Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Gps handhavande
-
tbsurf wrote:får väl börja med en riktigt enkel
Gps ska vara inställd på 2sec
:smirk:
Var ändrar du till 2sec på foretrex201?? -
How should I adjust my GPS? The right setup
(Garmin Geko201 and Garmin Foretrex201)
For gps-speedsurfing.com we use a 2 second interval. It?s very important to set up your GPS device at this standard. The reasons for this are that the 1 second interval gives to much irregular data and your memory of the GPS will be full soon.Step 1: Start the GPS and go to MENU
Step 2: Choose TRACKS
Step 3: Choose SETUP
Step 4: Check if RECORDING is ON
Step 5: Put RECORD INTERVAL on TIME
Step 6: Put VALUE on 00:00:02 (or 00:02 if you use the Foretrex201)
Step 7: Put WRAPP WHEN FULL on ‘yes’
-
Jester wrote:Step 7: Put WRAPP WHEN FULL on ‘yes’
”Wrap when full” är en inställning som man bör få fundera ut själv
Det gps’en vill veta är om den ska sluta spela in när minnet är fullt ”NO”
eller om den ska förtsätta och då spela över från början ”YES”Det finns en risk att göra bort sej här om man har den på ”YES”
Det är om man glömmer att stänga av den när man sätter sej i bilen och åker hem
En tråkig historia som jag inte ens önskar min värsta, hrmm ja nåja. 🙂Risken med att ha den på ”NO” blir ju då att man glömmer bort att det har gått ca 5 timmar
och man tror att den fortfarande spelar in, om man nu orkar surfa så länge. :tongue:
Men trots detta känns den här inställningen mer safe pga att1. nu kan jag utan problem glömma bort att stänga av den utan att förlora mina tider
2. jag oftast inte orkar surfa mer än dom 5 timmar som minnet räcker till
Inställningen för den här funktionen bör alltså få vara ett personligt val
/tb :cool2:
-
tbsurf wrote:Stang wrote:Ingen aning om just det är ok, har du någon fil så man kan få se hur det ser ut?
Det jag däremot har sett är att ett flertal alternativa placeringar har genererat filer där hastigheten fluktuerar inom ett onormalt stort område jämfört med ex den placering som jag förespråkar.
/tb
Hmmm det var lite skralt med det, duger denna?
-
Stang wrote:tbsurf wrote:Stang wrote:Ingen aning om just det är ok, har du någon fil så man kan få se hur det ser ut?
Det jag däremot har sett är att ett flertal alternativa placeringar har genererat filer där hastigheten fluktuerar inom ett onormalt stort område jämfört med ex den placering som jag förespråkar.
/tb
Hmmm det var lite skralt med det, duger denna?
vad är det för typ av gps den här kommer ifrån?
här har vi iallafall ett ex på en fil som inte är godkänd :smirk:
återkom gärna så hjälper vi dej att få ordning på bitarna :tongue:
-
Tidsintervallet i denna fil varierar mellan 2 och ca 40 sekunder. Det är för att GPSen tror att den är “smart” och loggar oftare när man rör sig fort och mer sällan när man står still eller rör sig långsamt. Detta görs för att GPSen försöker att spara på sitt minne.
Det är därför man måste “låsa” GPSen på 2 sekunders intervall. Detta ger alltid tydliga värden, vid alla hastigheter. dessutom kan man få en känsla för felet genom att se på varje punkt hur mycket den rör sig i sidled i förhållande till den riktning man åker i.
Gasar man på i 30 knop och punkterna inte ligger på en rak linje, då förstår man att något är galet…
-
Jo jag brukar köra “GPS default” när jag inte är ute efter att logga till GPSAR… …vilket jag inte var när jag körde över till åland.
Är lite osäker på om jag har en logg när jag har 2sec inställningen. Jag har nyligen haft två “härdsmältor” hemma i mina datorer, så jag har tyvär förlorat rätt mycket data… …råkade ha denna på jobb datorn
-
tbsurf wrote:vad är det för typ av gps den här kommer ifrån?
här har vi iallafall ett ex på en fil som inte är godkänd :smirk:
återkom gärna så hjälper vi dej att få ordning på bitarna :tongue:
Den kommer från en Garmin GPSMAP76, jag använder den normalt på båten det är därför jag brukar knäppa av 2sec låsningen. Det tar så grymmt med minne annars, kan vara kul att ha loggen över flera dagar och det går ju inte annars.
Ska se om jag har någon ok logg i GPSen…
Logga in för att svara.