Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gott nytt år från Maui
-
Bluesen har tagit över – hem från Sydafrika igår! Prioriterat att åka ner igen i feb. Fått klartecken att åka med till Irland av Masse & Co…
-
@dr Masse 357121 wrote:
Ja, va fan. Skall ju inte klaga. Resorna till Irland och Guincho är bokade å klara… så jag klarar mig nog!
Men att ännu inte varit på Maui smärtar, medger jag.
Vilken tid rockar Irland?
Hur var förra trippen till Irland. Planerar att dra till Marocko i April men kanske är Irland ett alternativ…. Känner mig lite osäker va gäller vinden i Marocko i April… Maj ska vara bättre men då kan man ju tyvärr inte åka.
Kollade windguru för Irland (Brandonbay) förra april såg inge vidare… Har dom n¨got system som ökar vinden lokalt eller kan man ”lita” på vindguru
-
@dr Masse 357175 wrote:
Irland tidigt i april, Guincho i juni. Ett fint upplägg 2006 som jag fegt, men praktiskt, upprepar 2007.
Shit. Blev lite sugen att dra till Irland samtidigt, men tidigt april är jag kvar i alperna. Vi kanske får samsegla i Guincho. Skall försöka få loss en vecka dit i juni (funderar på att försöka sticka på en bra prognos).
-
Shit pommes… idag svallade det på fint. Hookipa closade totalt. Jag stack till Kaou med stora förväntingar och extremt ladd i kroppen. Även Kaou closade men hyfsat sällan och de finaste seten var extremt glasiga och högern höll upp ända från huvudbreaket strax nedanför mamas hela vägen ner via Noriega till nedre kanalen till Tavaras. Dvs extremfin big wave våg. Tyvärr kom en liten regnfront med traden och stängde av vinden tillräckligt för att omöjliggöra vindsurfingförsök. Vind nere i Kanaha, regn och kaos på Hookipa och lite för vindstilla på Koau. Nu mycket pasta, kött och lite bärs. I morrn…
/Jesper B
-
Trotts den lätt gröna färgen i ansiktet får jag säga att det är kul att läsa och se bilder från maui…
God fortsättning Jeppe, hälsa familjen!
Charlie
-
Brandon Bay leverar som bäst på hösten, enligt gubbsen där. Dock är det ju ett spot som kräver lågtryck för å funka, även om sydväst (bästa vindriktningen, dessutom) förstärks ordentligt i Brandon.
Har man bil och kör mil så lär nog Irland kunna leverera bra i april-maj. Men sep-okt-nov är nog bästa tiden, under hösten lär de ha seglat som galningar där.
En liten resberättelse från förra årets resa finns här på konfen:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40476 -
Förra våren när vi var där var det O hela tiden. Vi körde till ett ställe som heter Inchidoney (eller nått sånt) och ligger på sydkusten. Där fick vi oss en riktigt bra dag med fin vinkel och gubbe++ (har jag för mig) och en dag med slaktar-onshore (det minns jag). Det tog 3 timmar dit men vad skulle man göra.
Har man möjlighet att komma loss från jobbet med kort framhållning borde man åka på prognos helt klart. Vi hörde talas om 14 dagar i rad under hösten 2005 med 4.7 som störst men mest använda segel under de dagarna hade varit 3.7!
-
Back to Maui…hoppas du har det grymt skönt Jesper!
…Marine Warnings/Advisories: HIGH SURF ADVISORY FOR NORTH AND WEST FACING SHORES OF NIIHAU… KAUAI…OAHU…AND MOLOKAI THROUGH TONIGHT.
HIGH SURF ADVISORY FOR NORTH FACING SHORES OF MAUI THROUGH TONIGHT.
HIGH SURF ADVISORY FOR WEST FACING SHORES OF THE BIG ISLAND THROUGH TONIGHT.
GALE WARNING FOR ALENUIHAHA CHANNEL AND BIG ISLAND SOUTHEAST WATERS TONIGHT AND THURSDAY.
SMALL CRAFT ADVISORY THROUGH THURSDAY NIGHT
Note: True wave face readings are approximately twice the surf forecast numbers indicated above~~~
-
@Jesper_B 357292 wrote:
Shit pommes… idag svallade det på fint. Hookipa closade totalt. Jag stack till Kaou med stora förväntingar och extremt ladd i kroppen. Även Kaou closade men hyfsat sällan och de finaste seten var extremt glasiga och högern höll upp ända från huvudbreaket strax nedanför mamas hela vägen ner via Noriega till nedre kanalen till Tavaras. Dvs extremfin big wave våg. Tyvärr kom en liten regnfront med traden och stängde av vinden tillräckligt för att omöjliggöra vindsurfingförsök. Vind nere i Kanaha, regn och kaos på Hookipa och lite för vindstilla på Koau. Nu mycket pasta, kött och lite bärs. I morrn…
/Jesper B
Skön beskrivning – jag kan riktigt känna känslan i kroppen. Om inte ens du gick ut lär det nog ha varit oseglingsbart. Vi hade några dager som den du beskriver i december förra året. Det las ett par timmar stirrandes på Kuauvågorna i desperat spekulation om det kanske ändå skulle gå att hitta en by att ta sig ut på trots allt. I slutändan blev det tyvärr ingen riktigt stor dag med vind för mig.
Logga in för att svara.