån?

Klart bra dag! Iaf tills mitt revben också sade upp sig, nu får man passa sig för att skratta mm ett tag…

//Peter

• perrapops

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 20:29
    saratoga;511945 wrote:
    Häftiga bilder!
    Det var inte du som var på Torö i fredags och plåtade? I så fall blev det några bra bilder därifrån?

Klart bra dag! Iaf tills mitt revben också sade upp sig, nu får man passa sig för att skratta mm ett tag…

//Peter

Haha, det gör sjukt ont alltså, skratta och hosta och ligga ner i sängen funkar inte alls för mig! Någon koll på hur lång tid det tar att repa sig?
    Mvh Per

• jocke_

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 21:00

Grymt fina bilder med tanke på väder/vind…(regn å jäkligt tunnt med vind inne) får tacka för sällskapet:) kanske blir ngn mer session i veckan…

• pressfotograf-se

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 21:06
    RobRox;511929 wrote:
    Som vanligt riktigt bra bilder 🙂 Kör du kamerahuset och objektivet helt öppet? Klarar det det isf är det ju sjukt bra. Dock kostar dessa grejer en fin slant men jobbar man med foto kan det ju vara värt det.

Japp sakerna sitter öppet på ett stativ, gäller bara att inte rikta öppningen på gluggen mot vinden, då blir det blött på frontlisen. Det stora problemet är det det blir blött i hålet man tittar i när man har baksidan mot vinden och då blir bilden man ser i sökaren lite skum.

Men både kameran och gluggarna jag använder skall tåla regn och det verkar de oxå göra….

• pressfotograf-se

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 21:09
    saratoga;511945 wrote:
    Häftiga bilder!

//Peter

Nepp det var inte jag… Man brukar känna igen mig på att jag har större objektiv en vad som är vanligt:)

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=49143

• the-champ

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 22:19

@pressfotograf.se 511975 wrote:

Japp sakerna sitter öppet på ett stativ, gäller bara att inte rikta öppningen på gluggen mot vinden, då blir det blött på frontlisen. Det stora problemet är det det blir blött i hålet man tittar i när man har baksidan mot vinden och då blir bilden man ser i sökaren lite skum.

Men både kameran och gluggarna jag använder skall tåla regn och det verkar de oxå göra….

och just det där med vädertätat är jag “lite” avundsjuk på …ska nog inhandla en mark 3 iallafall,optiken
    ligger lite över budget just nu …tyvärr
    och mycket mycket schyssta bilder du tar…
    Owe

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 07:50

Alla EOS 1 har denna vädertätning, så man kan t ex satsa på en begagnad EOS 1 mkII om man vill åt vädertätningen. De flesta nyare objektiv av typ “L” har också motsvarande vädertätning.

Å andra sidan stor Andreas Pastör i flera timmar i TOTALT ösregen och över 20m/s med sin (ej vädertätade) 5D och ej vädertätade EF 300/2.8 (gamla versionen) på Stenstrand på Torö i stormen för någon månad sedan utan att prylarna tog skada. Han körde ett slags överdrag som vattenskydd. En kanske 40-50.000 billigare lösning. När man fotar på ställen med mycket salit i luften (Maui, Portugal etc) är ett sådant överdrag att rekomendera i alla fall.

Men det är så klart, det är rätt skönt att slippa oroa sig för lite rent, svenskt regnvatten och sådan oro kan man alltså slippa med de vädertätade Canonmodellerna.

För övrigt tycker jag pressfotograf.se:s bilder imponerar just genom att se så bra ut trots extremt dåligt väder. Det gäller både dessa och de från Torö senast den där stormsöndagen.

• the-champ

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:01

@Ola H. 512029 wrote:

Alla EOS 1 har denna vädertätning, så man kan t ex satsa på en begagnad EOS 1 mkII om man vill åt vädertätningen. De flesta nyare objektiv av typ “L” har också motsvarande vädertätning.

Å andra sidan stor Andreas Pastör i flera timmar i TOTALT ösregen och över 20m/s med sin (ej vädertätade) 5D och ej vädertätade EF 300/2.8 (gamla versionen) på Stenstrand på Torö i stormen för någon månad sedan utan att prylarna tog skada. Han körde ett slags överdrag som vattenskydd. En kanske 40-50.000 billigare lösning. När man fotar på ställen med mycket salit i luften (Maui, Portugal etc) är ett sådant överdrag att rekomendera i alla fall.

Men det är så klart, det är rätt skönt att slippa oroa sig för lite rent, svenskt regnvatten och sådan oro kan man alltså slippa med de vädertätade Canonmodellerna.

För övrigt tycker jag pressfotograf.se:s bilder imponerar just genom att se så bra ut trots extremt dåligt väder. Det gäller både dessa och de från Torö senast den där stormsöndagen.

jag har faktist “pinat” min 30D ganska bra med regn och blåst på stränder med sand vid kite och vindsurf foto samt även gått omkring långt ute i vattnet vid ett flertal tillfällen och prylarna har varit väldigt blöta men det känns inte bra trots att det har funkat hitills.Har även en del L-optik och några är tätade så en mark3 kommer det att bli.Rätt som du säger att bilderna blir så bra vid höga iso och dåligt väder.

• ola-h

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:08

Personligen tror jag 90% av kvalitetsskillnaden på det som vanigen postat här på konfen och pressfotografs bilder har att göra med bättre kvalitet på efterbehandlingen snarare än rena tekniska prestandaskillnader. (Dvs tekniska skillnaden i termer av brus, färgåtergivning mm, givetvis ger stor maximal bändaröppning och 500mm vissa fördelar som är svåra att emulera med t ex en billig telezoom).

Vad säger pressfotograf om det hela?

• styret

Medlem
    27 oktober, 2008 vid 08:53

klipp av en ärm och en bit av axeln från en gammal våtdräkt, stoppa in objektivet i ärmen och klipp av den så att den slutar mitt på motljusskyddet. lite tejp för att säkra runt huset sen är man good to go ganska länge.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland 20081026 av pressfotograf.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.