Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gotska Sandön
-
Gotska Sandön
Publicerad av anonym-anvandare på 25 september, 2001 vid 07:37Är det någon som seglat på gotska sandön. Där borde det vara grymmt typ hawaii.
Vet någon om det går båtar dit.aerial-arnie svarade 23 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
går det inte båt ifrån gotland till gotska sandön? har för mej det
-
går båt både från nynäshamn och från fårösund på Gotland.
http://www.gotskasandon.com
Kolla in Fårö istället, dit kan man ta bil och det är grymma sandstränder där -
Är det någon som varit där?
Det borde ju vara hyffsat vindsäkert. Hur är fårö? -
Över huvud taget är det ju få som fattat hur bra Gotland är. De flesta som varit där har kört på Tofta och det är väl OK, men trots mycket vind blir det inte mer än stora chop.
MEN
Ljugarn på NO
Sandviken på SO
Fårö Ekeviken på NV-N
Ardre på O
osv osvDu kan hitta minst 5 apelviken på Gotland och blåser det på fel vindriktning drar du till andra sidan ön. Något riktigt bra vågställe på SV eller ren S har jag inte hittat ännu. Det brukar bli Tofta då, men det finns säkert det också.
UPPTÄCK GOTLAND – BÄST I SVERIGE
-
Hej på er!
Det går båt sommartid till Gotska Sandön, men det är knappast lämpligt att ta med utrustning ditut. Du har nämligen ingen tillgång till fortskaffningsmedel på ön och att släpa grejer i sanden(km-vis)är inte kul. Dessutom blir nog inte tillsyningsmännen så lyckliga om det skulle ske en incident. Mitt råd är att du åker till en varm och solig strand istället, typ Maui. Annars är det väldigt vackert på ön och sandständer som är långa…
Men som skrivet är låt surfprylarna stanna hemma om du åker till Sandön.
Tessan -
Jag som ar uppvaxt i Tingstade vet ju hur bra det kan vara pa trasket men tror du inte att det finns nat i Visby. Typ Norderstrand borde ju vara kanon. Manga strander ar ju lite steniga pa Gotland och det kan ju gora lite ont…
Tomas
-
Det är därfär man tar bilen till Fårö och surfar vid kalasstränder =)
Hur är det med pallkanten som går längs Gotlands västra sida, blir det mycket strömt där vid lite grövre sjö?
-
Det beror helt och hållet på var du kör. På fårö ligger pallkanten rätt nära land och där kan det bli lite stökigt, men på Gotland har jag aldrig upplevt att det är ett problem.
Dick
-
det som slår mej när det gäller gotska sandön är att det alltid blåser där när man ser bilder därifrån.
http://www.gotskasandon.com/pics/6.jpg -
hej,
igår kom jag precis hem från 1 vecka på godska sandön och jag kan precis berätta för er hur det är där: det blåser mycket men det är jätte jobbigt att tar med sig sin utrustning. Varför? Som sagt, ingen bil transport och ön är så pass stor (9x7km, 36km strand) att det blir mycket släpp genom skogen med grejerna. I för sig finns det alltid nån sida var det är side-shore med fina vågor men jag har sett bättre. Tillsynnsmannen, Hasse Hörlin och Daag Pedersen tycker att det är helt ok att vindsurfa så länge dem inte behöver plokka upp dig i nöd. Av dem 7-8 dagar jag var där blåste det 4 och då skulle det säkert vara bra med en 6.0 o 5.3 (90kg). Jag hadde ingen vindsurf grejer med mig för att jag skulle jobba och vila. Det kan man göra mycket bra där. Regulär båten åker dit från börja maj till början sept. Annars är det militairtransport för bara tjänste män (som jag, hihi). Jag kan tänka mig verkligen att fåro och gottland är lika bra. Mindre jöbbigt att åka ditt och bil möjlighet. Så åk bara till godska sandön för att njuta av lugnet men vindsurfing, nej det blir för mycket job. Tyvärr ingen hawaii, även om vädret är helt kanon det med lite regn, mycket sol och mycket vind.
aloha
ps: dagen jag åkte hem blåste det lätt 10m/s på godksa men när jag kom till gottland var det vindstille….
holländare, som har blivit local på lomma stranden, kallat oftast för den “snurrande” holländare
Logga in för att svara.