Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gott nytt… 2008?
-
@Herodude 362515 wrote:
är det so som byter till fire? för seglet på bilden längre upp ser ut att ha mycket längre boom och kortare mast mer boxer look, fast det kan vara ögonen som ljuger:o
Ev, byter SO till Fire men även SO har ganska lång bom och lite Boxig look
-
Verkar bara bli värre de här.
En liten fråga kanske är på sin plats, me risk man känner sej än mer blåst av industrin.Hur gamla tror ni att era 07ans brädor egentligen är?
Svar: Förmodligen minst ett år äldre än 07ans segel, svårt o identifiera en proto bräda på bild bara.
-
Jag håller med. Så små marginaler som industrin har riskerar de att ta död på sig själva. Inte smart alls. Och vi märker trots allt marginell skillnad mellan modellerna om vi ska vara ärliga. Om de utvecklade längre innan de släppte dem skulle vi kanske få bättre segel och jämnare kvalitet mellan storlekarna i samma linje. Ibland är det rätt stor skillnad, vissa segelsstorlekar är kanon medan andra skiljer sig till det sämre.
/Magnus -
@surfslusken 362608 wrote:
Verkar bara bli värre de här.
En liten fråga kanske är på sin plats, me risk man känner sej än mer blåst av industrin.Hur gamla tror ni att era 07ans brädor egentligen är?
Svar: Förmodligen minst ett år äldre än 07ans segel, svårt o identifiera en proto bräda på bild bara.
Fast varför skulle brädorna vara äldre än seglen? Snarare är det väl så att det är fler storlekar att utveckla på segel så att det behövs för varje modell mer utvecklingstid. Och dessuomt är det ofta så att några brädor i en viss linje inte uppdateras varje år. Det byggs prototyper hela tiden, men så länge de inte är signifikant bättre så behöver man ju inte ändra. Att sedan grafik mm ändras är ren marknadsföring (som jag dock håller med om skulle kunna få motsatt effekt på lång sikt).
När det gäller den verkliga ålder på en produktionsvågis så finns 2008-brädor troligen i butik i september, i alla fall ett mindre antal för de som är riktigt heta. De kommer troligen att finnas som ”förproduktion” i liten serie i juni-juli. Då behöver de vara helt klara i formen (men inte nödvändigtvis konstruktionen) ca 2 månader tidigare, säg april. Det är alltså mindre än ett halvår från att man bestämmer sig för en viss shape tills att den kan finnas hus vanliga kunder. I praktiken kan dock den brädan som går i produktion vara shapad ännu ett halvår tidigare, men det kan samtidigt finnas prototyper som förkastas som shapas senare, så det relevanta datumet måste väl vara när beslutet att skicka en viss bräda till produktion tas.
Hur som helst, problemet med årsmodellshets har nog inte med dessa aspekter att göra utan mer med psykologiska faktorer.
-
Känns som de ständiga designskiftena på ett segel borde hämma utvecklingen. Formen på och var Hot-seglets flamma är placerad styr direkt var skarvarna och sömmarna ligger i seglet. Om design hade haft mindre betydelse borde seglena bättre kunna optimeras för rätt flex, strukturell styrka och vikt.
Ezzy verkar ha en annan inställning, det händer inte mycket designmässigt från år till år, utan det verkar mest handla om ständig finslipning och optimering. Sen säljer de väl inte heller främst på design, utan har sina trogna fans av andra orsaker. -
Detta är förstås ett sätt att optimera och hushålla med sina begränsade resurser. De kör bara 2 segellinjer dessutom. Dock anser vissa att Ezzy kanske borde ändra mer för locka till köp har jag hört, medan de redan inbitna kunderna tycker det är bra med en ständig förfining. Ett vinnande koncept som förbättras lite vid behov. Med grym livslängd och hållbarhet dessutom.
/Magnus -
Japp Ezzy är grymma. Jag hade kört Ezzy om jag hade varit fetare…synd att de inte har sideshore-linje också, med mindre drag och mer handling.
-
Fast intressant nog har Ezzy kanske marknadens mest annorlunda vågsegel med sin superdjupa insydda buk.
När det gäller Hots flamma så är formen givetvis ett rent designgrepp, men samtidigt så är själva grundideen med flamman att blanda material/flex på ett speciellt sätt för att få en viss känsla och en bra styrka och kollar man över tid så ser man att material och form på flamman så har den ändrats för att justera känslan i seglet och förbättre styrkan.
-
Men Ezzy har väll inte så mycket drag? Jag har en kompis som kör Ezzy och tycker att de har lite drag, och han vägen nog bara en sådär 75 kg.
Iofs hade han NP NR innan…så det beror väll på vad man är van vid.
-
@JoMenSåAtt 362630 wrote:
Men Ezzy har väll inte så mycket drag? Jag har en kompis som kör Ezzy och tycker att de har lite drag, och han vägen nog bara en sådär 75 kg.
Iofs hade han NP NR innan…så det beror väll på vad man är van vid.
Det är väl främst 07 (och lite 06) som har den superdjupa buken. Din polare kanske har en tidigare modell.
-
Årgångshetsens fiende nr 1? Kolla bara på http://www.hotsailsmaui.se 🙂
/Jesper BPS: Som lovar att denna sida ska vara rejält uppdaterad ”any day”, eller i vart fall ”any week”, eller i vart fall ”any ..?
-
Du kan plan till buken en hel del med akterliket. Jag kommenterade just det rejäla draget för Josh som då gav mig en rigglektion av Ezzy. Jag pekade på mina S.O och menade att jag enklare kunde hantera draget på dem men han vill bevisa motsatsen. Du får väl testa dem på vattnet? De känns betydligt bättre än de ser ut med sin superbuk. Otroligt stabil buk dock vilket gör hanteringen enklare, den flyttar inte runt.
/Magnus -
Har kört Ezzy någon gång bara och blev så förvånad av hur lätta de var i handen. Detta var -06’or.
Inte riktigt lika trevliga som mina Force men helt klart godkända!! 😉
-
@Mag 362636 wrote:
Du kan plan till buken en hel del med akterliket. Jag kommenterade just det rejäla draget för Josh som då gav mig en rigglektion av Ezzy. Jag pekade på mina S.O och menade att jag enklare kunde hantera draget på dem men han vill bevisa motsatsen. Du får väl testa dem på vattnet? De känns betydligt bättre än de ser ut med sin superbuk. Otroligt stabil buk dock vilket gör hanteringen enklare, den flyttar inte runt.
/MagnusVad jag har märkt (genom att testa och läsa på..) är att man verkligen justerar seglen på uthalet nu. Drar man för mycket nedhal blir de konstiga, även i mycket vind.
Men som sagt är ju största fördelen med 07:orna att buken inte rör sig ett smack i byarna, som ett cambersegel ungefär =)Det ska bli intressant att se vad Ezzy hittar på till nästa år..
Logga in för att svara.