Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland behöver tips tack!

• Gotland behöver tips tack!

Publicerad av q-lobo på 14 mars, 2002 vid 14:55

Vart skall man vindsurfa på gotland? Vi tänkte på fårö och undrar nu om någon har nåt tips om boende och stränder? Vi har med oss en kait-snubbe som vill ha en långgrund strand.

Plz!

anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    14 mars, 2002 vid 16:29

Bo på sudersand på fårö, långgrund sandstrand som är typ en halvmil lång… in närheten ligger även norsta aurar och ekeviken, kanonstränder det med… De tre borde täcka in dem flesta vindriktningarna. För mer info kolla på http://www.guteinfo.com/kartor/STRAND.HTM

Bland de bästa sandstränderna jag har sett i sverige…

Joce…

• q-lobo

Medlem
    14 mars, 2002 vid 17:11

har du tips på boende typ stuga el. liknande eller är det tält/bil som gäller?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 mars, 2002 vid 17:43

Jag bodde i tält på sudersands camping(ligger ett par restauranger med rättigheter precis i närheten) när jag var där, fungerar bra om man slipper regn… Stugor finns det å hyra om man har råd(vet inte vad det kostar, men d lär vara dyrare än tält). Verkar finnas rätt mycket stugor å hyra av privatpersoner oxå… Sök på nätet…

joce…

• q-lobo

Medlem
    14 mars, 2002 vid 17:55

will do, thanks

• anonym-anvandare

Medlem
    14 mars, 2002 vid 18:56

Bra ide! Det blåser som attan här.. (alltid när man inte har tid/mast/bom iaf). Bästa tiderna att åka hit är väl nu på våren och efter midsommar och frammåt.

Fårö verkar vara ett riktigt surfparadis med långa stränder, har inte varit där så mycket men det blir garanterat till sommarn!

Jag brukar snickra för nöjes skull på en hemsida, Gute Windsurf.. http://gutewindsurf.cjb.net Kanske kan vara till nån nytta?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 mars, 2002 vid 19:34

Bästa brisen brukar vara vid Tofta eller Gnisvärd, bra vågor vid Gnisvärd också. Fårö riktigt schysst men inte alls samma bris effekt men underbara stränder i princip för alla riktningar, besök Ekesvik (på Gotländska Ajkesvik) samt Skärsände, dessa är bättre än Sudersand. En annan sak man absolut inte får missa är svartklubben Kuten….ett måste!
    Åminne, bra stränder. Ljugarn kanon och glöm inte Katthammarsvik där locals gärna håller till.

getwet69

• anonym-anvandare

Medlem
    14 mars, 2002 vid 21:02

Vad fan Micke är du här med.
    Kommer du ihåg när Gotland var inne.
    Surfing hela dagarna, brudar hela nätterna.
    Kenny

• anonym-anvandare

Medlem
    14 mars, 2002 vid 21:51

Om man vill vara här lite längre på sommaren så kan man söka sommarkurser på högskolan ( http://www.hgo.se ) ..

Det kan vara svårt att hitta billigt boende, men är man tidigt ute att söka kan det bli överkommligt. Kolla på http://www.gotlandshem.se eller annonser på kårens hemsida http://www.rindi.com .. även http://gotland.net har annonser och mycket information.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 mars, 2002 vid 22:10

Gotland rokkar!!:..

finns inget bättre att göra på sommaren om man vill ha party och surf inom en armlängds avstånd..

ett tips är att åka till Ireviken.. jävligt mysigt och lite gömt.. men en otrolig sandstrand och bra vind vid rätt riktning!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 mars, 2002 vid 22:25

Jag skulle ju klart föredra Öland framför Gotland.
    Ölands frälst.

• steffo

Medlem
    15 mars, 2002 vid 09:07

Vet om jag kan hålla med om att Tofta har bästa brisen. Jag har seglat 4.7 nere vid Burgsvik på södra Gotland medans det har blåst 4-5 ms på Tofta. Det var en typisk sjöbrisdag med klarblå himmel med stackmoln in över land.
    Jag åkte till Burgsvik för att hälsa på en polare där och räknade inte med att få segla då det var dött på Tofta. Enligt dom som bor där så blåser det ofta mycket där och det är väll ingen slump att kusten är belamrad av vindkraftverk.
    Jag har aldrig hört talas om att någon annan har seglat där så det kanske är en ouptäckt pärla.

• pher

Medlem
    15 mars, 2002 vid 13:43

Sudersand funkar kanske bäst med tanke på folkmängd.. Men gillar du att styla lite så kör på Tofta.. Grymt mycket folk i Juli

Bo i tält el bil.. klart billigast… Bara att hoppas att vädret e ok.

Upplevde dock att på Suderstrand så händer inte så mycket jämfört med att vara i närheten av Visby.. Afterbeach o hela den biten.

Beror lite på vad man e ute efter.. =)

• anonym-anvandare

Medlem
    15 mars, 2002 vid 16:34

vet du ngt om boende där? har kräsna polare som vill bo i stuga

• anonym-anvandare

Medlem
    15 mars, 2002 vid 16:46

Det är mycket möjligt att brisen är starkare där, men dock inte enligt locals. Anledningen till att det står mest vindkraftverk på södra delen är att det inte är speciellt tätbefolkat/bebyggt där. Har följt debatten på ön eftersom jag själv är ursprungligen Gute, samma sak är det på Öland, man har satt ut vindkraftverken så långt ut i ödemarken som möjligt för att inte folk ska störas av propeller ljud och estetiskt.
    Sen kan naturligtvis termik variera kraftigt pga olika anledningar. Färdas mycket i Sthlms skärgård med båt och ser ofta att från en fjärd till en annan kan det skilja 5-6m/s, och då skiljer det ändå bara ett sund på kanske 200-500m!
    Förövrigt så är hela ön en pärla, väl värt ett besök och framförallt träffa locals, Uffe (Offe på Gutniska) Johan och grabbarna som är hur trevliga som helst.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Gotland behöver tips tack!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.