• doc

Member
    30 november, 2011 at 20:40
    alexasu;676507 wrote:
    Jag tycker också det är problematiskt att alla 4-lattade segel klumpas ihop till en grupp. Också säger många segelmakare att de “passar för de moderna multifin-brädorna”… som om ett femlattad inte skulle göra det?
    Läste mini-test från boardseeker och fick lite vatten på min kvarn vad gällde mina funderingar om att det kanske inte ä optimalt för någon som mig som väger 90 kg och gillar bra drag. Hade aldrig vågat köpa fyrlattat utan att testa först, men hade egentligen gärna sett mig själv motbevisad!

Jag har kört Riot när jag vägt 86-87. Inga problem. De större storlekarna har ju dessutom 5 lattor men samma kompakta shape. 4.8 är den kritiska storleken. Där använde jag 400-mast istället för 370 och det vann seglet på för mig. Vek sig inte i vindbyarna utan höll formen väl längre upp i registret. Du skulle utan vidare kunna köra Riot som 90-kg surfare men jag kan ju inte svara på om du föredrar ett 5-lattat eller ej. Banzai i övre uthalspositionen ger nog lite för mycket kraft för en lättviktare men jag gillar det, inte minst för att jag som 80+ lägger mer tryck i seglet och då kan akterliket öppna sig lite väl mycket när man blir överriggad tycker jag. Selget viker sig dock aldrig på mitten som jag sett vissa 4-lattade göra när dom blir överriggade. Till min 3.6 kör jag 370-mast istället för 340, också med tanken att min vikt passar bättre för den lite styvare masten. Vi får väl se.
    Men som du säger, test är bäst. Eget alltså.

• jonteasu

Member
    1 december, 2011 at 07:54
    Doc;676498 wrote:
    Firelight må vara det lättaste av de stora loftens serietillverkade segel, men inte lika lätt som 5 Oceans. Rätt ska va rätt. Jag har ett 4-lattat 4.6 som väger 2.6 kg och det 5-lattade i light-version är lättare än det 4-lattade.

Min Banzaiserie är annars 3.6-4.3-4.9. Ganska minimalistisk alltså. Lagom stora hopp. Och bättre onshoresegel har jag svårt att tänka mig, just pga stabiliteten clew-first som Sinker nämnde. Jag skulle bara ha dom tills min serie 5oceans (semicustom) är klar nästa år men jag kommer nog att ha svårt att släppa. F.ö. väldigt annorlunda mot mina Vandal Riot. 4-lattat betyder bara att det är 4 lattor, säger ganska lite om kraft och känsla.

Kan man få höra lite mer om 5 Oceans segel? Låter intressanta.

• jesper-b

Member
    1 december, 2011 at 08:46
    jonteasu;676531 wrote:
    Kan man få höra lite mer om 5 Oceans segel? Låter intressanta.

Kul med ännu ett märke! Jag har aldrig hört talas om 5 ocean förrän nu och tvivlar på att HSM på Maui gjort det heller. Jag skickar länken på deras hemsida till Jeff och Co – rätt ska vara rätt. Om de är stora eller små spelar ingen roll, Hot är också små om man jämför med de största tillverkarna. Jag hittar dock inga viktanvisningar på 5oceans hemsida, men deras 5-lattade vågsegel kan ju väga under 2.7 ändå. Gillar även vad de skriver om hur mycket lättare allt är med lätta segel och att deras 5-lattade lättviktare är ‘state of the art’.

Personligen har jag fram till helt nyligen inte varit så fokuserad vid vikt på utrustningen (jo jag har alltid gillat lätta brädor). Men efter första provseglingen med Bolt är jag helt övertygad, i vart när storlekarna närmas sig 5 kvadratmeter och uppåt, men det är nog ingen nackdel nedåt heller om de håller och håller formen. Jag tror hela 4-lattade segelgrejen kommer få fler att upptäcka fördelarna med lätta segel och att alla tillverkare därefter kommer anstränga sig mer för att få ner vikten även på de 5-lattade som, givet att de blir riktigt lätta, har påtagliga fördelar framför 4-lattade. Det är i vart fall den utveckling som HSM just gått igenom och jag kan inte låta blir att i min subjektiva värld tro att fler kommer följa efter. Vet att HSM har mer superlättviktigt i pipline, nytt uberlätt 4-lattat, ultralight och hållbar vågmast osv… Jag tror utvecklingen bara börjat!

Dock några invändingar på plats: Nån skrev ovan att man inte ska hänga upp sig så mycket på antal lattor mm utan att det viktiga är att man har ett segel man gillar och gör en glad – jag håller med 100%. En annan aspekt är att den objektiva vikten inte nödvändigtvis stämmer helt med hur tungt ett segel känns i handen. Det finns lätta segel som känns tunga och tvärt om (självklart även beroende på hur man trimmar och vad man menar med tungt). Mitt absoluta all-time-high favovågsegel, mitt Fire 4.7 som jag tänker ha kvar i min quiver oavsett alla nya superlightsegel, väger 4 kg och känns hur lätt som helst, i vart fall i mina händer.

Skitsamma, det är kul med genuin produktutveckling, kul med nya märken med äkta drive, och inte enbart en massa mafö-bull, färgbyten och glansiga reklambrochyrer!

/JB

• doc

Member
    1 december, 2011 at 20:32

Inlägg flyttat

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=84837″]Sperlätta segel, riggar, mm – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• doc

Member
    1 december, 2011 at 20:48

Inlägg flyttat

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=84837″]Sperlätta segel, riggar, mm – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

• endy

Member
    1 december, 2011 at 21:08

Det var ett väldans tuggande i den här tråden, tre, fyra eller fem lattor(och/eller fenor) ut och kör nu, Sverige levererar!

Ganska kul, stod och snackade med Steffe igår och vi hittade detta segel i butiken, ett fyrlattat Neilpryde Core från 2001 som väger in på 2890g, KOM OCH KÖP 😉

JB: Jo jag vet, du är något ursäktad 🙂

Stay stoked!
    Endy

• doc

Member
    1 december, 2011 at 22:29

Haha!

Bra där Endy! Du glömde säga att du har K4-fenor oxå. Grymma och billiga så man kan gnaga av några stycken mot stenarna i Åsa eller Torö utan ångest 😀

Lördag-Söndag ser ju inte fel ut…

• jesper-b

Member
    2 december, 2011 at 06:20

Men jag kan inte segla pga min fot Andy, så jag måste kompensera här.

Hur som helst fick jag svar från Hot angående 5-ocean. De mer än kände till dem. Chris på hot och ursprungligen från England känner dem till och med personligen. Han visste det mesta om de olika modellerna och personerna bakom. Han menade dock att de inte gör serieproducerade segel utan enbart custom (vilket är aaaaasssssscooool) men att det då blir lite konstigt att prata om vikt då varje segel är unikt. Vilket custom loft som helst kan bygga hur lätt som helst, om kunden vill ha. Sedan gäller det ju att ha kunskap om att få till alla detaljer och så utan att seglet går upp i vikt. Ett sätt är att bygga extremt enkla segel men få och små förstärkningar, ett annat är att använda dyrare material som kobinerar vikt och prestanda. 5-ocean gör båda två menar Chris, fin tecnora och minimalistiska detaljer. Firelight är också en kombination av dyra material och kanske inte enkla detaljer men extremt lätta.

Summa kardemumma: Firelight är världens lättaste SERIEPRODUCERADE 5-lattade vågsegel, 5-ocean kan bygga ännu lättare (det kan Hot också) och har en lång historia av minimalistiska lätta segel – asball att de nu finns på svenskt vatten!

/JB

• sinker

Member
    2 december, 2011 at 12:45

Kan man få nån moderator att flytta ut Hotsail tråden och 5O tråden till egna trådar?
    /sinker

• jesper-b

Member
    2 december, 2011 at 16:07
    Sinker;676618 wrote:
    Kan man få nån moderator att flytta ut Hotsail tråden och 5O tråden till egna trådar?
    /sinker

Hoppla! Tänkte inte på/visste inte att/ denna tråd var avsedd för just ett märke och en modell. Tokigt av mig som trodde att intresset var minst lika mycket för andra lätta och helst 4-lattade segel. Jag ber om ursäkt och startar omgående en ny tråd som är mer märkes och modell-oberoende.

/JB

• doc

Member
    2 december, 2011 at 22:08

Hmm. Att trådar drar iväg får man nog räkna med. Men okej, jag flyttar mina inlägg till lättviktssegeltråden.
    Imorgon blir det Banzai 3.6. Whohoooo!

• lars_k

Member
    3 december, 2011 at 13:20

Vet ej om det var de perfekta vågorna i Vilshärad, seglet eller både och, men jag blev lite småkär i det Banzai 3.9 jag testade idag. Fantastiskt lätt i handen, kompakt känsla och lätt att flänga omkring med på vågen. Blir överriggade, ja, lite mer abrupt än Guru när det ökar på. Dock var 3.9:an fullt hanterlig i 15-18 m/s med lite extra draget nedhal. Endy körde samtidigt SF3.5 med bra drag vilket är ett bra betyg för Banzais vindtålighet.
    Jävligt köpsugen nu…

• doc

Member
    3 december, 2011 at 20:06

Jag kom illa överens med mitt Banzai 3.6 idag i Lejet. Snittvinden låg ju på 20.5 när jag klev upp men det visade sig att det inte var det som var problemet. Nä- det var variotoppen som glidit, så jag hade alldeles för lite nedhal. Skit! När jag fick justerat det så var seglet kanonstabilt men då var krampen redan ett faktum. Osis. Fick dock en känsla av att jag kanske ändå behöver en 340 till 3.6an när det blåser över 20 🙂
    Det är ju faktiskt det som seglet är sytt för… Hade varit gott med lite extra flex i masten när vindbyarna på 25 satte in…

• jonteasu

Member
    7 december, 2011 at 07:50

Var tillbaka på min Icon 4.7a idag. Gillar ju mina Icon, men vad jag saknade främst från Banzai var följande:

Bra sikt genom seglet. Ser inte riktigt vågen så bra genom full x-ply.
    Hur lätta Banzai var att pumpa upp sig på vågen med om man är på väg in utan att plana.
    Även att de känns lättare i handen på vågen.

Men samtidgt så hade jag en av mina bästa dagar på vattnet och satte även min första framåtloop. Kanske jag inte hade gjort med Banzai? Vem vet…

• jesper-b

Member
    7 december, 2011 at 15:42
    jonteasu;676984 wrote:
    en av mina bästa dagar på vattnet och satte även min första framåtloop.

Grattis!

/JB

Page 2 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.